Ett första steg är väl att duscha prylarna på plats med exempelvis Cillit Bang, Kalkosan eller något liknande. Funkar inte det får man väl plocka ut och isär allt och rengöra en del i taget. Köra alla delar i diskmaskin går säkert även bra. Fylla hela cisternen med varmt vatten och rengöringsmedel är ytterligare ett sätt.Z Zodde skrev:
Vågar inte ta ut eller flytta på nåt då jag som sagt inte ens får in en hand där. Tror inte det ens är menat att man ska plocka isär nåt i inbyggda toaletter…Alfredo skrev:
Ett första steg är väl att duscha prylarna på plats med exempelvis Cillit Bang, Kalkosan eller något liknande. Funkar inte det får man väl plocka ut och isär allt och rengöra en del i taget. Köra alla delar i diskmaskin går säkert även bra. Fylla hela cisternen med varmt vatten och rengöringsmedel är ytterligare ett sätt.
Men duscha på plats kan jag pröva.
Vi har iofs kalkfattigt vatten och de rörliga delarna e inte ens i kontakt med vatten
Alltså… Bilden är tagen med frontpanelen öppen. Hur tänkte du?nino skrev:
Jag tänker inte ta loss något. Ser heller ingen skit nånstans. Bara pinnen till flottören som löper trögt. Om det är flottören i sig som e trög (B) eller om det är flottörventilen (A) vet jag inte men ska prova med silikonspray.
Efter spolning tar det typ 20-30 minuter innan flottören fallit tillbaka av sig själv så nåt stort hinder är det inte.
Hur jag tänkte? Som jag skrev, man brukar kunna serva och byta allt genom öppningen för knappen därför undrade jag om du verkligen tagit bort det som går?Z Zodde skrev:Alltså… Bilden är tagen med frontpanelen öppen. Hur tänkte du?
Jag tänker inte ta loss något. Ser heller ingen skit nånstans. Bara pinnen till flottören som löper trögt. Om det är flottören i sig som e trög (B) eller om det är flottörventilen (A) vet jag inte men ska prova med silikonspray.
Efter spolning tar det typ 20-30 minuter innan flottören fallit tillbaka av sig själv så nåt stort hinder är det inte.
Ta en bild så man ser utsidan, vet du vilket märke det är på toan?
Det är IFÖ/Geberit.nino skrev:
Ser onekligen grönt ut på själva flottören. Ska spraya rengjøring med vatten ute av cistern. Fick tips om att skruva på flottörpinnen. Hjälper ibland men har förstått att proffsen byter hela flottören+ventil (en enhet). Ser ut som jag har för stora händer/fel verktyg för det jobbet.