Har tagit bort gamla plastmattor och slipat bort allt lim (ej asbest) till golvspån. Ska läggas massiv stavparkett. Övervåning, radhus i trä, 600cc, 4 rum och hall ca 11kvm per rum.

Tänkte skruva fast skivorna ordentligt på ett ställe där det knarrar litegrann. Efter det vill jag jämna ut ett par svackor ca 3x0,5 meter som är max 5 mm djupa.

I min värld så borde det räcka med fiberarmerat flyt med draghållfasthet >2 MPa då golvet ska limmas. Kan inte tänka mig att det behövs nätarmering och förstärkning av bjälklag som folk skriver hejvilt. Brukslast är minst 2kN/kvm. Dvs 200 kg/kvm innan nedböjning blir för stor.

Vad tror ni, är det bara att prima och flyta på?

Jag hade stiftat fast extra remsor foam där svackorna är och skitit i flytspacklingen. Parkettgolv sväljer ganska mycket ojämnheter. Om de nu inte är helt åt hvete dvs

Inget foam eller papp. Masivt golv, stavar, som hellimmas mot underlaget.

Lutar åt att ta upp golvskivorna och justera bjälklaget istället.

Att spackla tunna skikt på golvspån är lurigt, väldigt lätt att det spricker och tappar fästet. Det du eftersöker är ju inte bara planhet utan även ett fast underlag att limma golvet i. Jag hade ringt och konsulterat Ardex efter den bäst lämpade produkten.

Ja, har förstått att det kan vara problematiskt. Lutar åt nya spånskivor och att rikta upp bjälklaget istället.

Då hade jag istället spacklat och skruvlimmat en tunn plywood eller spånskiva över som du sedan kan limma golvet i.

D
S Sillen611 skrev:
Har tagit bort gamla plastmattor och slipat bort allt lim (ej asbest) till golvspån.
Bad tog du bort plastmattan med?

vad slipade du bort limmet med?

Mattorna kunde vi slita bort för hand. Skar de i 10-20 cm remsor först. Lämnade in prover på lim och mattor för kontroll av asbest. Hyrde en Tomcat Edge, gick år 5 st slippapper korn 24 på 60 m2. Olika lim i hälften av rummen varav en typ tog 5-6 ggr så lång tid att slipa bort. 3 dagars slit och 3000 kr i hyra av slip + damsugare + papper.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det blev inte bara klet av limmet utan maskinen gick på låga varv?

Maskinen har bara ett läge. Fick avbryta då och då och använda spackel och stålborste för att ta bort det värsta som satt sig i papperet. Stod jag still eller körde för sakta så blev limmet varmt och kladdade fast, i alla fall den ena typen lim. Det var bättre att köra snabbt, sen pausa och dammsuga upp limpluttar som hamnar överallt. Typ som råttbajs. På de värsta ställena var det bäst att använda en ordentlig färgskrapa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.