Ni som har satt in PVC fönster, hur har ni löst fönsterblecket och dess fastsättning? Det finns ju inget spår i underkant på karmen som på ett träfönster men dock finns det profilspår under karmen.
Man har hört talas om endel som för in blecket i det yttersta spåret och trycker fast det med det undre fönsterfodret som trycks mot blecket.

En annan variant är att sätta blecket utanpå fönstret och fästa det med popnit men det är ju bara plast så när man klämer fast niten så pressar den sig förmodligen in i plasten och då är frågan hur bra det sitter. Man får täta mellan bleck och fönster med något klet om man använder denna metod.

Vet ej hur andra märken är utformade men jag har Drutex. Finns det någon som har bilder eller dylikt på bleckmontage så mottages dessa tacksamt.

• Gilla
linuhage
  • Laddar…
Bästa är att gå till en plåtslagare för att få fönsterbleck som du kan trä in under fönstret i första spåret, man kan även som du säger montera på dessa utanpå men jag rekomenderar att du då använder sjävborrande försinkad skruv. Popnit är inget att rekomendera då det riskerar att deformera plasten. Täta innan du sätter fast blecket med vit silikon

Jag har samma tdilemma som dig.Jag tänkte faktiskr att poppa dom men det är nog bättre att skruva då.Annars finns det popnit som är lite snällare mot materialet och dom blir som typ regnspindel-ben på baksidan.,inte så klena men själva mönstert om ni förstår,men man ska ha skallarna vita också och det tror jag blir knepigt.På jobbet kallar vi popniten för sprängnit.Jag tror jag kommer att köra med vita skruv och fästa en tunn remsa med självhäftande tätningsremsa på baksidan av blecket.Hade tänk att köra med ngt tätkitt men jag vet hur kletigt det blir.När det gäller silikon så vete fåglarna.jag tar hellre ngt annat tätningsmedel så slipper man ofoget att det kommer silikon på ngt ställe där man ska måla senare. / mats

Jag har precis satt dit två bleck (byggmax) ikväll och det är inga större problem. Tryck upp bleckets lilla kant i spåret och lyft sedan blecket uppåt så sitter det. Sedan drog jag en tunn sträng fogskum på undersidan (se filmklipp nedan). Om du vill kan du ju lägga en sträng utefog mellan fönster och bleck.

http://www.youtube.com/watch?v=9i_qXodVsqE

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Nu har jag fixat fönsterblecket på det andra fönstret som jag satte upp.Funkade fint som jeppeknaster beskrev.Så nu vet man hur man ska göra nästa gång.Tack för det! Nu ska jag bara ge mig i kast med det första fönstret jag satte upp.Jag fogskummade fast detta utan blecket ditsatt.Skitroligt att försöka peta bort skummet i spåret för blecket :-) wish me luck ;-)

Jag tycker iofs inte att det blir lika snyggt att popnita det utanpå. Men det funkar.

Hej!

När man beställer PVC-fönster är det jätteviktigt att få med den lilla extra plastlisten som kallas "underbleckslist" Det är en 30mm hög plastskena som sitter monterad under fönstret i liv med bleckspåret. Har ni inte en sådan går det bra att ställa fönstret på en gles, men då ska man ha minskat fönstrets storlek med motsvarande höjd. Denna konstruktion gör att man kan sticka in fönsterblecket i fönstrets undre spår och har någonting att skruva fast fönsterblecket i.

Alternativt kan du skruva fast blecket utanpå ramen, men du får täta med silikon under som någon nämnde innan.

jeppeknasters variant funkar svinbra! Har gjort likadant på alla mina 6 fönster :D
...fast jag använde PL400 tyvärr...

LeffeLufs skrev:
jeppeknasters variant funkar svinbra! Har gjort likadant på alla mina 6 fönster :D
...fast jag använde PL400 tyvärr...
Det blir riktigt snyggt:) Men att tänka på är att lämna lite större mellanrum nedtill mellan fönster och regeln så att det liksom går att vinkla in plåten. Det är nog svårt att göra detta på ett fönster som monteras lite djupare in i väggen.

Är det någon som har bilder från monteringen?

bammerud skrev:
Är det någon som har bilder från monteringen?
http://www.lbtm.se/uploads/fonsterbleck.pdf

En pricipskiss. Bocka sedan bleckens kortsidor så att de sticker ut på sidorna och sluter tätt mot fönsteröppningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.