Håller på och renoverar fönster inklusive karmar i smygen i trä från 30-tal. På sina ställen syns ansenliga mängder små sprickor som löper på tvären mot karmarna (dvs ”inåt-utåt” från lägenheten sett).
När jag skrapar bort flagnande färg framträder något gulaktigt undertill; detta uppvisar underlag samma sprickor som den ovanpå-liggande färgen.
Vad kan det gul-beiga materialet vara för nåt, och bör man slipa bort allt material där sprickor syns, eller kan man spackla med snickerispackel och sedan grundmåla?
Träet ser generellt sett friskt ut utan tendens till att gråna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag skrapar bort flagnande färg framträder något gulaktigt undertill; detta uppvisar underlag samma sprickor som den ovanpå-liggande färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan det gul-beiga materialet vara för nåt, och bör man slipa bort allt material där sprickor syns, eller kan man spackla med snickerispackel och sedan grundmåla?
Träet ser generellt sett friskt ut utan tendens till att gråna.
Produkter som diskuteras: "skrapar färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Det är någon gammal färg eller grundfärg. Slipa, spackla, slipa och måla.
Njaäeh, det märker du iofs. Men det är klart att har det börjat släppa på ett ställe så finns det ju alltid risk att det släpper på fler. Å andra sidan skyddar ju ny färg.
Jag skulle nog slipa jämnt tills det inte flagnar eller finns några sprickor, och spacklaslipamåla sen, även om det då finns gammal färg kvar. Andra skulle förmodligen rekommendera dig att slipa allt eller rentav luta av alltihopa, men det beror ju också lite på vad du bedömer är en rimlig arbetsinsats. Men med en bra slipmaskin går det ju hyfsat fort.
Jag skulle nog slipa jämnt tills det inte flagnar eller finns några sprickor, och spacklaslipamåla sen, även om det då finns gammal färg kvar. Andra skulle förmodligen rekommendera dig att slipa allt eller rentav luta av alltihopa, men det beror ju också lite på vad du bedömer är en rimlig arbetsinsats. Men med en bra slipmaskin går det ju hyfsat fort.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden