5 449 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
För kall Brine-vätska
Sida 1 av 2
Jag har bergvärme, en Nibe 1255-16 installerad med ett hål på 200 m (vilket är för litet då vi har ett stort hus). Har funderat på att borra ett extra hål kostar mycket pengar. VP stryper pumphastigheten (effektuttaget) när brine vätskan ut till borrhålet går under -6 grader, vilken den gör ett antal timmar per år så att borra ett extrahål kommer inte att löna sig. Har funderat på att försöka förvärma brinnvätskan med en värmeväxlare utomhus då det oftast är varmare i luften än vad brinevätskan är och på det sättet spara hålets effektuttag större delen av året. Någon som har gjort något liknande aller har funderingar runt detta?
Jepp klart för litet hål, du behöver minst 285 meter för att stanna på ett uttag av ca 35 W per meter. Att försöka förvärma är dömt att misslyckas, du måste då tillföra minst ca 3 kW för att det ska hända något. Om jag inte har fel så går det att ställa om tempen på KB -min i menyn, nu -6 och som dom skryter med, så ska den klara sig ner till - 10. Risken finns alltid att hålet fryser dom första ca 10-15 metrarna vid extrema tillfällen. Du får prova med att ställa om.
Naturligtvis hjälper det att förvärma hur stor skillnad det gör ska jag dock inte uttala mig om.
Pratade med Nibe för något år sedan, då påstod teknikern att verkningsgraden gick ner så mycket att det inte var någon mening att går längre ner än - 6 grader. Men in du har andra uppgifter har jag idel öra för att göra ett experiment i vinter.J jonaserik skrev:Jepp klart för litet hål, du behöver minst 285 meter för att stanna på ett uttag av ca 35 W per meter. Att försöka förvärma är dömt att misslyckas, du måste då tillföra minst ca 3 kW för att det ska hända något. Om jag inte har fel så går det att ställa om tempen på KB -min i menyn, nu -6 och som dom skryter med, så ska den klara sig ner till - 10. Risken finns alltid att hålet fryser dom första ca 10-15 metrarna vid extrema tillfällen. Du får prova med att ställa om.
Framför allt riskerar du att frysa hålet, då ger det ännu mindre.
Jag skulle nog bita i det sura äpplet och borra ett hål till. Vi kör 17 kW mot 2 x 180 m och även det är i snålaste laget. Det är ju inte bara att pumpen stannar utan verkningsgraden påverkas också av att pumpen jobbar utanför det optimala temperaturintervallet. Dessutom brukar ju topplasttimmarna ha rätt stor påverkan på ekonomin.A Antennen skrev:
Hum... Det kanske får bli så 🤔C cpalm skrev:Jag skulle nog bita i det sura äpplet och borra ett hål till. Vi kör 17 kW mot 2 x 180 m och även det är i snålaste laget. Det är ju inte bara att pumpen stannar utan verkningsgraden påverkas också av att pumpen jobbar utanför det optimala temperaturintervallet. Dessutom brukar ju topplasttimmarna ha rätt stor påverkan på ekonomin.
Får du upp tillräcklig temperatur inne som du vill ha?
Om det inte är något problem mef inomhustemperaturen så skulle jag räkna på vad man kan spara på effektivare pumpverkan och ev. mindre tillskottel för det antar jag behövs. Det ska sedan ställas mot kostnad och installation av ett extra borrhål. Jag kan inte räkna hem ett djupare hål för vår fastighet.
Om det inte är något problem mef inomhustemperaturen så skulle jag räkna på vad man kan spara på effektivare pumpverkan och ev. mindre tillskottel för det antar jag behövs. Det ska sedan ställas mot kostnad och installation av ett extra borrhål. Jag kan inte räkna hem ett djupare hål för vår fastighet.
Det är nog samma sak här tyvärr. Får kanske ta det på ingenjörskontot, där är avskrivningstiden oändlig på vissa saker, om jag nu skall borr.A AndersS skrev:Får du upp tillräcklig temperatur inne som du vill ha?
Tack för alla svar !!
Får jag komma med några irriterande motfrågor? Vi bor också i Sthlm med ett hus på 270 kvm boyta och kanske 20 kvm biarea. Vi har en Nibe F1255-12 och 180 m hål och vår bergvärme fungerar perfekt. Har aldrig använt elpatronen.A Antennen skrev:Jag har bergvärme, en Nibe 1255-16 installerad med ett hål på 200 m (vilket är för litet då vi har ett stort hus). Har funderat på att borra ett extra hål kostar mycket pengar. VP stryper pumphastigheten (effektuttaget) när brine vätskan ut till borrhålet går under -6 grader, vilken den gör ett antal timmar per år så att borra ett extrahål kommer inte att löna sig. Har funderat på att försöka förvärma brinnvätskan med en värmeväxlare utomhus då det oftast är varmare i luften än vad brinevätskan är och på det sättet spara hålets effektuttag större delen av året. Någon som har gjort något liknande aller har funderingar runt detta?
Med det sagt: finns det någonting ni kan göra för att minska uppvärmningsbehovet? Fönsterbyte? Tilläggsisolering? Hur många kWh gör ni av med per år?
En relevant frågeställning. Nu framgår det ju inte hur stort "stort" är. 270kvm är kanske en friggebod i sammanhanget.D datja skrev:Får jag komma med några irriterande motfrågor? Vi bor också i Sthlm med ett hus på 270 kvm boyta och kanske 20 kvm biarea. Vi har en Nibe F1255-12 och 180 m hål och vår bergvärme fungerar perfekt. Har aldrig använt elpatronen.
Med det sagt: finns det någonting ni kan göra för att minska uppvärmningsbehovet? Fönsterbyte? Tilläggsisolering? Hur många kWh gör ni av med per år?
Men det är högst relevant att fundera på vad som kan göras i alternativ, och vad det kostar. Jag har en 7kW nibe från 2002 till 240kvm. Äldre hus som är tilläggsisolerat överallt samt 3glasfönster. Använder noll timmar elpatron.