Hej
Vår altan är 6 år gammal. I år märkte vi många sprickor. Vi har såpat den varje år men med grönsåpa och inte så hög koncebtration(och rengjort den)
Så nu under semestern så skrubbade jag den med maskin. Efter det har jag såpat den tre gånger. De flesta gångerna med väldig svag såpalösnibg(pga dålig matematik) kanske 3 dl till 10 liter vatten. Sista gången tog jag mer 1:10. Har linoljesåpa. Har rollat ut den i sektioner. Nu känns ytan mjuk men brädorna är en aning flammiga på vissa ställen om man tittar noga. Ser ut som det sugit åt mer. Min make tycker att det ser ok ut, men jag stör mig väldigt mkt. Jag tror själv att sommaren då det är varmt kanske gör att det torkar för fort. Vad tycker ni? Släppa det, köra på en tvätt i höst när vi sätter in möblerna. Tacksam för råd.
Vår altan är 6 år gammal. I år märkte vi många sprickor. Vi har såpat den varje år men med grönsåpa och inte så hög koncebtration(och rengjort den)
Så nu under semestern så skrubbade jag den med maskin. Efter det har jag såpat den tre gånger. De flesta gångerna med väldig svag såpalösnibg(pga dålig matematik) kanske 3 dl till 10 liter vatten. Sista gången tog jag mer 1:10. Har linoljesåpa. Har rollat ut den i sektioner. Nu känns ytan mjuk men brädorna är en aning flammiga på vissa ställen om man tittar noga. Ser ut som det sugit åt mer. Min make tycker att det ser ok ut, men jag stör mig väldigt mkt. Jag tror själv att sommaren då det är varmt kanske gör att det torkar för fort. Vad tycker ni? Släppa det, köra på en tvätt i höst när vi sätter in möblerna. Tacksam för råd.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Släpp det! Altangolv är till för att leva på inte för att vara nån visningsmöbel.
försöker släppa det, går sådär Känns också som att det sugit åt sig mycket såpa på vissa ställen och där är det lite gulaktig nyans, på andra känns den ff torr. Gick först över med ca 2 dl till 10 liter vatten vilket kändes lite. Sista gången hade jag 2 dl till 4 liter vatten. På dunken står det 1:2 vilket känns superkoncentrerad.
Husägare
· Skåne
· 1 766 inlägg
Ser ju snyggt ut, jag hade inte gjort något mer åt det. Som sagt, det är ett altangolv!
Jag terrasstvättar med vatten och efteråt för jag över linoljesåpa utblandat med pyttelite vatten dvs så mycket så att trasan "glider". Jag tycker TS snålar med såpan.
Mitt däck ser inte lika fint ut som TS's - men det är 20 år gammalt.
Mitt däck ser inte lika fint ut som TS's - men det är 20 år gammalt.
Ska du fetta in det med hjälp av linoljesåpa så ska du ha betydligt mer såpa än vatten. Det gör antagligen inget åt utseendet just nu utan är en underhållsbehandling för att trät ska hålla längre.M Malinka1974 skrev:försöker släppa det, går sådär Känns också som att det sugit åt sig mycket såpa på vissa ställen och där är det lite gulaktig nyans, på andra känns den ff torr. Gick först över med ca 2 dl till 10 liter vatten vilket kändes lite. Sista gången hade jag 2 dl till 4 liter vatten. På dunken står det 1:2 vilket känns superkoncentrerad.
H Harmagedon skrev:Ska du fetta in det med hjälp av linoljesåpa så ska du ha betydligt mer såpa än vatten. Det gör antagligen inget åt utseendet just nu utan är en underhållsbehandling för att trät ska hålla
så du menar att jag tagit för lite såpa? Blir det inte väldigt ”fettigt” då? Tänkte att den gulaktiga nyansen berodde på att jag haft för hög koncentration. Samtidigt har vi mycket sprickor i altanen som är i solljus hela dagen så det känns som att den behöver hög koncentration. Jag får inte göra mer på altanen just nu för min man… 😬H Harmagedon skrev:
Det kryper ner i träet. Jag har inte upplevt att det blir kladdigt eller halt men man kan ju undvika att gå på det innan det torkat. Jag uppfattar det som att just linoljesåpa (av bättre kvalitet) skyddar lite. Framförallt om däcket ligger i stark sol.
Ja, du har för lite såpa om du vill fetta in den. Det där är ungefär den koncentrationen man använder för att tvätta. För infettning är det mer såpa än vatten.
Men trä som ligger ute kommer alltid att spricka och upplevas som flammigt beroende på att det innehåller olika mkt fukt.
Det Yonna gör är att efter tvätt fetta in träet med såpan. Det har en skyddande effekt. Det stöter bort viss fukt och bromsar sprickbildning. Vill du ha det ”perfekt” får du slipa och behandla med nån lasyr.
Men trä som ligger ute kommer alltid att spricka och upplevas som flammigt beroende på att det innehåller olika mkt fukt.
Det Yonna gör är att efter tvätt fetta in träet med såpan. Det har en skyddande effekt. Det stöter bort viss fukt och bromsar sprickbildning. Vill du ha det ”perfekt” får du slipa och behandla med nån lasyr.
Men jag håller med din man. Gör något roligare av din energi!😉