L
Hej
Jag hade en flaggstång ca 1 år gammal av märke Flagmore som gick av vid blåsten i slutet av november 2011. Den gick av 1 meter upp från marken och det var ingen flagga eller vimpel på den. Nu vill Flagmore inte ersätta den utan hänvisar till att det blåste så mycket. Detta hade jag kunnat förstå om det hade varit en flagga på den men nu var flaggstången tom. Dessutom stod alla andra flaggstänger i området kvar. Sedan lämnar Flagmore 10års garanti frågan är hur man kan göra det och samtidigt säga att flaggstången inte klarar storm? Det borde ju storma några gånger under denna period. Någon som har erfarenhet av detta?

Tyvärr gäller nog inte garantin för stormskadade flaggstång.
Läste precis garantivillkoren och vad den inte omfattar:
Vid blåst över 24,4 m/s gäller inte försäkringen, samt vid stormbyar som kan vara över 25 m/s.
www.flaggstangsexperten.se/page29.php

L
Det är just det som är spännande. Varför har man då 10 års garanti? Vad kan hända mer med en flaggstång annat än att den kan gå av vid blåst? Då den gick av 1 m över mark utan flagga så hävdar jag att det är något slags tillverkningsfel, i annat fall borde den svagaste punkten vara vid infästningen längst ner. Sedan står det inte om det är med eller utan flagga. 24,4 m/s kan jag förstå om det sitter en flagga i toppen. Men utan flagga? Synd att man köpt en ny flaggstång från Flagmore, den lär ju gå av nästa gång det blåser.

Jag tror inte att de kan friskriva sig så lätt, storm byar blåser det garanterat i alla delar av Sverige någon gång om året. Kolla med din konsumentvägledare så kanske du får ett bra råd, typ ARN.

Konsumentköplagen säger i 16 § att du har rätt att reklamera en vara om den inte uppfyller vad du "med fog kunnat förutsätta". Frågan är bara vad kan man med fog kan förutsätta, speciellt när man väger in att tillverkaren inte garanterar att flaggstången ska hålla för stormbyar. För du fick väl reda på begränsningarna i garantin när du köpte flaggstången?

D
lonfred skrev:
Då den gick av 1 m över mark utan flagga så hävdar jag att det är något slags tillverkningsfel, i annat fall borde den svagaste punkten vara vid infästningen längst ner.
Går inte markfästet upp i själva stången ca 0.5-1 meter och det är därför som den går av just en bit ovanför marken? Jag har sett ett flertal flaggstångar som går av just där och vår stång har också ett fäste som går upp en bra bit inne i stången.

L
Det var ingen som upplyste mig om att Flagmores flaggstänger inte klarar stormbyar. Då hade jag inte köpt den. Frågan är ju fortfarande om de menar med eller utan flagga i toppen för det är avsevärd skillnad och det står ju inget om detta i garantivillkoren.

Men det är ju upp till leverantören att bevis att falggstången använts felaktigt, jämfört med garantivillkoren. Står det en begränsning med angiven vindhastighet i villkoren för din stång? Och vet någon hur mycket det blåste vid tillfället?

När jag tittade på flaggstång för några år sedan så var exakt denna fråga uppe då vi bor direkt vid havet. Försäljaren menade att om det är storm så är det försäkringsbolaget som täcker skada och inte garantin. Rätt eller fel vet jag inte...har fortfarande inte skaffat flaggstång.

L
Nu har Flagmore besiktigat stången och beslutat att ersätta den. Toppen med företag som tar sitt ansvar. Så nästa gång det blir flaggstång så blir det från Flagmore igen.

Bra!

Men hade de tagit det beslutet direkt så hade det varit ännu bättre.

nikasp
Ibland är Internet bra :) Jag hade kommit ihåg den här tråden den dag jag eventuellt hade varit på G med flaggstång.

harry73
thomas33 skrev:
Tyvärr gäller nog inte garantin för stormskadade flaggstång.
Läste precis garantivillkoren och vad den inte omfattar:
Vid blåst över 24,4 m/s gäller inte försäkringen, samt vid stormbyar som kan vara över 25 m/s.
www.flaggstangsexperten.se/page29.php
Det är mycket möjligt att de kan sätta begränsningar för fabriksgaranti, men din försäljare ska ger dig minst europeisk garanti. Och då är det normalt bruk som gäller och eftersom det är normalt att inte fälla en flagstång när det blåser eller när man reser bort en längre period, är det normalt bruk att den utsätts för en normal stark storm. Om den går av i en storm som Gudrun, då är det inte normalt bruk.
Jag tror att för garanti gäller att inom 6 månader ska säljaren bevisa att det inte är material- eller produktionsfel.Därefter är det konsumenten som ska bevisa att det är det. efter 2 år gäller garantin fortfarande men får man bara tillbaka restvärdet av produkten (värdeminskningen enligt försäkringstabeller)

Men vad är det för fel på folk? Du fattar väl själv att du måste skruva ner stången om det blåser ute? Precis som med bilen, ingen vettig människa kör väl i 120km/h om det är motvind ute?!!

Ps. Bra att dom tog sitt ansvar!

lonfred skrev:
Nu har Flagmore besiktigat stången och beslutat att ersätta den. Toppen med företag som tar sitt ansvar. Så nästa gång det blir flaggstång så blir det från Flagmore igen.
Det tycker jag låter ogenomtänkt!

Flaggstången brast när det blåste, säg 26 m/s.

"Nästa gång" blåser det 28 m/s och den nya stången går också av.
Skall du byta flaggstång efter varje liten vår/sommarstorm,
och tror du att Flagmore kommer att förse dig med nya stänger efter varje blåsväder?

Tag lärdom och köp en flaggstång från en seriös tillverkare, som inte snålar så på dimensionerna .

PS
Tänk igenom ordentligt var flaggstången står i förhållande till byggnader, växthus, parkeringsplatser och annat.
Stormvindar kan komma från alla håll, och med den lättsamma inställning som Flagmore tycks ha till produktkvalitet riskerar du skador inte bara på själva stången.
Inte kul om den nya Mercan får taket inslaget t.ex.

• Gilla
misingen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.