N Nikorasu skrev:
Riktigt kul med alla kommentarer till tråden. Känner att jag måste lägga till lite om min filosofi, då ursprunget var ganska tekniskt fokuserat.

Jag är en mycket bekväm person, skulle aldrig klara att dra ned innetemp eller låta bli och ta en lång, varm dusch varje morgon. Skulle det vara för dyrt att ha skönt varmt (T-shirtvarmt) inomhus, så skulle jag nog försöka flytta söderut där man har råd med det.

Det intressanta blir därmed om man kan ändra hur man värmer och förbrukar el så att till blir överkomligt men att komforten är närmast oförändrad. Det går att köpa billig el (i vart fall relativt) om man gör det vid rätt tid. Som jag nämnde, kör man disken på natten blir den lika ren, jag behöver inte offra något i komfortväg.
Hej Nikorasu

Elkraft är en överföringsform av arbete med den nackdelen att den måste produceras i samma ögonblick som användaren behöver den. Lagring av elenergi går i viss mån men är kostsam och därför lagrar vi främst arbetet i form av oproducerad elenergi i t.ex. kraftverksdammar.

Sedan avregleringen av elmarknaden 1996 så tenderar marknaden (liksom andra marknader) till att kostnadseffektivisera produktion och distribution av elkraften samtidigt som elanvändaren förutom ökat elberoende i vardagen, ökar antalet användningsområden för elkraft.

N Nikorasu skrev:
Det återstår att se om det går att bibehålla värmen genom att bara konsumera el 4tim om dygnet.

Klart är att jag kanske måste öka huvudsäkringarna från 16 till tex 25, och hitta ett sätt att få FLVP att verkligen kräma på under natten. Det ska bli en intressant utmaning.
Som jag beskrev i mitt inlägg #57 så ryms inte ditt elbehov inom fyra timmar (1/6) av dygnet. Du kommer att öka ditt effektbehov. Eftersom det kostar mycket för elnätet att tillhandahålla en hög effekt under kort tid (det optimala är att du tar ut en jämn effekt dygnet om året om) så kommer kunderna att debiteras även för effektuttag (en del gör det redan).

Elmarknaden är speciell (bland annat på grund av lagringproblematiken) och kan därför inte jämföras med marknader för t.ex. flytande bränslen, spannmål eller metaller.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
B BSOD skrev:
@kisumisu
[länk]

De har 3 månader på sig att byta mätaren. Kostnadsfritt
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Alla kunder med huvudsäkring upp till 63 A kan begära timmätning, antingen med sitt nätbolag eller sin elhandlare. Då ska nätbolaget (som äger mätaren) mäta elförbrukningen timvis åt kunden. Om elmätaren av någon anledning inte klarar det ska de byta mätaren till en som klarar det, utan kostnad för kunden. Nätbolaget har tre månader på sig att lösa allt från det att anmälan kommit in till nätbolaget, men oftast går det mycket fortare än så.
Det här är regler som gällt i typ 10 år så det är inga nyheter i branschen. Antalet kunder som vill ha timmätning (medvetet eller ”omedvetet” via Tibber/Greenely/etc) har däremot ökat kraftigt de senaste två åren.
Tack för de snabba svaren!

Dvs om Vattenfalls mätare inte klarar av timmätning så konmmer Vattenfall och byter mätaren utan kostnad! :)

Visst stod det något på Tibbers avtal också om 3 månader, därav började jag fundera just om mätaren måste bytas ut.

Med andra ord så byts mätarna hos dem som valt timpris eller solpananeler och resten av befolkningen byts dessa ut till senare datumet.

Kan ju hända att min nuvarande mätare klarar av, för tidigare stod det något i appen att jag skulle få ett snittpris på dagens el. Nu hittar jag ej det nå mer på min förbrukning...
 
kisumisu
N NyHusägare2021 skrev:
Njae, "halva priset med Tibber" vid smartladdning verkar inte helt lätt att tolka.
Så här tyckte jag det funkade när jag hade Tibber.

Tibber räknar ut all din förbrukning i huset under månaden ( utesluter billaddarförbrukningen ).
Låt oss säga att du då har haft ett snittpris på dina kWh på 2,30kr.
Då får du din billaddarförbrukning till halva det priset dvs 1,15kr.
Det är alltså inte den individuella timmens elpris som man räknar rabatten på.
Jag är inte helt säker på att det är 100% exakt ovan men så såg mina tibberfakturor ut...
V mutalisken skrev:
Hmm. Jag fattar inte heller riktigt hur det funkar. Jag använder 90% av min el mellan 00-06, i juli hade jag 23öre i snittpris och jag laddade bilen för ca 450kwh. Betyder det att de timmarna kostade 11.5 öre /kwh?
Okej, Tack för snabba svaren!

Så då spelar det egentligen ingen roll hur man laddar?

Men hamnar det på "separat faktura billaddning" när jag manuellt väljer "Starta"?

Det ganska intressant när många inte vet, inte ens installatörerna hur sakerna fungerar ;-)
För det var en annan fråga också att den där Easee boxen har 4G uppkoppling, vem betalar den? Mycket offtopic jag vet, men en fråga jag också funderat gällande Easee. 4G internet är ju inte direkt nåt billigt i Sverige, även om datamängden lär nog vara väldigt liten.

Tibber är den som berättat mig mest och gav mig ett bra pris på laddboxen. Men orkar inte bomba dem mer med frågor och kan vara bra veta av andra kunderna hur det verkligen fungerar med allt ;-)
Nu har ganska få elbil och ännu färre verkar ha laddbox till pluginhybrid. Själv kan jag också ladda nattetid osv men då jag har en hybrid behöver jag ibland fylla på den 2-3 Gånger per dag, lite beroende hur mycket jag kör.
 
B Byggahus48 skrev:
Läser många trådar om elpriserna, men blir aldrig riktigt klar över om folk jämför ”äpplen och päron”. Tacksam om någon kan göra klart för mig hur man ska räkna/jämföra. Vilka saker ska man ta med när räknar fram sitt elpris?

Jag hörde talas om att man hade rätt att teckna om avtal tidigare om man betalade mellanskillnaden (det belopp som elföretaget förlorar fram tills dess avtalet skulle gått ut) som en engångssumma. Alltså frågade jag om vi kunde göra så. Märkte att elpriserna var på väg att gå upp och ville säkra upp ett hyfsat avtal.

Mitt tidigare avtal var 53 öre och skulle gå ut 2021-12-06. Trots att jag var villig att betala för perioden mellan 2021-08-06–2021-12-06, fick jag ett ännu bättre deal. Elföretaget sa att de gick med på att teckna ett nytt avtal 2021-08-06 och som skulle börja gälla från 2021-12-06, UTAN att jag behövde betala mellanskillnaden (förlusten) för dem. Jag fortsatte alltså att gå på mitt gamla avtal, men hade ett nytt giltigt avtal som jag undertecknat och som skulle börja gälla fr o m 2021-12-06. Och detta avtal var fantastiskt enligt mig.

Avtalet är perioden 2021-12-06 — 2024-12-06, fast bundet pris på tre år.
56 öre per kilowattimme
INGEN årsavgift
INGA andra avgifter tillkommer. Fakturan är på antalet kilowattimmar gånger 56 öre. Inget mer.

Från EON får jag sedan en faktura på nätavgifterna; elöverföringskostnad, skatt mm. Den är 163 öre per kWh. Dessa är väl kostnader jag inte kan påverka eftersom jag inte kan göra några val där. Eller?

När ni här pratar om era elpriser menar ni då 56 öre + 163 öre = 219 öre per kWh? Eller pratar ni bara om den första siffran; 56 öre per kilowattimme?

Tacksam om någon här förklarar vilka siffror ni diskuterar. :heart::heart::heart::heart:
Nej din överföringskostnad är inte 163 öre /kWh från Eon elnät.
Hur har du räknat fram den summan?

Det vi pratar om är första siffran på 56 öre / kWh.
( vilket idag är löjligt bra i SE3 o SE4 om det är fast pris )
För 1.5 år sen var det ett "eek lite dyrt men ok" pris för fastpris. jag vet för jag fick 58öre/kWh via det elbolag jag valde för att sälja solel till.
Skellefteå Kraft låg då på 53 öre/kWh o var billigast i Sverige just då.
men erbjudandet jag fick för att sälja solelen till nuvarande bolag mer än väl uppvägde de 5 extra örena per kWh
 
D
R Rkarlsson skrev:
Sant. Självförsörjelse och sånt bryr vi oss inte riktigt om. Varenda arbetande människa är bara ett + i kassan, som politiker leker med.
Nåja, vi ska ju diskutera förberedelser inte hur oansvariga ledare vi har. :)
Menar du Klaus-Dieter Maubach, jag tror han är relativt välförsörjd, i övrigt tar han såklart de beslut som ger bäst avkastning för sina aktieägare?
 
kisumisu
D Dilato skrev:
Ring din nätleverantör och fråga om mätaren klarar timavtal.
Visst kan jag görsa det om man orkar stå i telefonkö och sedan prata med någon som ej förstår.

Vattenfall var ju så bra när det gällde laddboxar också och beskriva hur dem fungerar.

Ännu bättre när det gällde solpaneler, fick inget svar annat än att en offert skulle kosta 5000kr om jag väljer tacka nej! Så 5k för att få svaret vad det kostar, nä tack! Blev istället bergvärme med de pengarna jag tänkte lägga på panelerna!! o det sistnämda var ju en bra investering i alla fall :)

När solpaneler eventuellt blir tanken igen får man väl skaffa nåt som inte är bundet till nåt elbolag, ett separat system och ladda gratis t ex bilen med!
 
Attitudeswe
kisumisu kisumisu skrev:
Okej, Tack för snabba svaren!

Så då spelar det egentligen ingen roll hur man laddar?

Men hamnar det på "separat faktura billaddning" när jag manuellt väljer "Starta"?

Det ganska intressant när många inte vet, inte ens installatörerna hur sakerna fungerar ;-)
För det var en annan fråga också att den där Easee boxen har 4G uppkoppling, vem betalar den? Mycket offtopic jag vet, men en fråga jag också funderat gällande Easee. 4G internet är ju inte direkt nåt billigt i Sverige, även om datamängden lär nog vara väldigt liten.

Tibber är den som berättat mig mest och gav mig ett bra pris på laddboxen. Men orkar inte bomba dem mer med frågor och kan vara bra veta av andra kunderna hur det verkligen fungerar med allt ;-)
Nu har ganska få elbil och ännu färre verkar ha laddbox till pluginhybrid. Själv kan jag också ladda nattetid osv men då jag har en hybrid behöver jag ibland fylla på den 2-3 Gånger per dag, lite beroende hur mycket jag kör.
Jag har elbil och den laddas för långt under halva snittpriset. Ingen separat redovisning på fakturan. Tibber vet att jag har elbil

se3 Diagram visar elanvändning i juli med kostnader och kWh för belysning, vitvaror, uppvärmning och elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av elräkning för juli 2022 med detaljerad kostnadsuppdelning, inklusive Tibber-abonnemang.
 
kisumisu
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har elbil och den laddas för långt under halva snittpriset. Ingen separat redovisning på fakturan. Tibber vet att jag har elbil

se3[bild] [bild]
Då är det ju ren lurendrejeri deras 50% ??
Nog borde du ju få nån öre rabatt åtminstone? Jaja vi får se när min faktura kommer vad den visar. Jag har just nu laddat bilen för 6kr hittils i Augusti.

Ps. Juli månad hade jag INTE boxen pairad till Tibber. Då mitt Tibber abb började 31/7....
Jag pairade boxen 1/8. Så den fakturan lär väl komma först i September då.
 
N NyHusägare2021 skrev:
Njae, "halva priset med Tibber" vid smartladdning verkar inte helt lätt att tolka.
Så här tyckte jag det funkade när jag hade Tibber.

Tibber räknar ut all din förbrukning i huset under månaden ( utesluter billaddarförbrukningen ).
Låt oss säga att du då har haft ett snittpris på dina kWh på 2,30kr.
Då får du din billaddarförbrukning till halva det priset dvs 1,15kr.
Det är alltså inte den individuella timmens elpris som man räknar rabatten på.
Jag är inte helt säker på att det är 100% exakt ovan men så såg mina tibberfakturor ut...
Nej, det funkar ju exakt som de marknadsför det.
 
N Nikorasu skrev:
...Vad har jag missat?
Att ändra elabonnemanget till timpris? ;)
 
Attitudeswe
kisumisu kisumisu skrev:
Då är det ju ren lurendrejeri deras 50% ??
Nog borde du ju få nån öre rabatt åtminstone? Jaja vi får se när min faktura kommer vad den visar. Jag har just nu laddat bilen för 6kr hittils i Augusti.

Ps. Juli månad hade jag INTE boxen pairad till Tibber. Då mitt Tibber abb började 31/7....
Jag pairade boxen 1/8. Så den fakturan lär väl komma först i September då.
Jag är rätt nöjd med att 10% av min förbrukning stod för 2% av kostnaden . Att dom inte artificiellt höjer kostnaden med 250% till 5%...
 
Jag har ägnat dagen till att kolla huset efter "el-hungriga" lampor med hjälp av min "Tibber - Pulse P1", nu har jag identifierat att jag har 100W i taket på toaletterna ( 2 x 50 spotlights).
Hur funkar det kan man bara byta ut till "LED" i badrum eller är det något man bör tänka på.
Tänker på om ljuskälla också behöver vara IP klassad eller hur funkar det?
 
L
H HSP skrev:
Har du bil med motorvärmare och ska värma den före morgonresa så är det också en "tung" förbrukare...
Det är ibland mest bara coupe-värmaren som är "tung" då den kan vara på 1 KW- 1500 watt.
som min gamla subaru Outback, bensin, 2,5 L boxer, där motorvärmaren bara drar 300 watt.
Orsaken är att det inte får plats mer i blocken på dessa...och jag har inte adderat någon slangvärmare.
Skulle tro att mer normal effekt är 5 - 600 watt.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har elbil och den laddas för långt under halva snittpriset. Ingen separat redovisning på fakturan. Tibber vet att jag har elbil

se3[bild] [bild]
Men du har inte använt smartladdning via Easee laddbox? Det är bara när man smartladdar som man får rabatten
 
L
S Skyflakes skrev:
Stäng av ungarnas dator dagtid och låt dem va uppe hela nätterna i stället
Min Dell desktop är en utmärkt rumsvärmare, Med bra fläkt-utblås.
tänk på att den mesta energin är värme"förluster" men att dessa "förluster" kan återvinnas eller användas direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.