Byggahus.se
Har fått jobb i Köpenhamn och ser över möjlighet att bo på svenska sidan istället.
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av Skåne men förmodar att vi har många här på forumet från denna delen av landet som kanske kan stötta oss lite.

Då jag tänkt behålla mitt hus uppe i Örebro tillsvidare så vill jag börja med att hyra något. Vi är öppna för allt från 3 rok lägenhet till att hyra ett hus.

Vilka områden med max 1.5 h pendelavstånd från Köpenhamn kan rekommenderas?
Om man ska bo i Malmö - vilka områden är att föredra?
 
harry73
Jag skulle fokusera på station med direkttåg till danmark (Malmö Hyllie, Malmö Triangeln, Mälmö C,
Lund C)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Det är Öresundstågen som går över bron. Då Skånetrafiken inte är att lita på så skulle jag satsa på att undvika byten och antingen gå eller köra bil till en öresundstågsstation.

Så längs järnvägen från Helsingborg mot Malmö, eller Eslöv mot Malmö kan vara lämpligt. Beroende var i Kph jobbet är så har Helsingborg fördelen att du även kan ta färjan över sundet och sedan tåg på danska sidan. Färjorna går var 20e minut och fungerar väl.

Vellinge och Trelleborg söder om Malmö är ett annat alternativ, går snabbt att ta sig till Hyllie(gränsstationen i Malmö) med bil och ta Öresundståget.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack för alla tips hittills.
Jag kommer inte behöva vara på kontoret varje dag, utan det blir 50/50 (minst 51% per 3 månader enligt skattereglerna).

Så att ta sig med bil till Hyllie är relativt smidigt om man ex bor utanför Malmö? Finns där en stor parkering?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det är Öresundstågen som går över bron. Då Skånetrafiken inte är att lita på så skulle jag satsa på att undvika byten och antingen gå eller köra bil till en öresundstågsstation.

Så längs järnvägen från Helsingborg mot Malmö, eller Eslöv mot Malmö kan vara lämpligt. Beroende var i Kph jobbet är så har Helsingborg fördelen att du även kan ta färjan över sundet och sedan tåg på danska sidan. Färjorna går var 20e minut och fungerar väl.

Vellinge och Trelleborg söder om Malmö är ett annat alternativ, går snabbt att ta sig till Hyllie(gränsstationen i Malmö) med bil och ta Öresundståget.
Kontoret ligger i Nordhavn. Då skulle man alltså kunna ta färjan över från Hbg och sedan tåg från Helsingør ner till Nordhavn kanske?
 
Microkatten
P pennybridge skrev:
Så att ta sig med bil till Hyllie är relativt smidigt om man ex bor utanför Malmö? Finns där en stor parkering?
Man tar E22an och Yttre ringvägen. Många som bor på "näset" (Skanör/Falsterbo) pendlar in till "stan", så där är förstås rusningstrafik.

3000+ p-platser l Hyllie.

P pennybridge skrev:
Kontoret ligger i Nordhavn. Då skulle man alltså kunna ta färjan över från Hbg och sedan tåg från Helsingør ner till Nordhavn kanske?
Ja, dock verkar du behöva byta i Kph från Öresundståg till S-tåg eller Metro vid lämplig station. Som @etompau skriver, kolla Skånetrafikens tidtabeller på hemsidan eller appen. Samt den danska rejseplanen.
 
Redigerat:
Tack alla.

Någon som är bosatt i Malmö och vet vilka stadsdelar som är bra att bo i?

Det lutar åt att vi börjar med lägenhet centralt i Malmö efter att vår tid i företagslägenheten i Köpenhamn är över. Sedan får vi klämma och känna lite på olika delar av Skåne innan vi kanske tar nästa steg och går mot villa.
 
Microkatten
Runt Malmö C är bra i centrum och mot västra hamnen. Upp till triangeln. Undvik Möllevången och söderut. Och undvik Malmö lokaltrafik.;)

Eller runt Hyllie, mycket nybyggt där.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack :)
Då vet jag lite mer var jag ska leta.

Finns det några privata uthyrare som kan rekommenderas?
 
harry73
Microkatten Microkatten skrev:
Runt Malmö C är bra i centrum och mot västra hamnen. Upp till triangeln. Undvik Möllevången och söderut. Och undvik Malmö lokaltrafik.;)

Eller runt Hyllie, mycket nybyggt där.
Jag skulle säga att Möllevången är rätt så populärt just nu, och det ligger nära station Triangeln. Även Rörsjöstaden är populärt, men då blir det i alla fall en kvarts promenad till centralen.
Om man gillar Västra hamnen eller Hyllie beror lite på vad man förväntar sig av staden. Det kan vara rätt så dött där på kvällen.
Egentligen är det helt omöjligt att rekommendera var du ska bo utan att veta vad du vill få ut ur staden. Hur mycket stadspuls vill du ha? Hur dyrt får det vara? Vill du ha mångkulturellt eller inte och om inte, vilken kultur föredrar du? Eller vill du hellre bo på landet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.