Det har blivit dags att byta tak på vårt hus från 1974. Idag ligger det betongpannor. Undertaket är mestadels i gott skick, men en del kommer att behöva bytas vid takutskjut samt kring skortsten. Jag har varit inne på att lägga ett nytt betongtak, men har även funderat på plåt, då jag tycker att det är snyggare och ger ett "lättare" intryck. Vinden (eller loftet) är ouppvärmd och jag funderar på om det har någon betydelse för vad som är bästa valet? Ett betongtak (eller tegel) föreställer jag mig har lite mer "luft" under sig då det ligger på bärläkt och ströläkt, medan ett plåttak ligger mer tätt inpå undertaket? Och föreställer jag mig har därmed ett sämre luftflöde kring sig? Men jag kanske är helt fel ute och det kanske inte heller har någon betydelse om det skulle vara så? Någon som har erfarenhet för o emot?
Ett bandtäckt plåttak som har rätt förutsättningar kommer inte att behöva bytas på över hundra år (hundratals år).S sepani skrev:Det har blivit dags att byta tak på vårt hus från 1974. Idag ligger det betongpannor. Undertaket är mestadels i gott skick, men en del kommer att behöva bytas vid takutskjut samt kring skortsten. Jag har varit inne på att lägga ett nytt betongtak, men har även funderat på plåt, då jag tycker att det är snyggare och ger ett "lättare" intryck. Vinden (eller loftet) är ouppvärmd och jag funderar på om det har någon betydelse för vad som är bästa valet? Ett betongtak (eller tegel) föreställer jag mig har lite mer "luft" under sig då det ligger på bärläkt och ströläkt, medan ett plåttak ligger mer tätt inpå undertaket? Och föreställer jag mig har därmed ett sämre luftflöde kring sig? Men jag kanske är helt fel ute och det kanske inte heller har någon betydelse om det skulle vara så? Någon som har erfarenhet för o emot?
Har ett sådant på fritidshuset men det har hållt länge (men behöver dessvärre bytas nu). Nackdelen är väl att stål är svindyrt idag...samt att det nog kostar en slant att få lagt....surris skrev: