Byggahus.se
Vad är fördelarna resp. nackdelarna med respektive system.

1. En renodlad fjärrvärmeväxlare
2. FLVP (IVT490) med fjärrvärmemodul (IVT630)

Fördelen med alt. 2 är väl det att man även återvinner luften och inte använder lika mycket fjärrvärme som med en växlare (om jag föstått det hela rätt).

Fördelen med alt. är väl att det inte tar lika stor plats som alt. 2

Finns det fler fördelar/nackdelar? Vad talar för/emot resp. system?

Tacksam för svar och hjälp på denna punkten.
 
Lyfter den här frågan igen !
Någon som har åsikter ? ska man lägga pengar på en kostsam frånluftsvärmepump då man egentligen inte är i behov av den ?
/Valle
 
Vet inte om jag tolkar dessa alternativ rätt men som jag ser det finns det två möjligheter.

alt 1: En renodlad fjärrvärmväxlare är ju ett måste till fjärrvärmen. Det som ska med här också är ett FTX system som innebär til och frånluft med återvinning på frånluften.

alt 2: Här använder man endast frånluftventilation och återvinner frånluftsvärmen med hjälp av värmepumpen.

Fördelar/nackdelar med alt 1: Tar litet utrymme, inget kallras från friskluftventiler, ljudvolymen med tilluft i tex sovrum kan upplevas som störande, smuts kan samlas kring tilluftventiler och det blir svarta ringar runt dem (kan avhjälpas med en "fulare" typ av ventil som är större), ingen återvinning av frånluftsvärme till varmvattenberedning.

Fördelar/nackdelar med alt 2: Man får återvinning till varmvattenproduktion, tystare ventilationslösning med friskluftsventiler (ingen smuts kring ventiler), billigare/enklare ventilationssystem, mer skrymmande utrustning, något dyrare installation, kallras kan upplevas kring tilluftsventiler.

Om jag skulle installera fjärrvärme skulle jag nog välja alternativ 1. Av både ekonomiska och praktiska skäl. Det är som jag bedömer det den vanligaste varianten vid fjärrvärme.
 
Fast i alternativ 1 kan man ju likväl ha vanlig mekanisk frånluft utan återvinning ? Då behöver man inte dra extra rör och köpa dyr FTX-utrustning heller.

Det är nämligen så att i de fallen jag hört har man endast använt frånluftvärmepumpens återvinning till att värma tapp-varmvattnet. Fjärrvärmeleverantören tillåter inte att man kopplar ihop vattnet i golvvärmen med värmeväxlaren....
Sen sitter det ju även en varmvattenberedare i frånluftsvärmepumpen.
Men vad jag har förstått med fjärrvärme så värms tapp-varmvattnet upp direkt då man använder det .... alltså inget stillastående vatten i beredare du måste hålla varm.

Så likväl som att återvinna frånluften endast till tappvattnet kan man ju installera endast mekanisk frånluft utan återvinning och spara en liten slant på att inte köpa frånluftsvärmepumpen..... känns det som.
 
Oavsett vilken uppvärmningskälla som fastigheten har, så blåser man ju ut ca 25-30% av uppvärmningsenergin i ventilationsluften, om den inte återvinns förstås...
Sen är det ju upp till var och en att lösa problemet!
 
Jo, om man då vill återvinna så är FTX nog det mest effektiva om man inte har en snäll fjärrvärmeleverantör som även låter dig koppla in frånluftsvärmepumpen även på uppvärmningsslingan i huset.
Men använder man en frånluftsvärmepump endast för återvining till tappvatten känns det som att man bara nyttjar frånluftvärmepumpen till 50% ... och därmed kanske inte så lönsam investering.

Men som sagt, det bästa vore nog att köra fjärrvärmen och frånluftsvärmepumpen tillsammans för både uppvärmning och tappvatten... men det verkar ju inte leverantörerna godkänna.

Hittade förresten en rapport från fjärrvärmeleverantörer angående ämnet, har dock bara hunnit skumma igenom den hittills.
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/1375/FOU 2003 94 kopplingVPFV.pdf

/Valle
 
För den som inte har intresse att läsa hela rapporten, enligt inlägg ovan, presenterar jag här en del av dess slutsats.

"För småhus är kombinationen frånluftsvärmepump och fjärrvärme, med de förutsättningar vad gäller kopplingsprincip, installationskostnader och energipris som gäller idag, en mindre lämplig lösning både för fastighetsägaren och fjärrvärmeleverantören."
(publ. 2003)
För övrigt mycket intressant läsning för en styr - och reglertekniker  :p
 
Det var en bra sammanfattning av rapporten.. ;) Det var ungefär vad jag tyckte dom kom fram till efter att jag skummat igenom rapporten.

En annan sak jag funderat över är att i frånluftvärmepumpen sitter det ju en elpatron och ett argument för att ha kvar frånluftvärmepumpen har jag hört att "Då har du ju alltid möjlighet att välja vad du vill köra med och en backup om fjärrvärmenätet skulle ligga nere"
Men eftersom jag inte får koppla in frånluftvärmepumpen på uppvärmningssystemet för min fjärrvärmeleverantör så har jag ju faktiskt ingen backup den dagen fjärrvärmen är nere.... om jag inte tar dit en rörmokare som kopplar bort fjärrvärmen och kopplar på min frånluftvärmepump. ::)

Hmm, nåja...fortfarande skeptisk till frånluftvärmepumpen vid fjärrvärme.
 
Utan att ha läst rapporten och kollat hos tillverkarna så har flera av dem en modul för att ersätta eltillskottet på fr.VP med FJV tillskott. Då borde man köra pumpen mot både värme och vatten system. Orkar inte kolla så noga då det inte angår mig, men den som sitter i val situationen ska nog ringa till både VP och FJV.
 
I vårat tomtpris har fjärrvärmeanslutningen inkluderats.
Jag ringde till fjärrvärmelev. idag och dom framhävde sitt missnöje med att koppla ihop frånluftsvärmepumpen med fjärrvärmen och de lät nästan som att dom inte skulle tillåta mig att göra så.
Dom påstod att det skulle bli sämre både för dom och för mig att använda både frånluftsvärmepump och fjärrvärme för uppvärmning. Dom hade tydligen kopplat in 1 kund så .... och de blev inte bra menade dom.
Men KAN dom neka mig att göra en sådan inkoppling ? Speciellt om dom har kopplat in en kund på de sättet i området redan ?
Han tyckte att antingen kör du fjärrvärme eller frånluftsvärmepump... men jag får inte tillbaks anslutningsavgiften för fjärrvärme om jag väljer frånluftsvärmepump.... !?
Han sa uttryckligen att:
"då kommer du ju bara använda fjärrvärme som spetsvärme.... och de är ju inte vad vi som leverantör vill......"
Dom ville alltså hellre att jag inte kopplade in mig alls snarare än att koppla in båda systemen.......mycket märkligt.
Jag kan iofs. kräva att min anslutningsavgift ska vara innestående 10år och sedan koppla in mig när frånluftsvärmepumpen har gått sönder.... ::)

Han påminde mig också snällt med att jag har en fast avgift på fjärrvärmen på kanske 3500:- och att den fick jag betala även om jag bara spetsvärmer.... :)

 
Jag har faktiskt försökt göra lite beräkningar på hur mycket man sparar på att återvinna och har som många andra på detta forum insett att det inte är lönsamt ur kostnadssynpunkt.
Kan däremot kanske förstå dom som installerar återvinning i komfortsyfte... men för mig skulle det ta 25 år innan systemet var återbetalat och började bli lönsamt... å då har förmodligen frånluftsvärmepumpen eller FTX-aggregatet redan gått sönder för länge sedan.
Hm, nåja... bara enkla beräkningar jag gjort.... kanske blir mek. frånluft istället... :D

/V
 
De juridiska aspekterna i det här skulle verkligen behöva redas ut, men jag har aldrig sett ngn som har kunnat det. Kraven på FJV anslutning är ju konkurenssnedvridande och när dessutom allt fler kommunalabolag säljs till eon och vattenfall så blir det mycket märkligt med tvångsanslutning.
Kanske skulle villaägarna reda ut det, eller skriv till EU-kommissionen de gillar ju att smiska Sverige på fingrarna.

VP är värdelöst för FJV, inte primärt för att de inte får sälja värme utan för att det förstör avkylningen av FJVvattnet.
Dessutom kopplas frånl.VP till VV och VV produktionen kyler FJVvattnet bäst, eftersom inkommande kallvatten är ca 10 grader, alltså mycket kallare än det kallaste vattnet i värmesystemet.
Resultatet blir att FJV måste pumpa runt mer vatten i nätet, en annan koncekvens är att du förbrukar högre effekt hos leverantören än vad du tar ut hemma (overshot).
Har de samtidig elproduktion så försämras den av högreturtemperatur.
 
Jo, jag tycker också det borde redas ut om detta håller rättsligt. Nu tycker jag att fjärrvärme är ganska bra och hade säkert tackat JA till anslutning i vilket fall som helst, men man kan ju ändå vara kritisk till tillvägagångssättet. Det kan ju faktiskt finnas folk i området hellre vill köra något annat och det är lite fel av kommunen att sälja fjv anslutningar åt de kommunalägda fjv-bolaget........

Poiu:
I ditt senare resonemang.... hur menar du med varmvattnet där ? Är det dåligt ur kostnads och energisynpunkt att använda FLVP enbart som varmvattenberedare då alltså ? För jag vet några i mitt område som valt att ha kvar FLVP enbart som varmvattenberedare med återvinning från frånluften.
Vad jag har förstått så behöver man egentligen inte varmhålla vatten i en ack. tank när man har fjärrvärme... utan man värmer vattnet när man slår på kranen och spolar typ ? Isåntfall måste man ju spara mkt energi i att slippa stå och varmhålla en massa vatten i onödan.... typ hela dagarna då man är på jobbet osv osv osv ... ?

/V
 
Mitt resonemang var helt hur VP ter sig från FJV-leverantörens synvinkel. När man värmer VV med VP så får man dålig avkylning på FJV-vattnet. Avkylningen påverkas mindre om man värmer värmesystemet.

Vill man ha ÅV vid FJV så är det FTX som gäller, enligt min åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.