Hej!

Jag har ett litet problem. Har jolly maxi drivdon som jag styr med qubino 1-10v dimmer som med hjälp av ett 2,2k resistor även kan släcka spottarna helt, så långt allt väl. MEN med ojämna tidsintervaller flimmrar spottarna när dom är avslagna. Det kan gå 15min ibland och 3min andra gånger.

Vad tror ni detta beror på? Styrkablarna från qubinon sitter rätt nära 230v kablar kan dessa störa?

Tacksam för alla råd

Mvh Da

Trasig jolly eller kapacitiv/induktiv störning som triggar ingången på jollyn skulle jag spontant gissa på.

• Gilla
Da9911
  • Laddar…
Klart jollyn kan vara trasig men det är samma sak med flara jollys så det känns lite långsökt. Kan man göra nått åt kapacitiv/induktiv störning?

Inte helt enkelt!
Om det varit på lastsidan går det att lägga till en bottenlast. På styrsidan måste jag nog fundera lite....
Om du har extraprylar så koppla upp en parallell anläggning och se om det går att återskapa fenomenet.

Ok, ska se om jag hinner kolla på det idag.

Någon som kan rekommendera några bra
Drivare som man kan styra med z-wave?

Ska redovisa hur jag löste det. Det blev helt enkelt en till brytare som bryter fasen till jollyn när jag dimmrar max. Inte helt optimalt men det funkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.