2 796 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Flytta ut element. Behöver lite råd.
Jag skulle behöva flytta ut ett element c:a 10 mm och hade tänkt använda excenterkopplingar. http://www.vvsobadrum.se/varme/radi...etaljer/thermopanel-excenterkoppling-m22-11mm Upptill sitter det ju en rörböj på själva elementet och på den en mutter som man drar fast i ventilen. Om jag sätter en excenter där kommer ju elementet att hamna lite högre upp vilket innebär att nedre anslutningen att hamnar motsvarande för högt i förhållande till röret.
Kan man tänka sig att istället bända ut det övre röret lite milt de 10 mm som behövs och sätta en excenter bara nertill? Det är ett väldigt lågt element så röret sticker inte upp så långt ifrån golvet men det är inga problem att dra ut det 10 mm utan våld. Det är järnrör.
/Mats
Kan man tänka sig att istället bända ut det övre röret lite milt de 10 mm som behövs och sätta en excenter bara nertill? Det är ett väldigt lågt element så röret sticker inte upp så långt ifrån golvet men det är inga problem att dra ut det 10 mm utan våld. Det är järnrör.
/Mats
Jo det gick alldeles utmärkt. Skulle ha uppdaterat med lösningen men det tog så lång tid från senaste inlägget tills att det blev gjort så det blev inte av.
Jag var in till en lokal rörfirma där vi med gemensamma krafter kunde leta fram de två excenterkopplingar jag behövde. Precis som Emil sa så fanns det en excenter som passade mellan radiotorn och rörböjen upptill. Nertill blev det den variant jag redan hittat med 22 mm gänga och mutter.
Här finns en bild på liknande kopplingar. http://www.mma.se/produkter/excenterkoppling/ Lite lustig beskrivning om användningen av kopplingarna. "Excenterkoppling används där radiatorn inte är excentrisk mot rören."
/Mats
Jag var in till en lokal rörfirma där vi med gemensamma krafter kunde leta fram de två excenterkopplingar jag behövde. Precis som Emil sa så fanns det en excenter som passade mellan radiotorn och rörböjen upptill. Nertill blev det den variant jag redan hittat med 22 mm gänga och mutter.
Här finns en bild på liknande kopplingar. http://www.mma.se/produkter/excenterkoppling/ Lite lustig beskrivning om användningen av kopplingarna. "Excenterkoppling används där radiatorn inte är excentrisk mot rören."
/Mats
Klicka här för att svara