Hej,

Har bytt till större fönster i källaren och dessa befinner sig nu ca 15cm under marknivå. Tänkte göra en ”ljusbrunn” utanför men funderar på vilken lösning som är bäst för att få vatten att rinna undan? Gräva ut rejält och fylla upp med makadam? Vad hade ni gjort? Det måste klara ett rejält skyfall

T
Jag hade först och främst sett till att marken sluttar bort från huset och sen byggt ljusbrunnen med en kant mot omliggande yta, minst 5 cm, och sedan göra som du skriver med gräva ur, markduk, makadam.
Förmodligen skulle jag sätta platonmatta eller liknande mot grundmuren under fönstret och en bit ner.

På det viset kommer vatten inte att rinna ner i ljusbrunnen och det som kommer uppifrån kommer att kunna filtrera bort nedåt.

• Gilla
goosen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag hade först och främst sett till att marken sluttar bort från huset och sen byggt ljusbrunnen med en kant mot omliggande yta, minst 5 cm, och sedan göra som du skriver med gräva ur, markduk, makadam.
Förmodligen skulle jag sätta platonmatta eller liknande mot grundmuren under fönstret och en bit ner.

På det viset kommer vatten inte att rinna ner i ljusbrunnen och det som kommer uppifrån kommer att kunna filtrera bort nedåt.
Ja kör på en sån lösning mest troligt. Strax under fönstret kommer pordränskiva mot grundmuren.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag la ner markrännor framför källarfönstrena, grävde stenkista och kopplade ihop med stuprören.

Behöver inte bli så mycket jobb om det bara är ett par ljusbrunnar.

• Grusig mark med markränna framför källarfönster på tegelvägg, omgiven av betongblock och anslutet stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
J JDA skrev:
Jag la ner markrännor framför källarfönstrena, grävde stenkista och kopplade ihop med stuprören.

Behöver inte bli så mycket jobb om det bara är ett par ljusbrunnar.
Snygg lösning när fönstret inte går under marknivå.
Våra källarfönsters plåtkant slutar ca 5 cm över gruskanten innanför stenläggningen. Stenläggningen lutar bort från fasaden så vi skippade något annat, då det vatten som eventuellt rinner in mot huset vid ett riktigt skyfall kommer att rinna ner i gruset och sen vidare i jord/isodrän till dräneringsrören och aldrig komma mot fönstret.

TS däremot kommer ha fönster som slutar under marknivå så där behövs antingen kant eller markränna framför hela gropen - vilket ju är görbart.

T Testarn skrev:
Snygg lösning när fönstret inte går under marknivå.
Våra källarfönsters plåtkant slutar ca 5 cm över gruskanten innanför stenläggningen. Stenläggningen lutar bort från fasaden så vi skippade något annat, då det vatten som eventuellt rinner in mot huset vid ett riktigt skyfall kommer att rinna ner i gruset och sen vidare i jord/isodrän till dräneringsrören och aldrig komma mot fönstret.

TS däremot kommer ha fönster som slutar under marknivå så där behövs antingen kant eller markränna framför hela gropen - vilket ju är görbart.
Jag kanske missuppfattat situationen, men tänkte att en markränna/brunn nere i gropen vore en smidig lösning om det ändå pratas om att gräva.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Täta massor närmast väggen, det är dumt att leda vattnet ner mot Pordränskivan och belasta dräneringen med vatten. En enkel ränna från t ex biltema någon dm ner, med makadam ovanför. Klipp till platonmatta för att leda vattnet mot rännan. Skicka sedan iväg vattnet till en dagvattenkassett eller stenkista några meter bort.

P Putt skrev:
Täta massor närmast väggen, det är dumt att leda vattnet ner mot Pordränskivan och belasta dräneringen med vatten. En enkel ränna från t ex biltema någon dm ner, med makadam ovanför. Klipp till platonmatta för att leda vattnet mot rännan. Skicka sedan iväg vattnet till en dagvattenkassett eller stenkista några meter bort.
Behövs vattnet verkligen ledas bort?

Om jag gräver ner ca 40 cm under fönstrets kant och fyller upp med makadam. Se gjuter/murar upp väggar mot jorden. Det bör väl kunna svälja tillräckligt med vatten vid ett ev skyfall?

Att gräva ner rör som ska grävas till en stenkista är ju ett enormt jobb. Har 5 fönster med 2-3 meter mellan varje.

Ska även förtydliga i mitt inlägg att det är underkant fönster som är ca 15cm under marknivå, så större delen av fönstret är ovan mark. Otydligt från min sida.

T
Det beror på hur mycket vatten som kan infiltrera i marken omkring.
Om du fyller ett hål med makadam så kommer det vara i storleksordningen 1/4 med luft som kan fyllas med vatten innan det stiger över ytan.

Om du gräver ett hål så stort som framför ett fönster och sen fyller det till en fjärdedel med vatten, hur snabbt rinner det undan?
Hur mycket vatten faller på ytan vid ett skyfall? (Särskilt under taksprånget)

Det borde räcka, men testa lite och räkna lite innan du bestämmer dig.

G goosen skrev:
Behövs vattnet verkligen ledas bort?

Om jag gräver ner ca 40 cm under fönstrets kant och fyller upp med makadam. Se gjuter/murar upp väggar mot jorden. Det bör väl kunna svälja tillräckligt med vatten vid ett ev skyfall?

Att gräva ner rör som ska grävas till en stenkista är ju ett enormt jobb. Har 5 fönster med 2-3 meter mellan varje.
Vad har du för material i backen? Sand dränerar bättre än lera till exempel.

Jag tror du bör anlägga fall ned till frostfritt djup, annars kommer du ha smältvatten ståendes där på våren innan tjälen gått ur backen. Eller så kommer vattnet rinna ned där det är som varmast, längs källarmuren - och det vill du nog inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.