Tjena, ska sätta in en tvättmaskin i köket och behöver därför ta bort ett köksskåp för att få loss plats, men även önskvärt att "möblera" om skåpen så vi får som vi vill ha det.

Frågan, är det svårt eller omöjligt att ta loss ett skåp från ett redan byggt kök utan att förstöra någonting, eller går det fint enligt någons erfarenhet?
Visst är skåp bara skruvade i bänkskivan eller limmar man, inte så kunnig på det området.

Tänker att det sitter fastskruvat i bänkskivan underifrån och ev i skåpen på var sida om det som ska bort. Är det så enkelt att skruva loss ev skruvar och dra ut det fint och smidigt. Eller i det här fallet, ta bort ett skåp, flytta ett annat till vänster och montera på nytt.

Se bild och skiss.

PS. Installation av tvättmaskin sker av rörmokare enl regler/Säker Vatten/läckagebrytare. Föreningen har godkänt allt. Tillträde sker i augusti så har inte möjlighet att kolla exakt hur det är monterat tyvärr :P Vet tyvärr inte heller vad det är för kök, tror inte Ikea, men nåt liknande.

• Kök före och efter omorganisation för installation av tvättmaskin, med markerat skåp som ska tas bort.
Är det ett nytt kök så är det ungefär som du beskriver. Därtill bör skåpet även vara infäst i bakkant, i väggen.

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Är det ett nytt kök så är det ungefär som du beskriver. Därtill bör skåpet även vara infäst i bakkant, i väggen.
Ah just det, det bör det ju vara såklart. Kom på en sak som kanske ställer till det. Ibland monteras ju även bänkskåp på en skena (liksom väggskåp) för att det ska bli rakt. Men om det är en skena och bänksskivan ligger kvar kanske det inte finns nån "lyftmån" att få ner bänksskåpet. Å andra sidan kanske man kan glida skåpet i sida på skenan?

Mycket om och men så blir svårt att veta säkert innan jag kan ta ur lådor och titta på monteringen.

Tack för svar :)

G Guzzen skrev:
Visst är skåp bara skruvade i bänkskivan eller limmar man, inte så kunnig på det området.
beror nog på åldern skulle tro att de flesta från 2000-talet är skruvade, öppna skåpen och kolla om sitter någon skruv uppåt i framkanten

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
T tergo skrev:
beror nog på åldern skulle tro att de flesta från 2000-talet är skruvade, öppna skåpen och kolla om sitter någon skruv uppåt i framkanten
Ja det tror jag med. Kollade på en video från Ikea kring köksmontering och exemplet i videon ser ruskigt likt ut det jag ska justera så jag får refusera mig själv att tro att det är ett METOD-kök från Ikea :) i så fall är det bara skruvat, ej limmat.
Och ska inte vara några problem att flytta skåpet försiktigt i skenan. Håller tummarna att det är så.

Då är det bara att glida skåpen på skenan. För att ta bort ett skåp om det är IKEA Metod och det inte går att lyfta uppåt så får man lossa vinklarna från skåpet. Då man man dra det rakt ut. Det kommer lösa sig fint när du ser hur det sitter.

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Då är det bara att glida skåpen på skenan. För att ta bort ett skåp om det är IKEA Metod och det inte går att lyfta uppåt så får man lossa vinklarna från skåpet. Då man man dra det rakt ut. Det kommer lösa sig fint när du ser hur det sitter.
Justja, man kan ju lossa det som sitter i skenan i så fall, det har du rätt i :D tänkte jag inte på. Låter toppen. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.