Byggahus.se
O OMathson skrev:
Tycker jag ser det hela tiden. Vissa med elbil tror nog att miljön blir bättre desto mer de kör, skjutsa ungarn till fotbollsplanen 300m, skjutsa till skolan 800m, ta bilen till affären 900m för bara handla det man behöver just i kväll. Själv går jag ca 8km tot om dan till och från jobbet nu när det är halt, annars cykeln. Vår nästan nya dieselbil har gått ca 25 mil sen vi köpte den för drygt två månader sedan. Skatt ca 185kr/veckan;)
Jag tar elbilen till soptunnan. Ids inte gå med påsarna. Har kört 600 mil senaste två månaderna.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
O OMathson skrev:
Tycker jag ser det hela tiden. Vissa med elbil tror nog att miljön blir bättre desto mer de kör, skjutsa ungarn till fotbollsplanen 300m, skjutsa till skolan 800m, ta bilen till affären 900m för bara handla det man behöver just i kväll. Själv går jag ca 8km tot om dan till och från jobbet nu när det är halt, annars cykeln. Vår nästan nya dieselbil har gått ca 25 mil sen vi köpte den för drygt två månader sedan. Skatt ca 185kr/veckan;)
Jag ser väldigt många av mina grannar ta förbränningsbilen motsvarande sträckor, så jag har svårt att tänka mig att det är förbehållet elbilister.
Själv tar jag lådcykeln istället för laddhybriden så ofta det går.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
O
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser väldigt många av mina grannar ta förbränningsbilen motsvarande sträckor, så jag har svårt att tänka mig att det är förbehållet elbilister.
Själv tar jag lådcykeln istället för laddhybriden så ofta det går.
Finns norska undersökningar om ämnet där det kommit fram att man oftare tar elbilen kortare sträckor men visst gör vissa det även med ice bilar.
 
O OMathson skrev:
Finns norska undersökningar om ämnet där det kommit fram att man oftare tar elbilen kortare sträckor men visst gör vissa det även med ice bilar.
Det är väl så självklart så att det inte behövs någon undersökning för att inse det. Ju dyrare det är att köra en sträcka desto färre gör det.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kia, Hyundai, peugot, MG Mfl
Kia, billigaste elektriska Niro kostar 7000kr/mån att leasa. Det ger 84kr/mil. Försäkring 4kr/mil, ladda, säg 5kr/mil lågt räknat. Då landar vi på 93kr/mil. Jag kanske lever "pre hyperinflation" men dom flesta nyare bilar jag har ägt har kostat mellan 37-45kr/mil. Inga småbilar utan där ingår större Suvar med automat, 4wd osv.

Jag vet inte hur ni andra resonerar men 93kr/mil är en siffra med lite bitter smak i munnen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kia E-Niro ca 5500kr för 1500mil/år tex…och väldigt få laddar hemma för 5kr/milen. Är din miniräknare trasig ?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
En fördel jag ser med elbil är just det korta kuskandet.
Jag kan starta och få varm bil för en bråkdel av kostnaden för en ICE, köra en kort bit utan att slita nämnvärt på bilen också det för en bråkdel av kostnaden.

För min del så blir nog milen ungefär samma, dom korta resorna ökar markant i antal men det ger inga mil på totalen.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
W witten skrev:
Det måste väl nationalekonomiskt ändå vara mycket bättre att våra fordon drivs på till stor del egenproducerad energi än att den köpa in i form av olja från skurkstater. Även säkerhetspolitiskt.
Säkerhetspolitiskt, absolut. Nationalekonomiskt är inte självhushållning någon stor vinnare; där slår handel alltid isolationism.

Men jag tycker att klimat- och säkerhetspolitiska skäl är goda nog, allt beroende av skurkstaters fossilkraftexport vi kan göra oss av med är bra. Men då skulle jag säga att vi är en större entitet än bara Sverige. Och då är jag tillbaka till att det inte spelar så stor roll om en elbil säljs i Sverige, Norge, Tyskland eller ens Indien.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kia E-Niro ca 5500kr för 1500mil/år tex…och väldigt få laddar hemma för 5kr/milen. Är din miniräknare trasig ?
var hittar du det priset? När jag letar är det 7000 kr per månad (för 1000 mil om året) plus 357 kr per månad för vinterhjul. Plus 207 kr i månaden för försäkring.
91 kr/mil får jag det till. Utan elen då
Och det är den mest basic modellen. Advance plus 98 kr/mil, utan el.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Fick det från en handlare för ca 2 veckor sedan...Såg även en bil i en bilhall med samma pris...
 
A
En fullsmetad Audi A6 avant diesel leasing 1000 mil/år, vinterdäck, försäkring och bilskatt landar på 97 kr/mil.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
W witten skrev:
En effekt många inte är beredda på är att det är vanligt att man ökar sin årliga körsträcka när man skaffat elbil.
Jag har minskat min. Blir så när man leasar.
 
O
Milkostnad... vi brukar köpa kontant, förtränger det vi betalat och bli positivt överraskade vid inbytet efter några år. Fick 160000kr för vår 7år gamla Passat i december. Perfekt, den va ju betald för 7år sedan;).
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 3 till
  • Laddar…
O
R Rkarlsson skrev:
Jag har minskat min. Blir så när man leasar.
Jo, så kan det också bli om det är privatleasing med max mil i kontaktet. Firma leasing, alltid "fulltankad", ska ändå lämnas in om tre år och skick spelar ingen stor roll brukar bli fler korta körningar.
 
O OMathson skrev:
Jo, så kan det också bli om det är privatleasing med max mil i kontaktet. Firma leasing, alltid "fulltankad", ska ändå lämnas in om tre år och skick spelar ingen stor roll brukar bli fler korta körningar.
Har ändå 2000 mil. Påverkar väl inte så mycket, har en dieselskåpis med. Men den körs inte jättemycket nu på vintern, kommer gå betydligt med när det blir lite varmare och finare spår i skogen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.