Byggahus.se
Hej alla glada! Helt ny på detta forumet efter att jag nyligen köpt mig ett äldre hus ute i skogen i Västerbotten.

Går direkt på problemet här. I källaren så här jag en acc tank på 500L, där det på ovansidan sitter en TM20 shunt från ESBE. Denna sitter fast som berget och hur jag än försöker så går den inte att få lös. Har googlat runt en del samt kollat på flera olika trådar här i forumet, och därav kommit fram till att jag bör öppna upp den och försöka putsa till, vilket jag tänkte försöka mig på ikväll.

Nu till min fråga! När man skruvat bort vredet och den lilla mätskalan, samt grejen som har "fyra hål" i kanterna, så möts man av någon plastdetalj som sitter inne i ventilhuset. Hur får man loss denna utan att skada den? Jag har inga extra delar hemma och det lär ta lite tid att få tag på nytt, men jag vill verkligen försöka lösa detta ikväll. Alla tipps mottages! :)
 
Under skylten med markering 1 - 10 så sitter det skruvar som håller bricka/käglan på plats,kanske du kan knacka och försöka få den att rör på sig, det brukar vara axeln och den del närmast brickan som det fastnar på. Det är även en O-ring närmast bakom brickan som kan bli otät när det tas isär, se till att axeln ( den del på utsidan ) är absolut ren så inte O-ringen skadas, lika med en O-ring innanför i ytterkant av brickan. Kan vara lite tjurigt att få isär, men en kniv i springan och lite lätta hammarslag så släpper den säkert
 
  • Gilla
Smurkee
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
Farrosi och 1 till
  • Laddar…
Menar inte att ta liv i en död tråd, men vill säga att detta är i alla fall löst. Köpte en reservdelsats och bytte. Var knepigt att få ur det gamla, men en rörtång på axeln och några kraftiga slag löste det fort. Efter jag fått i ny delar så fungerar allt prima! Tack för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.