Vad jag funderar på är hur mycket du blötte tegelstenarna när du murade? Om de inte doppades en stund i vatten tror jag att det som har hänt kan vara att teglet sög ur för mycket vatten ur bruket innan det hann härda. Den dåliga vidhäftningen mellan bruk och sten skulle kunna förklaras av detta.
Verkar bruket fast eller är det smuligt/sandande?

För övrigt en mycket fin trappa som aldrig kan ersättas av tryckt trä!
 
E Evakatarina skrev:
Vad jag funderar på är hur mycket du blötte tegelstenarna när du murade? Om de inte doppades en stund i vatten tror jag att det som har hänt kan vara att teglet sög ur för mycket vatten ur bruket innan det hann härda. Den dåliga vidhäftningen mellan bruk och sten skulle kunna förklaras av detta.
Verkar bruket fast eller är det smuligt/sandande?

För övrigt en mycket fin trappa som aldrig kan ersättas av tryckt trä!
Tack för svar evakatarina. Ja stenarna spolades snabbt med vattenslang innan de lades mot bruket på trappans fundament. Detta skedde på mornar innan solen låg på, efter 10.00 låg solen på och det var under perioden med temp 25 grader. Bruket är helt och sammanhållande men stängs som du säger loss från stenarna, viltet tyder på att de inte häftat ihop helt.

Hälsn gz
 
G GustafZ skrev:
Tack för svar evakatarina. Ja stenarna spolades snabbt med vattenslang innan de lades mot bruket på trappans fundament. Detta skedde på mornar innan solen låg på, efter 10.00 låg solen på och det var under perioden med temp 25 grader. Bruket är helt och sammanhållande men stängs som du säger loss från stenarna, viltet tyder på att de inte häftat ihop helt.

Hälsn gz
Ok. Man bör nog åtminstone skugga för solen och kanske även eftervattna. Det är inte så att det finns sot kvar på stenarnas baksida?
Eftersom skadorna verkar vara koncentrerade till nedre delen av trappan och jag nu också ser att hörnet sjunkit blir då nästa fråga hur grundläggning och dränering är gjord?
 
E Evakatarina skrev:
Ok. Man bör nog åtminstone skugga för solen och kanske även eftervattna. Det är inte så att det finns sot kvar på stenarnas baksida?
Eftersom skadorna verkar vara koncentrerade till nedre delen av trappan och jag nu också ser att hörnet sjunkit blir då nästa fråga hur grundläggning och dränering är gjord?
Ajamen. Trappan har varit skuggad med galonpresseningar under dagen samt vattnats fuktig närsta dagarna efter gjutning.
Samtliga stenar har slipats/stålborstats på "gjutytan" för att säkerställa att de är rena.
Ingen sättning har sket (fundamentet står tungt. Däremot har stenarna lossat från murbruket och börjat vandra nedåt.


// G
 
Hur då vandra nedåt? Dom ligger väl på betong eller bruk dom stöd underifrån? Om dom åker nedåt när fogen släpper skulle dom ju ha hängt i fogen på sidan.
 
Nej stenarna är gjutna mot fundamentet på baksidan av stenarna. De nedersta stenarna sitter även de fast på baksidan där det finns en liten klack att vila på. Den klacken går dock bara någon cm ut för att hålla stenarna rätt under gjutning.
 
MultiMan
Antingen missförstår jag eller så har du tänkt fel när du byggt trappan. Om verkligen tegelstenarna hänger i luften utan solitt stöd underifrån så kommer det aldrig hålla. Murbruk eller cement är inget superlim för tegelstenar.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Antingen missförstår jag eller så har du tänkt fel när du byggt trappan. Om verkligen tegelstenarna hänger i luften utan solitt stöd underifrån så kommer det aldrig hålla. Murbruk eller cement är inget superlim för tegelstenar.
Nej det är klar de har ett stöd undertill som håller dem uppe (90% av alla stenar på nedersta raden sitter orörda) de enda som gett sig är de yttersta i trappans sydvästra del, vilket lär bero på annat än otillräckligt stöd på undersidan.
 
Väldigt vacker trappa, har inga tips men önskar dig framgång i din reparation så den får fortsätta pryda er entre' 🤩
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Nytt_användarnamn_2024_12 skrev:
Dagen tryckta virke är inte mycket att hänga i granen😀
Jo då... finns grönt fortfarande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.