Byggahus.se
Hej Byggahus forums medlemmar,

I mitt lilla badrum har förra ägaren låtit monterat ett eluttag (mittemot duschen, sidan om dörrfodret) som inte är korrekt, i alla så som jag har förstått reglerna om badrum och zoner. Avståndet till eluttaget från dusch munstycket är 153cm (dvs när det sitter i sin hållare). All el i badrummet går via jordfelsbrytare.

Även installationen av tvättmaskin är jag tveksam till (inkopplad i dosa Ip65) så här följer mina frågor.

Om jag tar bort detta uttag kan jag då flytta in strömställaren till badrummet (strömställaren sitter på andra sidan av väggen, fas, nolla och jord kommer från dosan som strömställaren sitter i) om den är ip44? Då slipper jag laga kaklet och strömställaren hamnar i det rum den betjänar?

Om jag tolkat dokumentationen om badrums zonerna korrekt så bör min dusch minst ha ett duschkar eller duschkarbin för att tvättmaskin ska få stå där den står? Stämmer detta?

Finns det någon med kunskap här på forumet som vet vad jag bör och får göra så att installation blir mer korrekt?

Yoggi
 
  • Eluttag monterat på kakelvägg i badrum, fasttejpat med genomskinlig tejp, intill en öppen inspektionslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet badrum med kaklade väggar, tvättmaskin, handfat och dusch, eluttag nära dörrfodret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt reglerna för områden och skyddsåtgärder i badrum så är inte uttaget felplacerat, det får sitta där. Dock behöver det hålla kapslingsklassen IPx4 om det är blött på platsen, vilket det troligen inte är.

Om du inte har fler uttag i badrummet så skulle jag nog råda till att behålla det. Vad jag förstår är det inte optimalt placerat där en bit från handfatet men bättre ett uttag där än att dra skarvsladd från hallen som kanske har ojordade uttag?

Annars ser jag inga hinder för att flytta in strömbrytaren.

Tvättmaskinen behöver upp en decimeter från golvet så att den hamnar i område 1. Den ser ut att stå i område 0 nu och där får den inte vara. Även område 1 är tveksamt, åsikter från experter går isär. Men om bara TM är frisk och korrekt ansluten med skyddsjord och håller minst IP24 så kan den få stå.

Anslutningsdosan till TM ser dock lite märkligt placerad. Där sätter man ingen anslutningspunkt till TM i ett badrum! Det ser inte ens ut som en anslutningsdosa på bild. Det kan alltså finnas skäl till att granska detta noggrannare och kanske även bedöma behovet av kompletterande skyddsutjämning.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Enligt reglerna för områden och skyddsåtgärder i badrum så är inte uttaget felplacerat, det får sitta där. Dock behöver det hålla kapslingsklassen IPx4 om det är blött på platsen, vilket det troligen inte är.

Om du inte har fler uttag i badrummet så skulle jag nog råda till att behålla det. Vad jag förstår är det inte optimalt placerat där en bit från handfatet men bättre ett uttag där än att dra skarvsladd från hallen som kanske har ojordade uttag?

Annars ser jag inga hinder för att flytta in strömbrytaren.

Tvättmaskinen behöver upp en decimeter från golvet så att den hamnar i område 1. Den ser ut att stå i område 0 nu och där får den inte vara. Även område 1 är tveksamt, åsikter från experter går isär. Men om bara TM är frisk och korrekt ansluten med skyddsjord och håller minst IP24 så kan den få stå.

Anslutningsdosan till TM ser dock lite märkligt placerad. Där sätter man ingen anslutningspunkt till TM i ett badrum! Det ser inte ens ut som en anslutningsdosa på bild. Det kan alltså finnas skäl till att granska detta noggrannare och kanske även bedöma behovet av kompletterande skyddsutjämning.
Hej Bo.Siltberg,

Tack för ditt svar!

När det gäller tvättmaskinen som ska upp en decimeter för att hamna i område 1, behövs detta om jag väljer att installera en tät duschkabin (dvs kan tvättmaskin stå kvar på golvet)?

När det gäller kopplingsdosan så är den av modell som Schneider Electric tillverkar/säljer, är den inte lämplig för inkoppling av TM?

Kan du förklara vad du menar med "kompletterande skyddsutjämning"?

Tack på förhand.

Yoggi
 
  • Schneider kopplingsdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En duschkabin skulle jag betrakta som i praktiken områdesavskiljande då man kan räkna med torrt utanför. Man kan åtminstone räkna den som ett kar vilket ger område 2 precis utanför. Då kan TM stå kvar på golvet.

Dosan på bild är ingen anslutningsdosa, men den kan användas som sådan om den kompletteras med en förskruvning med dragavlastning. Svårt att se på bild hur det är gjort.

Kompletterande skyddsutjämning går ut på att göra en potentialutjämning mellan skyddsjord och vattenrör, dvs koppla ihop dem. Det kan vara aktuellt om vattenledningarna har direkt kontakt med jord och om badrummet renoverats med ny el. Svaret kräver lite ytterligare kontroller och mätningar så om du ska ta hem en elektriker så kan han titta på det. Se till i förväg att be om detta så att du får hem en elinstallatör som har kompetens att bedöma behovet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En duschkabin skulle jag betrakta som i praktiken områdesavskiljande då man kan räkna med torrt utanför. Man kan åtminstone räkna den som ett kar vilket ger område 2 precis utanför. Då kan TM stå kvar på golvet.

Dosan på bild är ingen anslutningsdosa, men den kan användas som sådan om den kompletteras med en förskruvning med dragavlastning. Svårt att se på bild hur det är gjort.

Kompletterande skyddsutjämning går ut på att göra en potentialutjämning mellan skyddsjord och vattenrör, dvs koppla ihop dem. Det kan vara aktuellt om vattenledningarna har direkt kontakt med jord och om badrummet renoverats med ny el. Svaret kräver lite ytterligare kontroller och mätningar så om du ska ta hem en elektriker så kan han titta på det. Se till i förväg att be om detta så att du får hem en elinstallatör som har kompetens att bedöma behovet.
Tack för ditt utförliga svar!

När det gäller dosan så har den dragavlastare av enklaste typ (se bild), så om jag tolkar ditt svar rätt så räcker det inte riktigt då det saknas förskruvning. Då är frågan kan dosan kompletteras eller behövs det en ny dosa?

Yoggi
 
  • Elektrisk dosa med enklaste dragavlastare och trådar utan förskruvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej den dragavlastning som sitter i dosan på bilden är OK. Se bara till att membrantätningen som kabeln går igenom är hel och tät.
En förskruvning som Bo är inne på både tätar och dragavlastar på en och samma gång och ger samma funktion som du redan har. Den behövs alltså inte just denna gång.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Däremot kan det vara ide att syna det där lite närmare. Dragavlastaren ser ut att vara åtdragen åt he för hårt för kabeln ser ju platt ut - risk för kallflytning. Sedan kan man undra hur bra kontakt det är mellan (förmodad) EK 1.5 och RK 1.0 i U-båtarna.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.