Byggahus.se
Hej!
Vi ska renovera vår tvättstuga (i markplan lättbetongväggar och golvbrunn) på ca 9 kvm från början av 80-talet.
Vi har bestämt oss för våtrumsmatta på golvet men vad ska vi göra med väggarna?

Jag är sugen på målade väggar men hur är det med hållbarhet målade våtrumssystem (som jag tolkar minikrav pga golvbrunn) kontra våtrumsmatta på väggen?
Och hur ser prisbilden ut, är det stor skillnad i kostnad för målade väggar kontra våtrumsmatta - när man anlitar någon för jobbet.

Ett skäl att jag är sugen på måla är att jag inte hittat någon våtrumsmatta för vägg som jag gillar samt jag tänker att jag med målade väggar lättare kan lägga på en ny färg själv sen om jag vill byta färg - stämmer det?

Hjälp!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du menar att det är en tvättstuga utan dusch/badkar så finns det inga branschregler som säger att det ska vara något godkänt tätskikt på väggarna mer än de nedersta 5-10 cm där mattan är uppvikt så vitt jag vet. Det är alltså helt okej att ha vad som helst på väggarna.

Fördelen med våtrumstapet är väl att det går att stoppa in en dusch där utan problem om behovet för det skulle uppstå i framtiden, t.ex. vid en badrumsrenovering.
 
  • Gilla
Elisabeth175
  • Laddar…
Målat alla dagar! Rummet får ett annat liv,välj en härlig färg, inte vitt ;) Du kan ställa in en duschkabin om du behöver dusch i framtiden.
 
  • Gilla
Elisabeth175 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att det är en tvättstuga utan dusch/badkar så finns det inga branschregler som säger att det ska vara något godkänt tätskikt på väggarna mer än de nedersta 5-10 cm där mattan är uppvikt så vitt jag vet. Det är alltså helt okej att ha vad som helst på väggarna.

Fördelen med våtrumstapet är väl att det går att stoppa in en dusch där utan problem om behovet för det skulle uppstå i framtiden, t.ex. vid en badrumsrenovering.
tack ☺️

Det finns en varmvattenberedare oxå i rummet - förändrar det nåt?

Fått för mig att när jag letade info i våras att jag kom till slutsatsen att det iaf behöver vara vattenavvisande på väggarna men jag kanske fick det om bakfoten?
 
BirgitS
  • Gilla
Elisabeth175
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.