Byggahus.se
D
A AndersS skrev:
Precis, tar vi bara två länder utifrån påverkan Kina och Indien med 2,8 miljarder, dryga 35% av jorden befolkning så är för mig inte elbilen en klimatfråga möjligtvis en miljöfråga på vissa platser i Sverige. Jag räknar inte mera blir bara ogripbart för mig. Sedan finns det ideologiska drivkrafter beroende av hur man använder statistik.
Däremot har Sverige inom vissa områden varit en viktig marknad att finnas på för utveckling av nya produkter och teknik, men där styr andra kommersiella krafter.
Jag tycker det är väldigt greppbart, vi är alla människor med samma universella rättigheter, vi som är rika och konsumerar mycket står för höga utsläpp (4,5 ton), de som är fattiga, en indier 1,9 ton, står för låga utsläpp. Att de ska leva ännu mer knapert för att vi ska kunna ta fossilbilen till kiosken tycker inte jag är svårt att försvara.
 
G Greger_08 skrev:
Kostar att små köra med elbil på vintern också.

Lämna (barn på två olika ställen) 2.5 km
Åka och handla 5 km
Åka hem handla 5 km
Hämta (barn på två olika ställen) 2.5 km

1,5 mil totalt. Batteriet var laddat till 80% fyllde på med 10.x kWh under natten..
6,7 x (vad man tycker en kWh kostar) per mil inte gratis.
Med de laddpriserna borde du försöka fixa möjlighet till hemmaladdning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Kostar att små köra med elbil på vintern också.

Lämna (barn på två olika ställen) 2.5 km
Åka och handla 5 km
Åka hem handla 5 km
Hämta (barn på två olika ställen) 2.5 km

1,5 mil totalt. Batteriet var laddat till 80% fyllde på med 10.x kWh under natten..
6,7 x (vad man tycker en kWh kostar) per mil inte gratis.
Förbrukningen i en fossilbil är också högre i början, med kall motor och extra vid kall väderlek men dina siffror låter höga, vad är det för bil?
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte konstigt att folk slutar tro på en när man glider på sanningen och börjar omforma termer för att passa ens agenda. Oavsett om man har huvudsakligen rätt och anser sig ha ett gott uppsåt eller ej.
Jag antar att du vill att man ska använda fossillobbyns ord och termer, de har ju mer pengar bakom sig och kan därför torgföras hårdare?
 
W witten skrev:
Med de laddpriserna borde du försöka fixa möjlighet till hemmaladdning.
6.7 är antalet kWh den drog per mil vid små körning inte vad jag betalade per kWh som tur är.

Laddade billigt under natten :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D djac skrev:
Förbrukningen i en fossilbil är också högre i början, med kall motor och extra vid kall väderlek men dina siffror låter höga, vad är det för bil?
ID4 men jag snittar 2.5 kWh/mil vilket ändå är ok..
 
D
G Greger_08 skrev:
ID4 men jag snittar 2.5 kWh/mil vilket ändå är ok..
Ja, det är ju egentligen meningslöst att jämföra eftersom alla har olika körmönster, laddar man till rätt pris så har det ju inte så stor betydelse, speciellt inte om man tar in hela bilekonomin.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
en sådan i standard utförande "core" B4 mildhybrid går loss på 529k ska du ha "plus" så är de 594k,

En id4 tex får du för 614k
Model 3 609K


sedan vet ja inte va du säger om att de ska kosta runt miljonen för att den ska vara likvärdig som volvon ?
Sålde min M3P och kör idag F11 (535D). Med bilbarnstol och allt annat bös som skall med när man har barn och hund så var M3P'n för liten. Teslan var en fullgod bil (Utom vissa tillkortakommanden hur kvalitetssynpunkt). Men det är ingen familjebil, särskilt om man är lång.

Teslan är en bättre bil alla dagar i veckan, men 535'an är långt mer praktisk.
 
D djac skrev:
Jag tycker det är väldigt greppbart, vi är alla människor med samma universella rättigheter, vi som är rika och konsumerar mycket står för höga utsläpp (4,5 ton), de som är fattiga, en indier 1,9 ton, står för låga utsläpp. Att de ska leva ännu mer knapert för att vi ska kunna ta fossilbilen till kiosken tycker inte jag är svårt att försvara.
Och helheten ger att vi står för 45 miljoner ton och 2660 miljoner ton för Indien.
Och hur mycket står Kina för.
Tyvärr, det finns inget här som kan påverka mig att köpa elbil utifrån den statistiken.
 
A AndersS skrev:
Och helheten ger att vi står för 45 miljoner ton och 2660 miljoner ton för Indien.
Och hur mycket står Kina för.
Tyvärr, det finns inget här som kan påverka mig att köpa elbil utifrån den statistiken.

Precis, det krävs att man är religiös för det.
 
D
A AndersS skrev:
Och helheten ger att vi står för 45 miljoner ton och 2660 miljoner ton för Indien.
Och hur mycket står Kina för.
Tyvärr, det finns inget här som kan påverka mig att köpa elbil utifrån den statistiken.
Ok, så alla som lever i stora länder ska svälta och frysa till landets totala utsläpp blir samma som ett slumpvis valt litet land, de ska alltså ha sämre möjligheter att överleva för att landet är stort?

En Luxemburgare behöver inte stänga av sin monsterjeep någonsin?

Elbil är en liten del av ekvationen gällande utsläpp, du hjälper dock dina medmänniskor att överleva genom lägre lokala luftföroreningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag slänger ibland ett öga på Blocket och just Enyaq, är väl alltid minst en bil här i skåne som är överlåtelse av leasing, "vi behöver inte två bilar längre" "ska plugga" osv. låter inte jättesmart att tagit ut en bil på leasing 3-6måm tidigare...
Nutidsmänniskor.
 
D djac skrev:
Ok, så alla som lever i stora länder ska svälta och frysa till landets totala utsläpp blir samma som ett slumpvis valt litet land, de ska alltså ha sämre möjligheter att överleva för att landet är stort?

En Luxemburgare behöver inte stänga av sin monsterjeep någonsin?

Elbil är en liten del av ekvationen gällande utsläpp, du hjälper dock dina medmänniskor att överleva genom lägre lokala luftföroreningar.
Nu är du inne på det jag skrivit tidigare en ideologi kring klimat och det kan du bara själv bedöma hur du vill göra.
Finns andra sätt att bidra positivt, vissa ser elbil som viktig och andra genom andra utsläppsminskande åtgärder.
Gällande miljö har jag också skrivit att det kan ha betydelse på vissa platser även i Sverige.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är väl ingen isolationism vi pratar om här.
Det är ju bara vanliga marknadskrafter, vi har fått fram teknologi som medför att vi kan använda ett billigare och bättre bränsle, som vi dessutom kan producera själva.
Detta ger ju som grädde på moset lite plus i handelsbalansen fram tills den dagen att andra länder kommer ikapp (bygger kärnkraftverk och vindkraft så det står härliga till) och säljer elen ännu billigare till oss.

Det är väl lite som när vi upptäckte att vi kan få bättre och billigare energi genom att gå över från olja och kol till uran (med en viss möjlighet att tillverka bränslet själva, som dock aldrig blev så).
Om vi gör det för att det är egenproducerat så är det isolationism. Det var det jag svarade på. Jag tror inte att någon har något emot saker som är både billigare och bättre än kol och olja från skurkstater.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag antar att du vill att man ska använda fossillobbyns ord och termer, de har ju mer pengar bakom sig och kan därför torgföras hårdare?
Antar du verkligen det? Det tror jag nämligen inte.

Att ha med alla externaliteter i ordet subvention är en sorts nyspråk, oavsett ursprung och bevekelsegrund.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.