Vad säger ni, kan jag som aldrig hållit på med fönster rädda detta på något sätt eller är det dags att lägga massa tid på diverse byggloppisar? Gammalt/udda mått så nytillverkat kommer väl kräva lite ändring av själva öppningsmåttet. Ca 78 brett o 87 högt. Fönstret i sig är ca 72x85
Kittet är väl det minsta problemet..hela nedre kanten är upprutten
Slitet träfönster med frostat glas och skadad nedre kant, står utomhus med vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett gammalt fönster med upprutten träkant och sprucket kitt.
Skapa konto
Nederdel av ett gammalt träfönster med rutten kant och flagnande färg, omgiven av spindelväv.
Skapa konto

Det ser ut att vara två sidor av ytterbågen som är ruttna. Har du tillgång till fräs och cirkelsåg samt är beredd att lägga en del tid på det så visst går det att byta de ruttna delarna. Det går även att skarva dem och byta endast det som är ruttet. Innerbågen ser ut att vara i bättre skick. Men hittar du ett begagnat fönster i bättre skick som du är nöjd med så är det en enklare lösning.

Kan nog vara så som du säger att det är yttre delen som behöver bytas. Ska haka av det o kolla lite närmre. Är fräs ett måste? Cirkel o sänksåg har jag men fräs har aldrig kommit på inköpslistan. Hade det inte varit för massa andra renoveringar hade jag ju kunnat lägga fräsen i köpkorgen o massa semestertid på att få till det... :-)

Du ser formen som skall till. Det är vad jag ser ett såpass nytt fönster att det inte är en profilfräsning. Det går nog att få till formen utan fräs. Jag har byggt fönsterbågar en gång. Då hade jag tillgång till en kombimaskin med både cirkelsåg och fräs. Men det är väl en lite större maskin än de flesta har hemma. Om du ger dig på det så se till att använda fint virke. Sådant som du hittar inomhus på byggvaruhusen bland lister fungerar.

Jag kan tänka mig att det även går att hyvla bort det som är ruttet och sedan noggrant hyvla till bitar av nytt trä som passar. Sedan limmar man ihop det med vattenfast lim och har bågen fastspänd på en stabil plan yta medan limmet torkar. Visst går det både att laga och bygga en ny ytterbåge. Var beredd på att det är ett riktigt finsnickeri.

A Avemo skrev:
Du ser formen som skall till. Det är vad jag ser ett såpass nytt fönster att det inte är en profilfräsning. Det går nog att få till formen utan fräs. Jag har byggt fönsterbågar en gång. Då hade jag tillgång till en kombimaskin med både cirkelsåg och fräs. Men det är väl en lite större maskin än de flesta har hemma. Om du ger dig på det så se till att använda fint virke. Sådant som du hittar inomhus på byggvaruhusen bland lister fungerar.

Jag kan tänka mig att det även går att hyvla bort det som är ruttet och sedan noggrant hyvla till bitar av nytt trä som passar. Sedan limmar man ihop det med vattenfast lim och har bågen fastspänd på en stabil plan yta medan limmet torkar. Visst går det både att laga och bygga en ny ytterbåge. Var beredd på att det är ett riktigt finsnickeri.
Nog värt att testa det sistnämnda med att byta bitar. Får åka förbi byggmarknaden på måndag o köpa någon bra list

Trä man bygger fönster av finns ju inte på Byggmax och liknande direkt. Sen vete fan om man ska ge sig på detta jobbet utan att va ganska va vid snickerijobb och verktyg?

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Nuförtiden är det inte därskiot dyrt att måttbeställa fönster. Det kan vara ett alternativ.

• Gilla
pole
  • Laddar…
Jag skulle ta det som en utmaning och börja med att försöka laga till fönsterbågen. Visserligen kräver det lite trix och ett stort mått av tålamod men alla är barn i början och det värsta som kan hända är att man får köpa ett nytt fönster ändå. Men man kommer att lära sig mycket på vägen.

Har sen tidigare förstått att just fönster är en av de lite krångligare snickerisakerna. Nu är detta ett fönster till ett isolerat men ouppvärmt garage. I värsta fall får jag dra en osb över öppningen i väntan på nytt fönster..tråkiga är att då kommer jag även behöva byta fönstret jämte som däremot sitter i uppvärmd tvättstuga

Kassera det gamla träet och bygg en ny enkel men likvärdig ram runt det gamla glaset.
det kanske inte gör något om det inte längre blir öppningsbart för på lite håll så syns det inte skillnad mot fönstret intill...
Är det i ett garage och huset inte är kulturmärkt så är ju ett nytt pvc fönster annars ett billigt och framförallt enkelt alternativ även om du behöver byta 2 st...
Annars är det bara som tidigare skriver att sätta in en osb så länge och ta några semestertimmar till att lära sig lite finsnickeri ;)
Lycka till iallafall!

Du behöver bra virke, kärnvirke, och någon som kan hantera fönster. Bor du hyggligt lantligt ska det inte vara problem att hitta proffs som kan återställa fönstret till dess forna glans till en rimlig kostnad i förhållande till kvalitet.

Jag gjorde en budget variant för att slippa köpa nya fönster på ett par år. Vanlig regel från Bauhaus, typ 25x35 eller liknande.
Det över går inte att öppna längre då jag skruvade regeln rakt igenom och på det undre bör jag hela underdelen .

• Ett fönster med en improviserad reparation med en regel fäst längs nederkanten, mot en tegelvägg.
    Skapa konto
  • Fönster med budgetrenovering, regel skruvad genom överdelen, och en person reflekterad i glaset.
    Skapa konto
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Du behöver bra virke, kärnvirke, och någon som kan hantera fönster. Bor du hyggligt lantligt ska det inte vara problem att hitta proffs som kan återställa fönstret till dess forna glans till en rimlig kostnad i förhållande till kvalitet.
Malmö/Lund regionen. Om du råkar ha något tips så skicka gärna pm eller skriv här för jag har egentligen inte tid att lära mig fönstersnikeri :-)
Ger jag mig på det så är det med ambitionen att det ska hålla ihop något så när över vintern då andra renoveringar är mer prioriterade just nu...gaffatejp, osb o fogskum ligger alltså också nära till hands som lösningsalternativ :-)

Joacimz Joacimz skrev:
Jag gjorde en budget variant för att slippa köpa nya fönster på ett par år. Vanlig regel från Bauhaus, typ 25x35 eller liknande.
Det över går inte att öppna längre då jag skruvade regeln rakt igenom och på det undre bör jag hela underdelen .
I like!

O olofh skrev:
Malmö/Lund regionen. Om du råkar ha något tips så skicka gärna pm eller skriv här för jag har egentligen inte tid att lära mig fönstersnikeri :)
Ger jag mig på det så är det med ambitionen att det ska hålla ihop något så när över vintern då andra renoveringar är mer prioriterade just nu...gaffatejp, osb o fogskum ligger alltså också nära till hands som lösningsalternativ :)
Hör med grannarna eller annat lokalt folk. Bra virke och en kunnig hantverkare betalar sig i längden. Här på Gotland vet jag flera, men det hjälper inte dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.