248 läst ·
6 svar
248 läst
6 svar
Fläkt i kök
Hej.
Vi flyttar vårt kök och ska installera kolfilterfläkt. Jag har pratat med en sotare som menar att vi inte behöver ha annan frånluft i rummet utan det räcker att ha kolfilterfläkt där den blåser ut luften i rummet genom sockeln. Vad jag kan läsa mig till behöver man ha frånsug i ett kök. Vi hade tänkt oss en Väggfläkt ut genom ytterväggen, men sotaren menar att vi inte behöver det.
Tankar?
Vi flyttar vårt kök och ska installera kolfilterfläkt. Jag har pratat med en sotare som menar att vi inte behöver ha annan frånluft i rummet utan det räcker att ha kolfilterfläkt där den blåser ut luften i rummet genom sockeln. Vad jag kan läsa mig till behöver man ha frånsug i ett kök. Vi hade tänkt oss en Väggfläkt ut genom ytterväggen, men sotaren menar att vi inte behöver det.
Tankar?
Redigerat:
Har du frånluftsventil i köket?A Alexandra Nilsson1 skrev:Hej.
Vi flyttar vårt kök och ska installera kolfilterfläkt. Jag har pratat med en sotare som menar att vi inte behöver ha utsug i rummet utan det räcker att ha kolfilterfläkt där den blåser ut luften i rummet genom sockeln. Vad jag kan läsa mig till behöver man ha frånsug i ett kök. Vi hade tänkt oss en Väggfläkt ut genom ytterväggen, men sotaren menar att vi inte behöver det.
Tankar?![]()
https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
Nej, det var som sagt det vi hade tänkt installera i form av en Väggfläkt som går genom ytterväggen men sotaren sa att det inte behövs 
Husägare
· HISINGS BACKA
· 175 inlägg
Utsugsfläkt är alltid ett bättre alternativ än kolfilter sett till att man får bort mer is och vattenånga. Den löser dock inte frånluften från köket när den är avstängd, jag skulle satt in en separat ventil.
Kolfilterfläkt betraktar jag som en nödlösning och i villor skulle jag alltid välja frånluftsfläkt. I en lägenhet däremot kan kolfilterfläkt vara enda lösningen ihop med spiskåpa och en (passiv) frånluftsventil, dvs ej reglerbar.
har du kolfileer fläkt behöver du inte ha någon vägggenomföring för all fuktig luft kommer att åka omkring i köket ändeåA Alexandra Nilsson1 skrev:Hej.
Vi flyttar vårt kök och ska installera kolfilterfläkt. Jag har pratat med en sotare som menar att vi inte behöver ha annan frånluft i rummet utan det räcker att ha kolfilterfläkt där den blåser ut luften i rummet genom sockeln. Vad jag kan läsa mig till behöver man ha frånsug i ett kök. Vi hade tänkt oss en Väggfläkt ut genom ytterväggen, men sotaren menar att vi inte behöver det.
Tankar?![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden