Renoveringsnovis
· Stockholm
· 1 inlägg
För tio år sedan lämnades luckor och lådor i mitt kök in för sprutlackering av dåvarande ägaren till min lägenhet. Luckorna är - tror jag - original från 1951. Redan efter några år började färgen flagna/släppa på flera ställen och idag ger köket ett ganska slitet intryck som ni ser på bilderna. Några frågor till er som kanske vet:
1. Är detta något man får räkna med när man lämnar in gamla luckor för lackning eller har man gjort ett slarvigt arbete? Kanske var underlaget helt enkelt "omöjligt"?
2. Om jag ska lämna in detta igen till nån firma som kan lacka sånt här, kommer all gammal färg behöva tas bort, eller räcker det att knacka/bryta bort de flagor som ser ut att ha släppt?
3. Jag kan ju själv tycka att det finns lite charm i penselmålad färg på denna typ av luckor, det måste liksom inte vara helt perfekt slätt. Men jag vill ju inte att färgen ska släppa på detta sätt efter några år såklart. Om jag skulle försöka ge mig på att måla detta själv, vad behöver jag tänka på? Att få bort all gammal färg känns väldigt jobbigt (men måste jag så måste jag), färgen sitter ganska bra på de ställen där det inte släppt. Skulle det räcka att bryta loss löst sittande färg, tvätta, finspackla där färgen släppt (för att få ett hyfsat slätt underlag), sandpappra allt för att sedan kunna måla med lämplig färg? I sådana fall - vad ska jag tänka på i val av färg, spackel, tvätt?
Att byta ut köket mot ett "modernt" är inte aktuellt.
1. Är detta något man får räkna med när man lämnar in gamla luckor för lackning eller har man gjort ett slarvigt arbete? Kanske var underlaget helt enkelt "omöjligt"?
2. Om jag ska lämna in detta igen till nån firma som kan lacka sånt här, kommer all gammal färg behöva tas bort, eller räcker det att knacka/bryta bort de flagor som ser ut att ha släppt?
3. Jag kan ju själv tycka att det finns lite charm i penselmålad färg på denna typ av luckor, det måste liksom inte vara helt perfekt slätt. Men jag vill ju inte att färgen ska släppa på detta sätt efter några år såklart. Om jag skulle försöka ge mig på att måla detta själv, vad behöver jag tänka på? Att få bort all gammal färg känns väldigt jobbigt (men måste jag så måste jag), färgen sitter ganska bra på de ställen där det inte släppt. Skulle det räcka att bryta loss löst sittande färg, tvätta, finspackla där färgen släppt (för att få ett hyfsat slätt underlag), sandpappra allt för att sedan kunna måla med lämplig färg? I sådana fall - vad ska jag tänka på i val av färg, spackel, tvätt?
Att byta ut köket mot ett "modernt" är inte aktuellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dåligt underarbete, färgen har inte fäst på luckan som den ska , lite damm eller annat gör att det inte fäster den ligger bara som ett skinn på vissa ställen.. Att slipa och finspackla går, då är det cellulosaspackel som gäller, men pass upp det är mycket hårt att slipa, så flera gånger med tunt är att föredra, samt en maskin till att slipa är att föredra
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket är det mest effektiva sättet att få bort flagnad färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Flagnad takfärg som ändå är svår att skrapa ner. Hur går man till väga för att få ner all färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför flagnade falu vapen rödfärg någon månad senare?
Färg, Måla & Tapetsera -
Flagnad färg och sprucken puts i sockeln
Grund & Markarbeten