Byggahus.se
Ska lägga ut 2x300M kollektorslang för ytjordvärmen till vårat hus. Jag och en kompis (med grävmaskin) ska då gräva ut 1m djupt och 1meter brett i marken ,sen lägger vi ner slangen i kanterna. Jag har två st rullar slang på 300meter, tänkte ha dom på en ställning med ett rör som rullen hänger på :-/ Tips förslag...
 
Jag grävde för 6 år sedan ner slang. Jag skulle om möjligt undvika skarvar på slangen, men nu har du den ju redan. Rita dock en karta med exakta mått och vinklar från en permanent punkt som finns kvar, t.ex hör på hus, till var skarven finns om du skulle behöva hitta den pga en läcka. 1 meter djup låter lite grunt tycker jag. Skall nog vara några dm djupare om jag kommer ihåg rätt från när jag grävde. Även 1m mellan slängarna är lite i minsta laget tycker jag. Jag grävde två parallella diken ca 3 meter i mellan på ungefär rätt längd. Sedan hängde vi upp kabeltrumman på ett traktor flak och rullade ut den. På lagom ställe så fick sedan dikena gå ihop via en båge. När du sedan öser ner jorden så var noga med att inte få några stora eller vassa stenar nära slangen som kan skava hål på den. Både slang och stenar rör på sig under åren. Jag gick först med en spade och rasade ner dikeskanterna för att täcka slangen, sedan när resten östes över så var även då en man där med spade och sorterade bort stenar.

Glöm inte heller att isolera de första och sista metrarna slang vid huset så att du inte får tjälsprägningar som kan skada huset

Tompa
 
  • Gilla
pallekuling1967
  • Laddar…
Tackar  :)
Ja skarvar ska jag inte ha i marken, jag lägger ut två parallella slingor tot 600M.
1meter djup och 1meter cc mått har jag fått från Nibe  :-/.
Isolera , jo jag har tänkt det , har en hel del cellplast kvar från husgrundsmontaget, 10cm tjock cellplast. Ska man liksom baka in slangarna i detta eller räcker det att lägga cellplast skivor ovanför och sen jord ? Hur mycket isolering ska det vara för att vara säkert? Eller är det bättre att köpa till isolering som man trär på slangen ?
 
  • Gilla
pallekuling1967
  • Laddar…
Hej Draven,

Jag hade en grävare med 1,5 m skopa och lade slangen i vardera hörnet på 1,2 m djup.
Grävaren grävde i formen av ett E. När en pinne på E´t var klart drogs en slinga av slangen ut i detta. Den stående delen på E´t var öppet hela tiden. Massorna flyttades från det ena diket till föregående. Vi återfyllde 20 cm manuellt för att skydda slangen innan grävmaskinen hällde i fyllningen. Fyra man krävdes för att hålla jämna steg med grävaren. I väggen på diket 50 cm över slangen fästes märkband.
Grävaren ville ha markeringskäppar i dikenas förlängning att sikta mot. Även en käpp på 1,2 m fanns till hands för att kolla djupet.
Jag byggde en horisontell avrullare för slangen. Ville absolut inte få något veck på slangen som skulle innebära avbrott och krav på skarvning av slangen.
Under hela förläggningen var slangen trycksatt med 0,2 bar. I änden i huset satt svärfar med en manometer och kollade vid återfyllningarna att trycket höll.
Att lägga 2x300m tycker jag är jättebra. Jag ångrar att jag inte lade 2x200m istället för 1x400m.

/m
 
du har tänkt rätt, har man så lång slinga ska man ha 2 paralellkopplade slingor som du tänkt.
antar att dom skarvas ihopp i huset.
1m mellan slingorna är minimemåttet, tän på det, du kan med fördel öka deta mått för att få varmare kolektor !

2m närmast huset ska issoleras för att inte skada huset.

försök att lägga slangen plant eller något lutande så huset kommer högst, etta för att lättare bli av med luften.
 
Har du fått djupet av Nibe så är det säkert korrekt. Att ha rätt djup är viktigt. Jag vet inte, men antar att djupet kanske varierar beroende var i landet man bor. Har för mig att min ligger på 1,4m, men vet inte säkert utan att kolla i mina kartor.

Angående avståndet mellan slangarna så blir det bättre ju större avstånd du har, upp till en viss gräns. Vad detta avstånd är vet jag dock inte. Mitt avstånd på 3m beror på att jag bekvämt fick plats med traktor i mellan samt kunde även lägga den uppgrävda jorden i mellan. Dessutom kunde jag gräva båda dikena samtidigt och slapp att flytta traktorn mer än nödvändigt. När Nibe säjer att 1m räcker så tror jag att det är som Carman säger, ett minimi mått. En del har ju utrymmesbrist när all slang skall få plats på en villatomt. Om möjligt så tror jag att du tjänar på att öka detta. Själv la jag min slang ut en stor hästhage, så utrymmet begränsade inte mig.

Jag köpte en strumpa som jag träde på slangarna. Hur tjock kommer jag inte ihåg. Att bara isolera över räcker inte då slangen kan bli underkyld och då frysa jorden runt omkring. Vid grundgenomföringen la jag dessutom extra isolering runt slangen för att förvissa mig om att det inte skulle frysa där.


CarMan skrev:
du har tänkt rätt, har man så lång slinga ska man ha 2 paralellkopplade slingor som du tänkt.
Av nyfikenhet vad är vinsten att lägga två slingor istället för en? För sent för mig att ändra, min är 600m och enkel.

Tompa
 
pumpen har svårt att klara en slinga på över 400m, men jag vet dom som kör på 500 utan problem.

sen så ska det tygligen vara nått med flödet som gör att det strömmar lötare igenom 2 slickor, då man då har dubbla arian.

om jag får gissa lite så vill man ju ha et vist flöde intenom värmeväxlaren i värmepumpen för att åsta komma den temp diff på 3-4 grader som är optimalt för gasen i värmeväxlaren.
har man 2 slingor eller fler så har ju vattnet en lägre hastighet ute i marken än i värmeväxlaren & då hinner slingan ta mer värme ur marken vilken ökar verkningsgraden, har man för kort slinga & för hög hastighet på vattnet så hinner ju inte vattnet i slingan värmes upp av marken innan det hunnit ett varv & är tilbaka i värmeväxlaren.

(en gissning alltå)
 
CarMan skrev:
pumpen har svårt att klara en slinga på över 400m, men jag vet dom som kör på 500 utan problem.

sen så ska det tygligen vara nått med flödet som gör att det strömmar lötare igenom 2 slickor, då man då har dubbla arian.

om jag får gissa lite så vill man ju ha et vist flöde intenom värmeväxlaren i värmepumpen för att åsta komma den temp diff på 3-4 grader som är optimalt för gasen i värmeväxlaren.
har man 2 slingor eller fler så har ju vattnet en lägre hastighet ute i marken än i värmeväxlaren & då hinner slingan ta mer värme ur marken vilken ökar verkningsgraden, har man för kort slinga & för hög hastighet på vattnet så hinner ju inte vattnet i slingan värmes upp av marken innan det hunnit ett varv & är tilbaka i värmeväxlaren.

(en gissning alltå)

Låter rimligt med att cirkulationspumpen sätter begränsningen. Som du säger så blir ju arean större.

Hastigheten tror jag dock inte spelar in här då den kompenseras av längre slang och alltså lika lång tid ute i slangen.

Tompa
 
Enkelt räknat minskar tryckfallet i kollektorn med en faktor 8 när man lägger två slingor i stället för en.
I mitt fall skulle jag nog kunna köra KB-pumpen på läge 1 (140W) i stället för läge 3 (245W) med bibehållet flöde. Bara detta skulle ge mig en besparing på 400 kWh/år.
Troligtvis skulle flödet öka en aning och ge en bättre verkningsgrad på värmepumpen.

/m
 
:) Tack alla för hjälpen , i morgon gäller det. Jag har gjort en ställning att ha slangen på precis vid inloppet till huset. Min kompis grävmaskin har en skopa som är 1,08m så det gäller att ha slangarna i ytterkanterna.Jag lägger dom på 1,2M djup... Har mätt på våran mark och hoppas att jag kan dra ut 150m utan att stöta på berg så blir det kanon. På så vis för jag två raka slingor på tot 600m och med rätt lutning från huset.. Utloppet går nedåt och returen upp mot huset :) .
 
Hur gick installation för er?
Vi ska göra samma resa om några veckor, men jag funderar på att skarva ihop slingorna och bara gå in i huset med en tillopp och en retur.
 
Nu är slangarna i backen, men det var lite jobb med det.
Svärfar satt i grävaren och jag gick med laser och dräneringsskyffel för att hålla fallet på 1cm/m.
När det var grävt skulle vi rulla ut 2x300m kollektorslang och 2x200m pemslang, det var ganska tungt att rulla ut, speciellt eftersom det var lerjord och lite vattensamlingar här och var på vägen (i diket).
Då var kroppen ganska mör, självklart skulle det återfyllas med matjord över slangarna, så de inte skadas när vi höljar igen.
Imorgon ska vi svetsa kopplingarna i backen, då jag valt att bara gå in i huset med två slangar.
Så för att summera, det går bra att rulla ut slangarna för hand, men det är ganska jobbigt.
 
Har läst om era jobb. Nu är det min tur att lägga ner en kollektorslang.
Kommer lägga ner 2x400m slang i marken. Brorsan har tillgång till 2.5tons grävare så tanken är att lägga ner dem med 1.5m djup och 1.5m mellanrum cirka.
Min fråga är angående inkopplingen. Jag vill gräva ner denna nu för att kunna fixa marken runt huset. Så jag kommer inte koppla in den än(Har mycket kvar i huset innan jag kommit dit).
Fungerar det att gräva ner den sen bara plugga rören och installera detta vid ett senare tillfälle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.