Byggahus.se
D djac skrev:
Enka svaret är att om det varit lönt hade det gjorts, det är just lönsamheten som är problemet.
Sant. Självförsörjelse och sånt bryr vi oss inte riktigt om. Varenda arbetande människa är bara ett + i kassan, som politiker leker med.
Nåja, vi ska ju diskutera förberedelser inte hur oansvariga ledare vi har. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vad har du för timer till VVB’n? Sugen på det också.
 
4 4väggarochtak skrev:
Vad har du för timer till VVB’n? Sugen på det också.
Den heter Legrand. Väldigt enkel pryl, tror jag köpte den på Amazon för länge sedan. Den är återvunnen från styrning av fasadbelysning, för det har jag nu en Shelly.

Legrand-timer återanvänd från fasadbelysning monterad på vägg med kablar och Hager-säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Riktigt kul med alla kommentarer till tråden. Känner att jag måste lägga till lite om min filosofi, då ursprunget var ganska tekniskt fokuserat.

Jag är en mycket bekväm person, skulle aldrig klara att dra ned innetemp eller låta bli och ta en lång, varm dusch varje morgon. Skulle det vara för dyrt att ha skönt varmt (T-shirtvarmt) inomhus, så skulle jag nog försöka flytta söderut där man har råd med det.

Det intressanta blir därmed om man kan ändra hur man värmer och förbrukar el så att till blir överkomligt men att komforten är närmast oförändrad. Det går att köpa billig el (i vart fall relativt) om man gör det vid rätt tid. Som jag nämnde, kör man disken på natten blir den lika ren, jag behöver inte offra något i komfortväg.

Det återstår att se om det går att bibehålla värmen genom att bara konsumera el 4tim om dygnet.

Klart är att jag kanske måste öka huvudsäkringarna från 16 till tex 25, och hitta ett sätt att få FLVP att verkligen kräma på under natten. Det ska bli en intressant utmaning.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
kisumisu
Ursäkta att jag snor tråden lite med mina dumma frågor som kanske någon kan svara.

Det pratas om timpriser, har ni en annan elmätare?
Annan nätoperatör än Vattenfall??

Jag har Vattenfall och en av deras vanligaste mätare, varför jag nämner vanligaste är för att det är den typen jag sett hos vänner bekanta osv dvs hos alla jag känner som har Vattenfall. Den är från kring år 2005-2006 skulle jag tro.

Men den verkar ju inte stödja timmätning??

Jag har bytt till Tibber timpris nyligen. Kommer mätaren bytas ut?
Läste någon tråd att alla elbolag i hela Sverige ska byta ut sina elmätare till "mer smarta". Men när jag ser på kartan är våran tur först 2024-2025. Dvs jag kan ej utnyttja timpris förens år 2025??

Sedan undrar jag om nån förstår nåt om deras app:

Skärmavbild från mobilapp som visar elförbrukning på 33 kWh jämfört med andra hems effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mobilappskärm som visar elpris och utomhustemperatur, ikon för PHEV och meny för hem, analyser, power-ups.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kopplat in min Easyy laddbox som ni ser.
Appgränssnitt för smart laddbox med meddelandet "Ingen bil är ansluten", energiförbrukning och startknapp framhävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har något som heter "Smartladdning" ska ladda då det är billigast, verkar fungera helt ok. Man sätter avfärdstid som finns på sista bilden.

Men får jag fortfarande halva priset på elen som går till bilen om jag trycker på "starta" det som jag inringat på bild 3? Säg att elen kostar 2kr att jag får den till bilen för 1kr, nu när jag har bundit laddboxen till Tibber?

Skärmbild av app med inställningar för "Smartladdning", visar nästa laddningstid för elbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
F Fondan skrev:
Varför skall man då stänga av allt som bara står i standby-läge eller inte används för att spara energi på vintern...?
Spillvärmen har en faktor 1 till 1 och om din ordinarie värmekälla är tex en värmepump har den en mycket högre ca 1 till 3, går inte att reglera ned när det inte behövs, värmer på fel ställe osv
 
Ring din nätleverantör och fråga om mätaren klarar timavtal.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är definitivt inte lönt att försöka återstarta gamla kärnkraftverk.
R Rkarlsson skrev:
Men om vi struntar helt i exporten och bara leker med tanken.

Är de inte lönt att tex få igång barsebäck igen? Vi har höga priser i skåne för de påstår att de inte kan överföra ström.
Men du tycker inte de är lönt och att alla i se 4 ska betala över 4 kr för en junimånad? (jag skrev fel innan och skrev juli, den ligger runt 3,85kr)
Tyvärr går det rätt fort att få fungerande kärnkraftverk ekonomiskt omöjliga att starta upp igen. SD vill nu tex undersöka om man kan starta R1 och R2 igen och det är säkert tekniskt möjligt men ekonomiskt orimligt, tyvärr. Behövs ingen utredning, kan troligen verifieras på någon timme av dem som verkligen vet.
 
D djac skrev:
Enka svaret är att om det varit lönt hade det gjorts, det är just lönsamheten som är problemet.
Det är inte enda problemet.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men får jag fortfarande halva priset på elen som går till bilen om jag trycker på "starta" det som jag inringat på bild 3? Säg att elen kostar 2kr att jag får den till bilen för 1kr, nu när jag har bundit laddboxen till Tibber?
Njae, "halva priset med Tibber" vid smartladdning verkar inte helt lätt att tolka.
Så här tyckte jag det funkade när jag hade Tibber.

Tibber räknar ut all din förbrukning i huset under månaden ( utesluter billaddarförbrukningen ).
Låt oss säga att du då har haft ett snittpris på dina kWh på 2,30kr.
Då får du din billaddarförbrukning till halva det priset dvs 1,15kr.
Det är alltså inte den individuella timmens elpris som man räknar rabatten på.
Jag är inte helt säker på att det är 100% exakt ovan men så såg mina tibberfakturor ut...
 
  • Gilla
Anonymkostym
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Alla hushåll ska ha en modern elmätare innan 2024 om jag inte missminner mig och det ska bekostas av nätbolagen. Och ja, jsg har timdebitering.
kisumisu kisumisu skrev:
Ursäkta att jag snor tråden lite med mina dumma frågor som kanske någon kan svara.

Det pratas om timpriser, har ni en annan elmätare?
Annan nätoperatör än Vattenfall??

Jag har Vattenfall och en av deras vanligaste mätare, varför jag nämner vanligaste är för att det är den typen jag sett hos vänner bekanta osv dvs hos alla jag känner som har Vattenfall. Den är från kring år 2005-2006 skulle jag tro.

Men den verkar ju inte stödja timmätning??

Jag har bytt till Tibber timpris nyligen. Kommer mätaren bytas ut?
Läste någon tråd att alla elbolag i hela Sverige ska byta ut sina elmätare till "mer smarta". Men när jag ser på kartan är våran tur först 2024-2025. Dvs jag kan ej utnyttja timpris förens år 2025??

Sedan undrar jag om nån förstår nåt om deras app:

[bild]
[bild]

Har kopplat in min Easyy laddbox som ni ser.
[bild]

Har något som heter "Smartladdning" ska ladda då det är billigast, verkar fungera helt ok. Man sätter avfärdstid som finns på sista bilden.

Men får jag fortfarande halva priset på elen som går till bilen om jag trycker på "starta" det som jag inringat på bild 3? Säg att elen kostar 2kr att jag får den till bilen för 1kr, nu när jag har bundit laddboxen till Tibber?

[bild]
Alla kunder med huvudsäkring upp till 63 A kan begära timmätning, antingen med sitt nätbolag eller sin elhandlare. Då ska nätbolaget (som äger mätaren) mäta elförbrukningen timvis åt kunden. Om elmätaren av någon anledning inte klarar det ska de byta mätaren till en som klarar det, utan kostnad för kunden. Nätbolaget har tre månader på sig att lösa allt från det att anmälan kommit in till nätbolaget, men oftast går det mycket fortare än så.
Det här är regler som gällt i typ 10 år så det är inga nyheter i branschen. Antalet kunder som vill ha timmätning (medvetet eller ”omedvetet” via Tibber/Greenely/etc) har däremot ökat kraftigt de senaste två åren.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N NyHusägare2021 skrev:
Njae, "halva priset med Tibber" vid smartladdning verkar inte helt lätt att tolka.
Så här tyckte jag det funkade när jag hade Tibber.

Tibber räknar ut all din förbrukning i huset under månaden ( utesluter billaddarförbrukningen ).
Låt oss säga att du då har haft ett snittpris på dina kWh på 2,30kr.
Då får du din billaddarförbrukning till halva det priset dvs 1,15kr.
Det är alltså inte den individuella timmens elpris som man räknar rabatten på.
Jag är inte helt säker på att det är 100% exakt ovan men så såg mina tibberfakturor ut...
Hmm. Jag fattar inte heller riktigt hur det funkar. Jag använder 90% av min el mellan 00-06, i juli hade jag 23öre i snittpris och jag laddade bilen för ca 450kwh. Betyder det att de timmarna kostade 11.5 öre /kwh?
 
Min mätare byttes förra veckan men vad jag förstått var även min förra mätare smart. Jag har inte möjlighet välja timpris vilket jag helst skulle vilja ha.
Har Eon+lokal distributör.
 
yonna yonna skrev:
Min mätare byttes förra veckan men vad jag förstått var även min förra mätare smart. Jag har inte möjlighet välja timpris vilket jag helst skulle vilja ha.
Har Eon+lokal distributör.
Enda anledningen till att du inte kan välja timpris är väl att du sitter fast i ett bundet avtal. Nätägaren ska göra det möjligt med timmätning, och vill din nuvarande elhandlare inte sälja på timme så får du byta elhandlare till en som säljer el på timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.