Hej!
Nybörjare här och och lär mig under resans gång. Håller på att sätta gips på stålreglar i ett rum i källaren. Det är luftspalt mellan betongyttervägg och den uppreglade väggen vilket gör att fönstersmygarna blir något djupare. Innan jag sätter gips runt fönstret behöver jag tänka till hur salning runt fönstren (3 st) skall se ut så att jag minimerar glipan. Kommer nog inte få plats med foder runt hela fönstret så jag vill försöka få till en snyggt avslut.
Min fråga:
Jag kommer inte kunna sätta smygar rätt mot betongen runt fönstret pga hur jag reglat runt fönstret. Sedan kanske sätter jag gärna inte MDF rätt på betongen. Det är 1-7 cm glipa mellan smyg och betongen. Hur tycker ni att jag skall fästa smygarna? Ett alternativ jag tänker på är någon typ av plastdistanser eller pallningsbrickor limmade mellan smyg och betong samt att sätta träplugg och lim änden av smygarna och fönsterkarmen. Och sedan sätta gips så att det omsluter smygarna. Skulle det fungera?
Jag är som sagt nybörjare på detta så jag tar ödmjukt emot tips på hur jag löser situationen.
Tack!
Nybörjare här och och lär mig under resans gång. Håller på att sätta gips på stålreglar i ett rum i källaren. Det är luftspalt mellan betongyttervägg och den uppreglade väggen vilket gör att fönstersmygarna blir något djupare. Innan jag sätter gips runt fönstret behöver jag tänka till hur salning runt fönstren (3 st) skall se ut så att jag minimerar glipan. Kommer nog inte få plats med foder runt hela fönstret så jag vill försöka få till en snyggt avslut.
Min fråga:
Jag kommer inte kunna sätta smygar rätt mot betongen runt fönstret pga hur jag reglat runt fönstret. Sedan kanske sätter jag gärna inte MDF rätt på betongen. Det är 1-7 cm glipa mellan smyg och betongen. Hur tycker ni att jag skall fästa smygarna? Ett alternativ jag tänker på är någon typ av plastdistanser eller pallningsbrickor limmade mellan smyg och betong samt att sätta träplugg och lim änden av smygarna och fönsterkarmen. Och sedan sätta gips så att det omsluter smygarna. Skulle det fungera?
Jag är som sagt nybörjare på detta så jag tar ödmjukt emot tips på hur jag löser situationen.
Tack!
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Du får sala på med bitar på betongen så det hamnar i rätt nivå sedan sätter skiva, det är ju ovan mark, antar jag, så jag hade även använt trä för det. Skulle det finnas så mycket fukt i betongväggen att det inte fungerar finns det större problem som bör åtgärdas.
Strålande! Tack för tydligt svar. Hade du använt MDF direkt på betongen plus några kilar/shimmar? Under dom förutsättningarna så hade jag också kunnat gipsa smygarna på MDF:en i efterhand. Jag tror det hade varit snyggast men är inte klar över om det finns några byggnadstekniska hinder för det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Färgen lossnar i fönstersmygarna. 40-talslägenhet.
Färg, Måla & Tapetsera -
Olika färg på fönsterspröjs och fönstersmyg, -bräda mm?
Färg, Måla & Tapetsera -
Led-dots fönstersmyg flervägsmuff
El -
Putsa upp ojämn fönstersmyg - vilken metod?
Byggmaterial & Byggteknik -
Downlight fönstersmyg, vilken modell? Koppla tillsammans med LED-list?
Belysning