Hej,
Vad är era tankar på ett fönster som levereras så här? Jag förstår ju att man tillverkat delarna på olika stället och karmhålen är centrerade på höjden.
Men jag har satt in många fönster nu, många gånger har det varit trångt. Men detta är omöjligt att skruva åt karmhylsa och skruv ordentligt utan att skada spröjset. Dessutom passar ju inte täcklocken.
Fönsterleverantören svarade bara att de tillverkar delarna op olika ställen.
Ska man bara ta de eller kämpa vidare ? Jag har ju satt in det så gott det gick att skruva åt mitten skruvarna. Men känns kul att betala fullpris för en sån här tabbe.
Och någon som har tips på hur man snyggt täpper hålen med locket ?
Vad är era tankar på ett fönster som levereras så här? Jag förstår ju att man tillverkat delarna på olika stället och karmhålen är centrerade på höjden.
Men jag har satt in många fönster nu, många gånger har det varit trångt. Men detta är omöjligt att skruva åt karmhylsa och skruv ordentligt utan att skada spröjset. Dessutom passar ju inte täcklocken.
Ska man bara ta de eller kämpa vidare ? Jag har ju satt in det så gott det gick att skruva åt mitten skruvarna. Men känns kul att betala fullpris för en sån här tabbe.
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Vad är du ute efter? Om man stör sig på karmskruvshål så får man göra en specialbeställning med utan förborrade hål..Malias skrev:
Hej,
Hm kul kommentar. Jag är ju inte dum i huvudet tyvärr. Det jag som du säger ”stör” mig på är karmhålets placering. Om du någon gång monterat ett fönster själv hade du kanske förstått att de är svårt att få in vilket som helst verktyg för att spänna ut både karmhylsa och skruva skruven med den placering de gjort precis vid innapåliggande spröjs.J Jansson69 skrev:
Vore det jag skulle jag ”vara ute efter” att få fönster levererade som går att montera utan risk att skada dem.J Jansson69 skrev:
Att skylla på att det levereras från två håll är bara tramsigt. Det är upp till fönsterleverantören att specificera uppdragen till sina underleverantörer så att den här typen av problem inte uppstår.
Malias skrev:
det va en bättre sammanfattning av det hela ja. Jag resonerade likadantkrillek skrev:
Vore det jag skulle jag ”vara ute efter” att få fönster levererade som går att montera utan risk att skada dem.
Att skylla på att det levereras från två håll är bara tramsigt. Det är upp till fönsterleverantören att specificera uppdragen till sina underleverantörer så att den här typen av problem inte uppstår.
Men så har det varit i alla tider på vissa kombinationer så blir det olyckligt med ett spröjs..krillek skrev:
Vore det jag skulle jag ”vara ute efter” att få fönster levererade som går att montera utan risk att skada dem.
Lycka till och få det utbytt😉
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Är det bara jag som har hjärnblödning eller vore det inte enklast att öppna fönstret när du knackar i täcklocken? Eller kanske går att öppna dessa fönster?