Jag har inte tidigare intresserat mig för den fläkt ”under” kaminen som förre ägaren nämnde. Med tanke på alla andra hemma fix han gjort utgår jag från att detta oxo är skit. Kanske t o m brandfarligt. Rören är ”plastade” med en tejpliknande material (bild) ska detta sitta kvar eller tas av? Slangklämmor låg bredvid för han tyckt det var onödigt jobb och hade bara trätt på röret som satt löst…lite bilder. Är det något att ha nu i dyrtid eller bara skit? Utrymme under spis med ventilationsslang, metallram och elektriska kablar på kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör under arbetsbänk med transformator och kabel på golvet
Skapa konto
Närbild på skadad kant av svart yta med synliga trådar och en elanslutning.
Skapa konto
Närbild av en dörrtröskel med skyddsplast mellan en ljus laminatgolv och en brun tegeltrappa.
Skapa konto
Flexibel avloppsslang kopplad till avloppsrör under diskbänk med slangklämma och tätningsring.
Skapa konto

Ser ut att vara köpt sådär.
Bara klenspänning till tempgivaren och till fläkten.

Själva konceptet med fläkten är toppen. Ta bort plast/tejp, behöver något på rören tejpas är aluminiumtejp mer lämpligt. Den där elinstallationen med förlängningssladd och adapter känns sketchy. Leta upp andra änden på förlängningssladden och montera en fast 12v transformator där istället, slipper du ha sånt under kaminen.

A ati skrev:
Själva konceptet med fläkten är toppen. Ta bort plast/tejp, behöver något på rören tejpas är aluminiumtejp mer lämpligt. Den där elinstallationen med förlängningssladd och adapter känns sketchy. Leta upp andra änden på förlängningssladden och montera en fast 12v transformator där istället, slipper du ha sånt under kaminen.
Andra änden på förlängningssladden sticks i väggen. Men om jag sätter en transo där blir det väl dubbelt? Om jag inte klipper av o skarvar sladdarna?

Jag prövade koppla i den men den verkar död? Kanske den aktiveras av värmen och kaminen måste vara varm…?

Ja, kaminen måste vara varm för att fläkten ska gå igång så som det är kopplat idag.

Den vita rektangeln som sitter mot undersidan av eldstaden är en termostat.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Nu har jag provkört fläkten och den verkar faktiskt (!) mycket bra. Eldade några vedträn i kaminen och körde igång och temperaturen spred sig jämnt i det ganska stora utrymmet. Vad är eventuellt (?) fördelen med att fläkten är kopplad till kaminen via rör? Många fläktar som säljs för ändamålet är ju ”fristående ”?

Rickard.
S sepani skrev:
Nu har jag provkört fläkten och den verkar faktiskt (!) mycket bra. Eldade några vedträn i kaminen och körde igång och temperaturen spred sig jämnt i det ganska stora utrymmet. Vad är eventuellt (?) fördelen med att fläkten är kopplad till kaminen via rör? Många fläktar som säljs för ändamålet är ju ”fristående ”?
Nu vet jag inte hur din kamin är gjord men min murspis är anpassad för fläkt och det gör att luften värms upp väldigt effektivt vilket sprider värmen bättre och ”kyler ner” kaminen så man kan elda längre och effektivare.

S sepani skrev:
Vad är eventuellt (?) fördelen med att fläkten är kopplad till kaminen via rör? Många fläktar som säljs för ändamålet är ju ”fristående ”?
Det går flera luftkanaler i kaminen, genom att blåsa luft genom kanalerna så blir kaminen lite effektivare än om det bara ska vara självdrag genom kanalerna.
Att bara blåsa luft på en kamin med inbyggda luftkanaler är inte lika effektivt som att blåsa luften genom kanalerna.

Jag hade inte heller monterat slangklämmor på dessa slangar. De fyller ingen funktion, knölar bara slangarna. Slangarna sitter säkert på plats av sin egen spänst.
Och ska man flytta fläkten för tex städning så är det enkelt att få tillbaks allt i oskadat skick om man inte sabbat slangarna med slangklämmor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.