Hej,

Vad är era tankar på ett fönster som levereras så här? Jag förstår ju att man tillverkat delarna på olika stället och karmhålen är centrerade på höjden.

Men jag har satt in många fönster nu, många gånger har det varit trångt. Men detta är omöjligt att skruva åt karmhylsa och skruv ordentligt utan att skada spröjset. Dessutom passar ju inte täcklocken.

Fönsterleverantören svarade bara att de tillverkar delarna op olika ställen.

Ska man bara ta de eller kämpa vidare ? Jag har ju satt in det så gott det gick att skruva åt mitten skruvarna. Men känns kul att betala fullpris för en sån här tabbe.

Och någon som har tips på hur man snyggt täpper hålen med locket ?

• Hand håller en rund täcklock vid fönsterkarm och vägg med gul isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett fönster med ett karmhål som är centrerat i höjden. Det verkar svårt att skruva åt karmhylsan utan att skada spröjset.
    Skapa konto
  • Hand justerar skruv vid ett fönster med delad karm, problem med spröjs och täcklock, i dåligt belyst rum.
    Skapa konto
Dum fråga kanske, men mina spröjs sitter på utsidan av fönstret

H Håbbe01 skrev:
Dum fråga kanske, men mina spröjs sitter på utsidan av fönstret
Förstår inte vad som är din fråga? Då har du ju bara valt utanpåliggande spröjs. Och jag har utanpåliggande och även fast innanpå:)

J
Malias Malias skrev:
Hej,

Vad är era tankar på ett fönster som levereras så här? Jag förstår ju att man tillverkat delarna på olika stället och karmhålen är centrerade på höjden.

Men jag har satt in många fönster nu, många gånger har det varit trångt. Men detta är omöjligt att skruva åt karmhylsa och skruv ordentligt utan att skada spröjset. Dessutom passar ju inte täcklocken.

Fönsterleverantören svarade bara att de tillverkar delarna op olika ställen.

Ska man bara ta de eller kämpa vidare ? Jag har ju satt in det så gott det gick att skruva åt mitten skruvarna. Men känns kul att betala fullpris för en sån här tabbe.

Och någon som har tips på hur man snyggt täpper hålen med locket ?
Vad är du ute efter? Om man stör sig på karmskruvshål så får man göra en specialbeställning med utan förborrade hål..

Bästa är väl att sätta in pluggen före spröjsen monteras?

J Jansson69 skrev:
Vad är du ute efter? Om man stör sig på karmskruvshål så får man göra en specialbeställning med utan förborrade hål..
Hm kul kommentar. Jag är ju inte dum i huvudet tyvärr. Det jag som du säger ”stör” mig på är karmhålets placering. Om du någon gång monterat ett fönster själv hade du kanske förstått att de är svårt att få in vilket som helst verktyg för att spänna ut både karmhylsa och skruva skruven med den placering de gjort precis vid innapåliggande spröjs.

G goodzie skrev:
Bästa är väl att sätta in pluggen före spröjsen monteras?
Det är ju lite svårt eftersom de är fasta spröjs som kommer monterade från fabriken.

J Jansson69 skrev:
Vore det jag skulle jag ”vara ute efter” att få fönster levererade som går att montera utan risk att skada dem.

Att skylla på att det levereras från två håll är bara tramsigt. Det är upp till fönsterleverantören att specificera uppdragen till sina underleverantörer så att den här typen av problem inte uppstår.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Malias Malias skrev:
Förstår inte vad som är din fråga? Då har du ju bara valt utanpåliggande spröjs. Och jag har utanpåliggande och även fast innanpå:)
krillek krillek skrev:
Vore det jag skulle jag ”vara ute efter” att få fönster levererade som går att montera utan risk att skada dem.

Att skylla på att det levereras från två håll är bara tramsigt. Det är upp till fönsterleverantören att specificera uppdragen till sina underleverantörer så att den här typen av problem inte uppstår.
det va en bättre sammanfattning av det hela ja. Jag resonerade likadant

J
krillek krillek skrev:

Men så har det varit i alla tider på vissa kombinationer så blir det olyckligt med ett spröjs..
Lycka till och få det utbytt😉

J Jansson69 skrev:
Men så har det varit i alla tider på vissa kombinationer så blir det olyckligt med ett spröjs..
Lycka till och få det utbytt😉
Jo hädanefter ska jag se till att borra egna hål 🫠

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
@Malias om täcklocken inte passar kan du ta en morakniv och skära bort den bit som tar i spröjsen. Alternativt tillverka egna plug med hjälp av en rundstav. Finns ofta matchande bättringslack att få från fönstertillverkaren. Använd minimalt med lim så är det lätt att få ut pluggen vid behov.

• Gilla
Malias och 1 till
  • Laddar…
J
Enklaste är ju att tälja lite i locket och inte röra spröjsen..

Är det bara jag som har hjärnblödning eller vore det inte enklast att öppna fönstret när du knackar i täcklocken? Eller kanske går att öppna dessa fönster?

S Småbrukaren skrev:
Är det bara jag som har hjärnblödning eller vore det inte enklast att öppna fönstret när du knackar i täcklocken?
Du har nog fått en liten hjärnblödning..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.