Hej. Bytte fönster iår på hela kåken, anlitade en snickare som tyvärr gett mig problem. Jag har inte godkänt hans arbete, då har han skickat fakturan som jag vägrat betala till kronofogden som jag bestridit. Nu tar han den vidare till rättegång. Jag anser att jobbet är oklart OCH slarvigt (kika bilder). Sen undrar jag om fönsterblecken är rätt monterade (silikon mellan blecken o skruvade i fönster karmen). Kan ni ge mig råd? Vore oerhört tacksam
Tja inte var det direkt vackert...
När jag har monterat plastfönster så har jag antigen satt blecken under eller sågat ett 3mm djupt spår i plasten (eller beställt fönstren så direkt) och monterat vanliga bleck.
Då brukar jag dra en tunn sträng sättlim i spåret och sen dit med blecket och skruva, tyvärr så jäser det ju ut lim ibland men det får man torka bort.
Sen lämnade väl bitarna ner mot blecken en hel del att önska...
Resterande delar där det glipar och så borde gå fort att åtgärda, om viljan finns.
När jag har monterat plastfönster så har jag antigen satt blecken under eller sågat ett 3mm djupt spår i plasten (eller beställt fönstren så direkt) och monterat vanliga bleck.
Då brukar jag dra en tunn sträng sättlim i spåret och sen dit med blecket och skruva, tyvärr så jäser det ju ut lim ibland men det får man torka bort.
Sen lämnade väl bitarna ner mot blecken en hel del att önska...
Resterande delar där det glipar och så borde gå fort att åtgärda, om viljan finns.
Rent tekniskt är det nog inga problem, men estetiskt är det inte bra...
Min erfarenhet är att om man anlitar en snickare för ett arbete som en plåtslagare borde göra så blir resultatet mediokert. Jag har aldrig hört att någon gör det motsatta, anlitar en plåtslagare att göra snickarens jobb. Resultatet hade nog blivit motsvarande..
Min erfarenhet är att om man anlitar en snickare för ett arbete som en plåtslagare borde göra så blir resultatet mediokert. Jag har aldrig hört att någon gör det motsatta, anlitar en plåtslagare att göra snickarens jobb. Resultatet hade nog blivit motsvarande..
I sanning amatörmässigt utfört!
Kan ni nå en förlikning? Om du anlitar en plåtslagare som monterar nya omfattningar och därefter delar på den fakturan.
Kan ni nå en förlikning? Om du anlitar en plåtslagare som monterar nya omfattningar och därefter delar på den fakturan.
Så dåligt är det inte gjort att allt behöver bytas. Det enda som egentligen behöver bytas ut är plåtarna som möter fönsterblecken uppifrån i gavlarna, resten går att fixa med enklare åtgärder. Det är små problem.S Spikrätaren skrev:
Jag förstår inte hur man vågar ta det här till rättegång, det är verkligen småpengar det handlar om att fixa detta...
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
för en snickare är det där väldigt bra gjort ,
som plåtslagare hade jag rivit ner allt och gjort om
bild 1 , han har ju tagit så mycket silikon så han kunde strunta i att skruva blecket .
dessutom i fel kulör .
bild 2 omfattningarna i överkant ser ok ut , dock hade jag dragit en popnit i mitten där plåtarna möts för att trycka upp den som hänger , eller gjort en hel bit .
bild 3 , ser ut som gaveln är för låg och vatten/snö kan tränga in i fasaden .
Bild 4, ser ut som snickaren byggt egen luftning på högkant på täcklisten
frågan är egentligen vad som står i monteringsanvisningen för just dom fönsterna
betala inte för det är åtgärdat
som plåtslagare hade jag rivit ner allt och gjort om
bild 1 , han har ju tagit så mycket silikon så han kunde strunta i att skruva blecket .
dessutom i fel kulör .
bild 2 omfattningarna i överkant ser ok ut , dock hade jag dragit en popnit i mitten där plåtarna möts för att trycka upp den som hänger , eller gjort en hel bit .
bild 3 , ser ut som gaveln är för låg och vatten/snö kan tränga in i fasaden .
Bild 4, ser ut som snickaren byggt egen luftning på högkant på täcklisten
frågan är egentligen vad som står i monteringsanvisningen för just dom fönsterna
betala inte för det är åtgärdat
Som andra påpekar ser det lite taffligt ut. Det enda som går att anmärka på som rena fel är väl dock smyglisten i vänster nederkant som är skarvad väldigt nära botten. Generellt har du lite för många skarvar, allting över 2 m bör kunna vara i hel längd.
Gällande fönsterbleckets infästning går det att göra på lite olika sätt. Snyggast är ju ett spår, men om fönstren inte är beställda så så får man i så fall såga på plats. Vem beställde fönstren?
PVC-fönster är ju vad det är. Tyvärr blir det aldrig snyggt med det och en massa plåtar. Särskilt svårt när det är vitt också. Kulörerna matchar inte heller.
Gällande fönsterbleckets infästning går det att göra på lite olika sätt. Snyggast är ju ett spår, men om fönstren inte är beställda så så får man i så fall såga på plats. Vem beställde fönstren?
PVC-fönster är ju vad det är. Tyvärr blir det aldrig snyggt med det och en massa plåtar. Särskilt svårt när det är vitt också. Kulörerna matchar inte heller.
Och jag var väl inte tydlig, jag menar nog att som kund och beställare (som TS) hade jag inte vågat. Det ska nämligen bevisas att utförandet är tydligt under den nivå man kan förvänta sig, för jämförbara tjänster och priser på marknaden. Det är kanske ungefär så där man kan förvänta sig att en snickare snidar ihop plåtblecken.Mikael_L skrev:
Att arbetet är utfört är väl ostridigt, och att det troligen fungerar är väl heller knappast något att säga om, så det ramlar till sist ner på mest en estetisk fråga.
Sånt är domstolarna dåliga på att hantera.
Jag förstår iofs inte riktigt heller hantverkaren som låter det gå så långt, någon möjlighet till lösning borde väl kunnat nås innan man behöver blanda in domstolen. Jag får känslan att det skurit sig på flera plan här. Sorry, för att jag spekulerar.
Jag tycker också det är lite vågat av hantverkaren att ta det till tingsrätten, men jag tippar ändå att denne har något större chans att vinna.
Han har varkeb svarat på samtal, sms ELLER mail ! Jag bestred fakturan då han först skickade den, förklarade varför, bestred den då han skickade vidare till kronofogden och nu ska vi till rättegång.S Spikrätaren skrev: