Byggahus.se

Före/efter skapande av rabatt för surjordsväxter; flytt, omplantering, jordförbättring och elände

1. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    Hej och välkomna till detta projekt. Det är inte klart. Det vill inte bli klart. Hur många timmar man än jobbar känns det som. Känner du igen det?

Då börjar vi ;)

Rabatten skall ha surjordsväxter och växter som är kalkskyende fastän de självklart inte är direkt kända för att trivas i lågt ph-värde. Ska till en början plantera;
    Rhododendron
    Funkia.
    Befintlig lilja (får se exakt vad den vill vara för en vid blomning)
    Ormbunkar som finns på tomten och tomtgräns.
    Och något så coolt jag hittade i skogen - jätterams!

Jag grävde upp och lastade mina gamla rhododendron (20-30+ år gamla som jag hade räddat ett par år tillbaka och planterat på annan fastighetsägares mark) samt lite funkior norrort i Stockholm och åkte till Nyköping.

Vår första tomt, första året - har sedan +10år inte skötts om. Misär. Vart man än tittar (avser huset också i viss mån - varför jag är här egentligen).

Särskilt med tanke på att jag jobbat inom trädgård senaste +12åren och så står jag jag där paff i min egen trädgård (behövde riva upp 25st 240L säckar fulla med mossa till att börja med!!!). Men ok åter till temat.

Jag vill ha en fin tomt. Ser en hörna i halv/helskugga. Nice! ”Där skulle mina plantor passa” - tänkte jag.

Börjar gräva på första skiktet... hmm 1kvm tog ca 2-3timmar. ”Lysande” - tänkte jag.

Rabatten är ca 3x4m / 2... så 6kvm i runda slängar.

Så kommer vi till håltagningarna.

Se bild på grävning av ett av hålen så förstår ni djupet av frustrationen man lever med sedan tisdagen (4 dagar senare) ;)

Nu så konsulterade jag med annan trädgårdsmästare om rabatten. Som att jag vill höra att ”bara göra hål räcker” - men icke sa nicke! Eller hur?!!

Ni ser. Denna rabatt är för kalkskynde växter. Ska vara luftigt, humusrikt, lågt ph-värde och väldränerat så det inte blir till ett träsk och slask.

Växterna ska trivas - vilja släppa rötter åt sidorna och visst det vet vi alla men f_n ;)

Så jag får luckra upp allt mellan hålen grovt bara för att släppa in nytt torv.. (Nej jag kan inte låta plantorna stå mellan packade väggar av utarmad skitjord). Föresten! Visst kan man inte plantera 30år gamla rhododendron i rhododendron jord från paket. Särskilt som de inte levt under dem bästa förhållandena. Måste spädas ut med befintlig jord.

Med tanke på jordarten och alla plantorna som ska in är det ljus torvmull som gäller, rhododendron jord och befintlig utarmad jord med 1,8miljardär år gammal postglacial sand/sten jord som blandats i X antal timmar idag. Det var dagens syssla.. Förutom att hålla plantorna vid liv i värmen och vattenfylla hålen så det mättas på djupet.

Jag bifogar bilder på projektet som fortfarande är igång. Ifall någon är nyfiken på slutresultatet så kommer jag vilja posta framgångar eller vad jag hunnit med till jag blir klar.

Ps. Har annat mega projekt att se fram emot också 8x3-4m rabatt med bär buskar.. hälften full av kirskål. Vill ha sallad.. mer hallon.. Projektet får mogna. Annat kapitel.

Flytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    477B72F1-5010-443C-B49A-C433DF9E3B01.jpeg
    B9A9B3CA-607C-43C2-92E3-5C32334E8E1C.jpeg

Skåda misären nedan.
    55A3715D-8549-4AB3-9913-57A36DA8F40F.jpeg

I väntan på plantering.
    D37F5971-F7C0-48CF-A189-EFACA5132611.jpeg
    C6DFBB39-55A9-465A-B1C8-D53D578F6D8F.jpeg

Klippte buskar också.. hittade en gammal rabattavgränsning i form av två stockar/timmermansvirke eller sleipers
    0CC5B355-3D5A-49F5-920E-F2AA1EA99E93.jpeg

Exempel på ”att gräva hål”
    9385AC44-177F-42CE-A777-39E2951B7113.jpeg
    53ADECD3-4ECA-41CF-9A5D-63CE5448D325.jpeg

Jordmix.
    B53785D0-EA72-4974-BAAC-5E4011274890.jpeg

Vattenfyllning i avsikt att mätta, kolla hur det sinar / om det gör det, och för att eventuellt göra vidare luckring lättare
    3D971F5A-FE0C-4879-8521-DFDA7D708CE6.jpeg
    F53762F0-401C-4EC1-9840-8B7EECF7497D.jpeg

• Laddar…
  2. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Kul! Väntar med spänning på resultatet!

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Ett tips om man har tillgång till borrhammare/bilmaskin, egen eller låna, är att använda ett långt bilspett och när man kommit ned så långt med spade/korp att det börjar bli hårt så perforerar men marken med maskinen. Sedan är det betydligt lättare att skyffla bort det som ska bort. Man kan göra lite extra hål i botten av gropen så att den dränerer bättre om det är hårt. En del brukar jag lämna kvar i hålet som sedan blandas upp med gödsel, bättre jord, etc.

4. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    Härligt!

Haha! Skulle aldrig ha tänkt mig! Grymt tips ;)

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Om man klurar lite finns det många användningsområden för maskiner man har.

6. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    Tog bara bort 1-2cm jord och ser att jorden blivit fuktig mellan hålen under natten. Mjuk och lättjobbad jord! Föresten finns den här postglaciala skorpan under - sand/kross, så dränering är check!

Så för att inte sabba allt börjar jag plantera. Luckrar och hackar jorden medan jag liksom planterar och backar ut.

Blir spännande att ta upp ormbunkarna på tomten och jätteramsen i skogen idag. Ramsen får nog sig löv också den nu bor i.
    C0CCA58F-E495-45F4-A5F3-81C4750D961E.jpeg
    73CD8017-E949-4804-B892-50347CAD29CC.jpeg

7. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    Eller hur! Been there done that ;)

8. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    Problemlösning.. jätterams står bland lite kirskål. Den ska planteras längs till höger och vänster i rabatten. Måste bli ogräsväv. Tyvärr. Ramsen får sig ett paradis ändå.

Kirskålen går ingenstans ( kommer så klart prova ta bort rötter men som vi vet är det omöjligt att göra till 100%)
    05E3245D-C0DA-444A-A7B5-515D1C01AF16.jpeg
    CDA0AAAF-CB39-4F27-8C80-C3FC65AC990B.jpeg
    3C4FDCFC-C77C-4100-BA0C-38046556B626.jpeg
    2879145B-18F3-4192-9C3E-3394C9300905.jpeg
    56A9293F-21FF-4A0F-B348-AA9A0693F2F8.jpeg

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Jätteramsen är ståtlig nu när den blommar, har ett område med sådana i stugan.
    Först kommer våra liljekonvaljer, ett litet uppehåll, och sedan jätteramsen. Senare tar nävor och stjärnflocka över.

10. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    • Laddar…
  11. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    • Laddar…
  12. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
  13. Fadai
    Slöjdnörd · Nivå 8
    Väl värt allt jobb - sååå fint! Du har inte funderat på att ha en liten damm/vattenspegel oxå?

14. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare Nivå 2
    Tack så mycket! Skulle faktiskt passa med det.. lite liljor som står i vattenkanten ;) Rabatten är ändå så fylld och inte värst stor men litet fågelbad!! Ja!

Men nu blev det klart på riktigt ;) Återställde gräset runtom - det sista!

Hoppas på en fin kant och att hela ytan blir fräsch runtom rabatten!
    4C940BA0-C0E5-4D95-A506-F5D9A2C21E19.jpeg
    418E412F-CFCB-475C-884D-8B80230D92ED.jpeg

• Laddar…
  15. K_arlstrom
    Verktygstokig · Nivå 9
    Oj vad jag och min trädgård skulle behöva inspireras av dig, men känns lite som att jag skulle behöva börja med en bulldozer :thinking:
    Följer och ser om det blir en fortsättning!