Bytte bänkskiva, skruvade loss kopplingen till blandaren, skruvade ihop. Allt gick bra helt till det började läcka lite upp genom kopplingen till kall-vatten. Då trodde (bra tänkt :banghead: ) jag att jag hade skruvat ihop kopplingen felgängat. Men efter mycket googlande i efterhand (bra tänkt igen :banghead: ) så har jag förstått att det kanske hade räckt med gängtejp eller lin och pasta gängorna?
Gjort är gjort, Jag kapade röret till blandare för att sätta dit en ny skarvnippel (12 3/8) men röret från blandaren blev för kort, se bild:
Nede är biten som jag kapade loss (känner inte igen den, gammal lösning?)
Så: Vad har jag för alternativa lösningar? Vilka delar och verktyg behövs? Det bästa är så klart att ringa en vvs-kille, men jag vill verkligen pröva att fixa det själv. Oerhört tacksam för svar.
Gjort är gjort, Jag kapade röret till blandare för att sätta dit en ny skarvnippel (12 3/8) men röret från blandaren blev för kort, se bild:
Nede är biten som jag kapade loss (känner inte igen den, gammal lösning?)
Så: Vad har jag för alternativa lösningar? Vilka delar och verktyg behövs? Det bästa är så klart att ringa en vvs-kille, men jag vill verkligen pröva att fixa det själv. Oerhört tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Skall börja med att säga att gängtejp eller liknande hade inte löst ditt problem. Den översta muttern (på det kromade röret) är en s.k "halvkoppling". Det är en sorts klämkoppling. Klämkopplingar skall inte tätas med tejp eller lin osv.
Tyvärr är det lite svårt att se för mig på dina bilder, de är lite små.
Men om det som sticker upp är ett kapat kopparör så behöver du byta den biten. Det ser ut att vara en klämkoppling nedåt. Lossa i så fall den och skaffa en stump rör, ny kona att sätta på röret, och en stödhylsa att sticka in i röret (stödhylsan skyddar röret mot att klämmas ihop mer med tiden, utan hylsan kan det börja läcka om några år).
Till andra änden av röret skall du ha en klämkoppling med rörklämma åt ena hållet (nedåt), med stödhylsa och vanligt gänga uppåt. Sedan skruvar du halvkopplingen mot gängan. Ev. bör du byta ut halvkopplingen, det kan hjälpa mot läckan.
Det är svårt att avgöra dimensioner från bilderna. Men halvkopplingar till blandare har oftast R15 gänga (kallas även G1/2). Rörstumpen är antingen 15mm, eller 12mm. Just där finns det en fallgrop. Man använde 16mm istället för 15 fram till någon gång i mitten på 70 talet. Om kopplingen är avsedd för 16mm så måste även den bytas ut (inte bara en ny kona som jag föreslog). Det är svårt att se på bilden vad det är för koppling, men den ser inte ut att ha rörklämma åt andra hållet, utan ser ut att vara gängad, möjligen mot större dimension, i så fall R20. Om det är en gängad koppling så behöver du täta med tejp eller helst lin och pasta, det blir lättare att få tätt med lin.
Tyvärr är det lite svårt att se för mig på dina bilder, de är lite små.
Men om det som sticker upp är ett kapat kopparör så behöver du byta den biten. Det ser ut att vara en klämkoppling nedåt. Lossa i så fall den och skaffa en stump rör, ny kona att sätta på röret, och en stödhylsa att sticka in i röret (stödhylsan skyddar röret mot att klämmas ihop mer med tiden, utan hylsan kan det börja läcka om några år).
Till andra änden av röret skall du ha en klämkoppling med rörklämma åt ena hållet (nedåt), med stödhylsa och vanligt gänga uppåt. Sedan skruvar du halvkopplingen mot gängan. Ev. bör du byta ut halvkopplingen, det kan hjälpa mot läckan.
Det är svårt att avgöra dimensioner från bilderna. Men halvkopplingar till blandare har oftast R15 gänga (kallas även G1/2). Rörstumpen är antingen 15mm, eller 12mm. Just där finns det en fallgrop. Man använde 16mm istället för 15 fram till någon gång i mitten på 70 talet. Om kopplingen är avsedd för 16mm så måste även den bytas ut (inte bara en ny kona som jag föreslog). Det är svårt att se på bilden vad det är för koppling, men den ser inte ut att ha rörklämma åt andra hållet, utan ser ut att vara gängad, möjligen mot större dimension, i så fall R20. Om det är en gängad koppling så behöver du täta med tejp eller helst lin och pasta, det blir lättare att få tätt med lin.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Ett alternativ skulle kunna vara att istället för en rörstump, sätta en lång nippel (utvändigt gängat rör) från kopplingen under. Beroende på hur den kopplingen ser ut så kan det behövas en muff (invändigt gängat rör), ev. med förminskning, dvs olika dimension i resp, ände.
Långa nipplar finns som är typ 8 eller 10 cm långa.
Med en sådan lösning slipper man ett antal klämkopplingar, men du måste i så fall täta med lin eller tejp i den nedre änden. Halvkopplingen uppåt skall som sagt inte tätas.
Långa nipplar finns som är typ 8 eller 10 cm långa.
Med en sådan lösning slipper man ett antal klämkopplingar, men du måste i så fall täta med lin eller tejp i den nedre änden. Halvkopplingen uppåt skall som sagt inte tätas.
Tack för makalöst bra svar. Kanske dum fråga men då kan jag ta med den gamla nippeln till en välsorterad vvs-butik och hitta en likadan fast längre? Halvkopplingen uppåt skall inte tätas för att där sätter jag stödhylsa och ny klämkoppling?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden