Flottören A faller inte ned efter spolning längre. (blå pil)
Lätt tryck på pinnen varje gång och det funkar men hur får den ok igen?

Spraya med 5-56 vid röd pil?

Eller annat förslag?

• Närbild av flottören inuti en spolcistern, med en blå pil markerande flottören och en röd pil vid en vit del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5-56 är inte rätt medel, du ska använda teflonspray och spraya allt som rör sig.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
testa silikonspray

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Tack

Z Zodde skrev:
Jag skulle börja med att rengöra allt. Kan vara kalk och andra beläggningar som gör att det kärvar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle börja med att rengöra allt. Kan vara kalk och andra beläggningar som gör att det kärvar.
Hur ? Du får inte ens in en hand där?

Z Zodde skrev:
Hur ? Du får inte ens in en hand där?
Ett första steg är väl att duscha prylarna på plats med exempelvis Cillit Bang, Kalkosan eller något liknande. Funkar inte det får man väl plocka ut och isär allt och rengöra en del i taget. Köra alla delar i diskmaskin går säkert även bra. Fylla hela cisternen med varmt vatten och rengöringsmedel är ytterligare ett sätt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett första steg är väl att duscha prylarna på plats med exempelvis Cillit Bang, Kalkosan eller något liknande. Funkar inte det får man väl plocka ut och isär allt och rengöra en del i taget. Köra alla delar i diskmaskin går säkert även bra. Fylla hela cisternen med varmt vatten och rengöringsmedel är ytterligare ett sätt.
Vågar inte ta ut eller flytta på nåt då jag som sagt inte ens får in en hand där. Tror inte det ens är menat att man ska plocka isär nåt i inbyggda toaletter…
Men duscha på plats kan jag pröva.
Vi har iofs kalkfattigt vatten och de rörliga delarna e inte ens i kontakt med vatten

• Gilla
joakim_j
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror inte det ens är menat att man ska plocka isär nåt i inbyggda toaletter…
Fast grejorna måste ju gå att byta. Men visst, det kanske är svårjobbat.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast grejorna måste ju gå att byta. Men visst, det kanske är svårjobbat.
Går väl att byta om man plockar bort kakel på ovansidan men det tänkte jag blir sista utväg

Z Zodde skrev:
Går väl att byta om man plockar bort kakel på ovansidan men det tänkte jag blir sista utväg
Nej så långt hoppas jag du inte behöver gå!

Man brukar ju kunna serva och byta allt genom knappen?
Söker att du fått bort allt som går att få lös?

nino nino skrev:
Man brukar ju kunna serva och byta allt genom knappen?
Söker att du fått bort allt som går att få lös?
Alltså… Bilden är tagen med frontpanelen öppen. Hur tänkte du?

Jag tänker inte ta loss något. Ser heller ingen skit nånstans. Bara pinnen till flottören som löper trögt. Om det är flottören i sig som e trög (B) eller om det är flottörventilen (A) vet jag inte men ska prova med silikonspray.

Efter spolning tar det typ 20-30 minuter innan flottören fallit tillbaka av sig själv så nåt stort hinder är det inte.

Z Zodde skrev:
Alltså… Bilden är tagen med frontpanelen öppen. Hur tänkte du?

Jag tänker inte ta loss något. Ser heller ingen skit nånstans. Bara pinnen till flottören som löper trögt. Om det är flottören i sig som e trög (B) eller om det är flottörventilen (A) vet jag inte men ska prova med silikonspray.

Efter spolning tar det typ 20-30 minuter innan flottören fallit tillbaka av sig själv så nåt stort hinder är det inte.
Hur jag tänkte? Som jag skrev, man brukar kunna serva och byta allt genom öppningen för knappen därför undrade jag om du verkligen tagit bort det som går?

Ta en bild så man ser utsidan, vet du vilket märke det är på toan?

nino nino skrev:
Hur jag tänkte? Som jag skrev, man brukar kunna serva och byta allt genom öppningen för knappen därför undrade jag om du verkligen tagit bort det som går?

Ta en bild så man ser utsidan, vet du vilket märke det är på toan?
Det är IFÖ/Geberit.
Ser onekligen grönt ut på själva flottören. Ska spraya rengjøring med vatten ute av cistern. Fick tips om att skruva på flottörpinnen. Hjälper ibland men har förstått att proffsen byter hela flottören+ventil (en enhet). Ser ut som jag har för stora händer/fel verktyg för det jobbet.

• Insidan av en toalettvägg med synlig cistern och flottörmekanism, omgiven av vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.