Byggahus.se
Hej Forumet. Efter 3 år av reparationer och tilläggsarbeten kikar jag nu med er vad det är som kan tänkas vara få på denna konstruktion (obs har byggt den själv med rekomenterat material så har bara mig själv att beskylla ;).

Våren 2022 gjuter vi en betong/lecablockstrappa som kläs in i tegelsten.
Murbruket handmålas med vattenblandad kalk för att få vita fogar.
Slutligen impregneras hela trappen med Jotun inpregnering för mur.

Både vintern 2022-2023-2024 har fogar spruckit och vatten har tagit sid ned och sprängt.
Knackade loss varje sten med fogskada och murade/fogade om i fjol.
Nu är vi tillbaks igen för andra gången och det måste vara något som jag gör fel i proceduren.

Tacksam för tips inför tredje reparationen. är det fel bruk,impregnering eller rentav sten.

Extra info.
Tegelsten från 1927 (gammal murstock)
Murbruk - (Puts/Murbruk C från Finja).
Impregnering - Jotun stenmursimpregnering (12 liter till hela trappen även om 4 liter ansågs räcka)

Tack på förhand.
 
  • Trappsteg av tegel framför hus, dörr, vita pelare, krukor, grusgång, gröna växter, bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg av tegelsten med sprickor och mörtelfogar, omringad av grus. Slitage och ålderns tecken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda tegelstenar, skadad kant, småsten, flis, grus, barkmulch, grov textur, utomhus, konstruktion, arkitektur, skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murverk av tegelstenar med en skada och spricka nära marken, bland små stenar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
VillaJohan och 1 till
  • Laddar…
D
kalk tål inte att dränkas i vatten och frysa, inte heller kc bruk. Tegelsten beroende på hur det är bränt gör inte det heller, finns marktegel för sådant. Vem har rekomenderat detta? Han som stryker runt på hornbach och kan el, mur, plattor, vvs, snickeri och kärnfysik och därför aldrig får jobb någonstans?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Sthlm_ och 7 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
kalk tål inte att dränkas i vatten och frysa, inte heller kc bruk. Tegelsten beroende på hur det är bränt gör inte det heller, finns marktegel för sådant. Vem har rekomenderat detta? Han som stryker runt på hornbach och kan el, mur, plattor, vvs, snickeri och kärnfysik och därför aldrig får jobb någonstans?
Tack för svar Drburr. Ne det var en svår avvägning när jobbet skulle påbörjas.

Murstocksteglet kom redan från en utomhus stående murstock så hållfastheten på detta ansågs vara tillräckligt bra för att använda igen.
C-bruket ansågs vara användbart i och med att det impregnerades kraftigt efter torkning.
Kalk är enbart penslat på fogarna för utseendes skulle.
hälsn G
 
  • Gilla
Jonas1130 och 1 till
  • Laddar…
Nej, den där trappan kommer aldrig att funka tyvärr. Vanligt bondtegel suger vatten oavsett om det impregneras och sen fryser det. Det går inte jämföra trappa med en murstock.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
D
Hur har du fäst teglet? Lagt i bruk eller med fix eller inte alls? Har du ett svagt fall så vatten inte blir stående?
Ska väll inte måla fan över hela väggen, en del tycks ju sitta. Men fogen med cbruk kommer inte att leva många år.
Om man inte vill göra om allt så skulle Jag ha försökt att limma tillbaka de lösa stenarna och foga med a-46 eller cementbruk (går att pigmentera till åtminstone en ljus sand färg). Antigen är det för starkt för stenen och släpper eller så sitter det några år.
 
Jag är novis på murverk men är lite undrande över skarven längst ut på steget, vore det inte bättre att stegstenen gick ända ut ovanför den stående med en halvsten innerst?
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
R
G GustafZ skrev:
Hej Forumet. Efter 3 år av reparationer och tilläggsarbeten kikar jag nu med er vad det är som kan tänkas vara få på denna konstruktion (obs har byggt den själv med rekomenterat material så har bara mig själv att beskylla ;).

Våren 2022 gjuter vi en betong/lecablockstrappa som kläs in i tegelsten.
Murbruket handmålas med vattenblandad kalk för att få vita fogar.
Slutligen impregneras hela trappen med Jotun inpregnering för mur.

Både vintern 2022-2023-2024 har fogar spruckit och vatten har tagit sid ned och sprängt.
Knackade loss varje sten med fogskada och murade/fogade om i fjol.
Nu är vi tillbaks igen för andra gången och det måste vara något som jag gör fel i proceduren.

Tacksam för tips inför tredje reparationen. är det fel bruk,impregnering eller rentav sten.

Extra info.
Tegelsten från 1927 (gammal murstock)
Murbruk - (Puts/Murbruk C från Finja).
Impregnering - Jotun stenmursimpregnering (12 liter till hela trappen även om 4 liter ansågs räcka)

Tack på förhand.
Ja du har lyckats med alla fel😢

Tegelstenen som du har använt är inte tillräckligt fukt och frost-tö-cykler tåligt, förmodligen en MX1 klassning på stenen eller oklassad inomhussten..för utvändigt utsatt ställe krävs minst MX3 klassat tegel.

Mot mark är B-bruk lägsta klass som kan användas men helst A-bruk..
Här har du använt C-bruk som suger vatten som en svamp samt att du har Leca Sten under som bibehåller fukt…

Om man ska impregnera utvändigt tegel så ställer det enorma krav på utförandet att det inte får finnas sprickor och vägar som vattnet kan ta sig in för annars kommer det att frostsprängas…

Det går att göra en trappa om man vill ha utseendet med fasadtegel..

Lägger med en förklaring om dom olika fasadtegelklassningarna så att du kan läsa..


https://www.wienerberger.se/content...de/SE_MKT_DOC_FAC_TEC_Eksponeringsklasser.pdf
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12 och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Ja dethär bygget gick allt lite fort, hade givetvis såhär i efterhand kunna bygga på annat sätt men ibland är man för energisk.

Slänger in lite svar på tidigare frågor.

Stenen är fäst mot betong/lecastentrappan med murbruk c. Fogbruk finja mellan stenarna.

Lutning på samtliga steg.

Märkligt nog ytterst få frostsprängningar på själva teglet. Sprickor uppstår märkligt nog enbart mellan stenarna och själva fogen, varpå sprängning startas. Det verkar som att stenarna och fogen inte blir ett vid gjutning.

Tack för er input.
 
Fin trappa! Det syns att det inte är något från Byggmax som staplats upp definitivt värt att försöka behålla utseende.

Jag kan inte mycket om murning. Men det är väldigt stor skillnad vad man kan använda i en vägg och vad man kan använda på en plan yta utan tak, exempelvis kan en betongtegelpanna som ligger på ett brant tak hålla dubbelt så länge som en på ett flackt (trots det säger besiktningsmän att livslängden är 30 år, oavsett 😀).

C-bruk är definitivt ingenting som funkar i en sån här konstruktion. No way. Detta är ju mer att likna vid fogarna i badrumsgolvet än med fogarna i en vägg.

Teglet däremot, tja, kanske, ingen* vet ju hur det är bränt osv och det lär väl inte ha någon klassning. Inget material jag skulle chansa på från början, men nu när det väl ligger där så kanske du kan bilda dig en egen uppfattning om hur det håller. Jag rev delar av murstocken hemma för ca 5 år sedan. Mycket stora tegelstenar, från 1922. En del av de stenarna har använts ute för att palla upp diverse saker, se till att släpkärra inte rullar iväg osv. Inga frostsprängningar alls, nåt enstaka chip och det mesta av bruket föll av första året, sen inget mer. Jag är lite förvånad, min mor använde tegel, normalstor och av någorlunda modernt datum, till liknande ändamål och det blev bara smul efter några år.

*Nån gubbe vet antagligen att till skorstenar i södra X tog man tegel från Y bruk och det var tungt och tätt som bara attan.
 
Redigerat:
Tegel fungerar inte där vatten kan ligga kvar och frysa. Det ser man ju på varenda hoprasad gammal stuga eller gammalt stenfähus och alla tegelhögar som folk sparar på utomhus. Det fryser sönder. Förr eller senare.
Murar du med mjukt bruk frostsprängs fogarna först. murar du med hårt cementbruk frostsprängs teglet först. Hur du än gör så håller det inte.

Riv bort och bygg en trätrappa av tryckimpregnerat!
 
  • Gilla
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar kunganka. Ja måste kolla om det verkligen är c- bruk vi kört med det låter helt galet nu när du berättar om dess avsedda användningsområde. Men något vattebkänsligt är det helt klart då det är just fogarna som ger sig .

Heimlaga - ja de plana områdena på trappan utan tak är klart problematiska, dock kommer aldrig tryckimpregnerat på tal som ersättare utan det lutar mot omfogning, ev byte av all sten till något frostsäkert.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Tack för svar kunganka. Ja måste kolla om det verkligen är c- bruk vi kört med det låter helt galet nu när du berättar om dess avsedda användningsområde. Men något vattebkänsligt är det helt klart då det är just fogarna som ger sig .

Heimlaga - ja de plana områdena på trappan utan tak är klart problematiska, dock kommer aldrig tryckimpregnerat på tal som ersättare utan det lutar mot omfogning, ev byte av all sten till något frostsäkert.
Fogar du om det ett bruk som håller så kommer tegelstenarna att frysa sönder i stället. Man får det ena eller det andra. Aldrig båda.

Orsaken till att jag föreslår trä är att betongtrappor ofta blir livsfarligt hala på vintern. Det var på modet med betongtrappor på 50-talet men nästan alla har pikat bort dem och ersatt med trä efter några fallolyckor.
 
H heimlaga skrev:
Tegel fungerar inte där vatten kan ligga kvar och frysa. Det ser man ju på varenda hoprasad gammal stuga eller gammalt stenfähus och alla tegelhögar som folk sparar på utomhus. Det fryser sönder. Förr eller senare.
Murar du med mjukt bruk frostsprängs fogarna först. murar du med hårt cementbruk frostsprängs teglet först. Hur du än gör så håller det inte.

Riv bort och bygg en trätrappa av tryckimpregnerat!
Håller inte med slutsatsen. Det finns inga fulare trappor än av impregnerat trä.
Jag vet att man i norra Tyskland bygger såna trappor som TS har, av tegel, vet tyvärr inte vilken sort det är. Väldigt snyggt, och håller i många år. Där finns också frost och en hel del regn.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Håller med trappa av tegel är snygg, Rejäl har sammanfattat det hela på ett bra sätt..
Det gäller att ha rätt sorts tegel och bruk och ingen impregnering så håller det..

Dagen tryckta virke är inte mycket att hänga i granen😀
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.