7 363 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Fönsterrenovering
Sida 1 av 2
Håller på att bygga sommarstuga och har nu fått tag i beg. fönster som jag ska snygga till. Ska man grunda två gånger eller stryka färdigfärgen två gånger??
Sen det här med kitt. Ska man ha dom nya(vad dom nu är gjorda av) eller ska man ha tradionellt linpljekitt???
Tacksam för svar...
P.s Har hört att man ska ha snus i kittet för då äter inte fåglarna upp det. D.s
Sen det här med kitt. Ska man ha dom nya(vad dom nu är gjorda av) eller ska man ha tradionellt linpljekitt???
Tacksam för svar...
P.s Har hört att man ska ha snus i kittet för då äter inte fåglarna upp det. D.s
Produkter som diskuteras: "Fönsterrenovering"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Linoljekitt är mycket bättre att jobba med men nackdelen är att man måste vänta flera veckor innan man målar över det. Om man har för bråttom så blir kittfalsen skrynklig.
Angående färgen så finns det lika många system som färgtillverkare så följ tillverkarens anvisningar.
Angående färgen så finns det lika många system som färgtillverkare så följ tillverkarens anvisningar.
Skrapa trärent. Ta bort allt kitt. Använd impregnerande grundolja på det trärena fönstret och grunda med oljebaserad utegrund som målas på innan grundoljan torkat. Obs, viktigt! Kitta helst med ett kitt som heter Tremco Mono 321. Lägg på kittet med patronspruta och spruta såpvatten på kittet med en pumpflaska. Ta en kittkniv och jämna till kitttet. Observera att utan såpvatten blir kittet jätteklibbigt och du blir hysterisk. Traditionellt linoljekitt äter fåglarna upp, det torkar långsamt och har inga bra egenskaper överhuvudtaget jämfört med modernt kitt. När allt är kittat så färdigmålar du med en oljebaserad utefärg två ggr. Måla in 1-2 mm på rutan så du fyller springan mellan kitt och glas. Lycka till och God Jul!
Jag har kittat 23 fönster med linoljekitt. Inte ett enda fågelpick i kittet! Fågelproblemet är klart överdrivet. Som sagt, största fördelen med linoljekitt är att det är enkelt och trevligt att jobba med. Inget såpvatten, inga lösningmedel, tvätta händer och verktyg med tvål och vatten. Det innehåller bara krita och linolja.
Linoljekitt är dessutom enkelt att ta bort med hjälp av värmelampa/värmepistol och stämjärn om man behöver ta ut en glasruta. Detta till skillnad från vissa av de medel som använts senare.
Linoljekitt är dessutom enkelt att ta bort med hjälp av värmelampa/värmepistol och stämjärn om man behöver ta ut en glasruta. Detta till skillnad från vissa av de medel som använts senare.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
95 kr inkl moms
Läs mer
Jag har försökt renovera fönster kittade med något modernt kitt.........hatar det, var tvungen att slå sönder alla rutor för att få bort glaset >
Dessutom har färgen på det "morderna kittet" på sydsidan spruckit upp.......inget snyggt, kopparoxidgrönt med kritvita sprickor kors å tvärs på kittet !
Känns väldigt rätt att grunda med linolja, kitta med linoljekitt och måla med linoljefärg, det andra fönstret på samma fasad jag gjort så med ser som nytt ut i jämförelse !
Jag har läst och erfarit att det mest är talgoxar som äter kitt sent på hösten för att "lägga på hullet", kittning på sommaren eller vitpeppar torde eliminera det problemet !
Dessutom har färgen på det "morderna kittet" på sydsidan spruckit upp.......inget snyggt, kopparoxidgrönt med kritvita sprickor kors å tvärs på kittet !
Känns väldigt rätt att grunda med linolja, kitta med linoljekitt och måla med linoljefärg, det andra fönstret på samma fasad jag gjort så med ser som nytt ut i jämförelse !
Jag har läst och erfarit att det mest är talgoxar som äter kitt sent på hösten för att "lägga på hullet", kittning på sommaren eller vitpeppar torde eliminera det problemet !
Man behöver inte måla med linoljefärg bara för att man kittar med linoljekitt. Det går att kombinera med andra typer av grundoljor och tex alkydoljefärg. Linoljeförgen har ju nackdelen att åldras fort så att man måste bättra på med en eller ett par stryckningar med några års mellanrum. Detta gäller särskilt mörka kulörer.
Det finns lika många åsikter om fönsterrenovering och kitt som det finns renoverare.
Jag föredrar linoljekittet framför Tremco Mono då det senare som någon skrev blir så hårt att vid kommande renovering förstör man mer än man lagar.
Som grundning under linoljekittet går det utmärkt med en vattenbaserad alkyd, även som mellanstrykning om bågen skall strykas med linoljefärg. Snabbare och framför allt mer miljövänligt då nästan all lösningsmedel är bortvald.
Skulle - mot förmodan men ändå inte helt ovanligt - småfåglarna intressera sig för kittet så betyder det att det inte finns tillräckligt med mat. Lite solrosfrön i en automat löser det problemet.
Jag föredrar linoljekittet framför Tremco Mono då det senare som någon skrev blir så hårt att vid kommande renovering förstör man mer än man lagar.
Som grundning under linoljekittet går det utmärkt med en vattenbaserad alkyd, även som mellanstrykning om bågen skall strykas med linoljefärg. Snabbare och framför allt mer miljövänligt då nästan all lösningsmedel är bortvald.
Skulle - mot förmodan men ändå inte helt ovanligt - småfåglarna intressera sig för kittet så betyder det att det inte finns tillräckligt med mat. Lite solrosfrön i en automat löser det problemet.
;D ;DDet är ju så att ett gammalt och beprövat material inte behöver vara bäst bara för att det är.. gammalt och beprövat. Det finns moderna material som är bättre och varför då inte använda dessa?? Exempel på detta är just kitt och linoljefärg kontra alkydoljefärg. Devisen att det har funkat förut i alla tider så det funkar nu med är oftast skitsnack. Följ med i utvecklingen.gbg skrev:
Sant. Men problemet med nya material och metoder är att det tar flera decennier innan man verkligen vet vad de går för.
Var och en måste själv avgöra om man vill använda något som man vet vad det går för eller om man vill satsa på något som kan vara bättre... eller sämre... :-/
Dessutom så värderar man naturligtvis även kända egenskaper på olika sätt.
Hej,
vi har under årens lopp (3 år) renoverat ca 60 st fönsterbågar, varav hälften var spröjsade
.
Vi jobbade efter följande metod.
Ta ner två fönster, sätta upp täcklukor.
Skrapa och slipa av all gammal färg.
Försöka ta bort glaset utan det spricker.
Grundar en gång med linoljefärg.
lämna in till glasmästaren för nya glas och kittning.
Måla två gånger till med linolja.
Fördelarna med linoljefärg (av bra kvalite) är att du behöver alldrig mer skrapa bort gammal färg vid ommålning, det räcker med en lätt slipning + att linoljefärg är otroligt dryg, en liter till 30-60 kvm!!
Titta in på nedanstånde länk, han är otroligt kunnig samt att hans färger håller en väldigt hög kvalite.
http://www.ottossonfarg.com/
vi har under årens lopp (3 år) renoverat ca 60 st fönsterbågar, varav hälften var spröjsade
Vi jobbade efter följande metod.
Ta ner två fönster, sätta upp täcklukor.
Skrapa och slipa av all gammal färg.
Försöka ta bort glaset utan det spricker.
Grundar en gång med linoljefärg.
lämna in till glasmästaren för nya glas och kittning.
Måla två gånger till med linolja.
Fördelarna med linoljefärg (av bra kvalite) är att du behöver alldrig mer skrapa bort gammal färg vid ommålning, det räcker med en lätt slipning + att linoljefärg är otroligt dryg, en liter till 30-60 kvm!!
Titta in på nedanstånde länk, han är otroligt kunnig samt att hans färger håller en väldigt hög kvalite.
http://www.ottossonfarg.com/
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla tips. Har nu fixat 3st fönster och det senaste tänkte jag att jag skulle kitta med det "suveräna" Tremco kittet.
Det var ju helt hopplöst att jobba med!!!!!!!!!!!!!!!
Kanske är det fel handhavande men nu blir det tradionellt linolje kitt....
En fråga som jag inte fått svar på är om man ska måla grunden 2 ggr eller färdigfärgen 2 ggr? Har provat båda även där märker ingen skillnad...
Det var ju helt hopplöst att jobba med!!!!!!!!!!!!!!!
Kanske är det fel handhavande men nu blir det tradionellt linolje kitt....
En fråga som jag inte fått svar på är om man ska måla grunden 2 ggr eller färdigfärgen 2 ggr? Har provat båda även där märker ingen skillnad...
Tremcokittet är faktiskt skitlätt att arbeta med..om man kommer på hur man ska göra förstås... :
A och O är att ha en bra spruta (kittet är trögt att klämma ut), och att på den sprutan ha ett munstycke som är lika stort i diameter som kittet ska bli från karm till glas. Lite snedskuret sådär...
Sen är det bara att köra.
Har man kommit på tekniken tar det bara nån minut att göra ett fönster. Svårast är i hörnen, där man får jämna till med fingret doppat i lite såpvatten...
A och O är att ha en bra spruta (kittet är trögt att klämma ut), och att på den sprutan ha ett munstycke som är lika stort i diameter som kittet ska bli från karm till glas. Lite snedskuret sådär...
Sen är det bara att köra.
Har man kommit på tekniken tar det bara nån minut att göra ett fönster. Svårast är i hörnen, där man får jämna till med fingret doppat i lite såpvatten...