Hej! Har fått fläckar av järnvitriol på stora glaspartier (nytt glas, ny fasad behandlad med JV). Någon som har tips på hur man kan få bort dem? Tack!!

Hej! Har samma problem. Har gnuggat rejält med fönsterputs och det blir lite bättre men inte bra och mycket jobb. Har du hittat någon lösning?

Nej, har inte hittet någon lösning ännu men har bestämt ceriumoxid som ev ska kunna hjälpa.

E Ekalf skrev:
Nej, har inte hittet någon lösning ännu men har bestämt ceriumoxid som ev ska kunna hjälpa.
Ok, intressant. Dock undrar jag om man vågar gå på med slipmedel på mina fönster, har Skaala Frostfree fönster. Du får gärna uppdatera hur Ceriumoxiden fungerade.

Onsdagsnicke Onsdagsnicke skrev:
Ok, intressant. Dock undrar jag om man vågar gå på med slipmedel på mina fönster, har Skaala Frostfree fönster. Du får gärna uppdatera hur Ceriumoxiden fungerade.
hej,

jag har samma som dig Skaalas frostfree glas. Har du lyckats få bort fläckarna?

Jag testade på några ställen med riktigt fint polermedel och bilpolish och det verkar fungera. Har dock inte tvättat fönstren nu i vår och sett om man kan se någon skillnad där jag putsade. Har inte märkt någon skillnad gällande frostfree funktionen.

E Ekalf skrev:
Hej, jag har samma problem som du. Funkade det med ceriumoxid eller har du löst det på annat sätt?

C carl16gustaf skrev:
Hej, jag har samma problem som du. Funkade det med ceriumoxid eller har du löst det på annat sätt?
För mig fungerade bilvax/polish.

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
Superbra, tack. Då ska jag testa det. Jag har härdade glas och många varnar för att de är repkänsliga men det borde väl vara lugnt med bilvax/polish?

C carl16gustaf skrev:
Superbra, tack. Då ska jag testa det. Jag har härdade glas och många varnar för att de är repkänsliga men det borde väl vara lugnt med
C carl16gustaf skrev:
Superbra, tack. Då ska jag testa det. Jag har härdade glas och många varnar för att de är repkänsliga men det borde väl vara lugnt med bilvax/polish?
Testa på en liten yta först och se om det fungerar.

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
Frostfree verkar vara fungerande fortfarande? 😅

J jvhavshus skrev:
Frostfree verkar vara fungerande fortfarande? 😅
Ja, jag har inte märkt någon skillnad.

Om det blivit rost av järnvitriol (järn(II)sulfat) så kan man också prova med oxalsyra löst i vatten (och en droppe diskmedel för att det skall väta bättre) - oxalsyra löser järnoxider (rost) till ett komplex som är lättlösligt och kan tas bort med trasa/spolas bort, men detta gäller att man inte polerat in rosten i en massa vattenavstötande polish/vax innan dess, och det kan vara nog så knepigt att avfetta detta igen så att rosten är vätbar igen om det redan är gjort. Andra syror som kan lösa rost är citronsyra och vinsyra, komplexbinder men inte lika lättlöslig 'produkt' som med oxalsyra.

Använd täta engångshandskar och ögonskydd när ni hanterar oxalsyra, den är problematiskt om för mycket av den kommer in i kroppen och syran kan tas upp genom huden... det är också en av de starkaste organiska syror som finns i konsumenthandeln, så syraverkan vid mer koncentrerade blandningar skall man vara försiktig med.

• Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
Hej någon som har testat flygrost borttagare som man kan använda till bilen? Borde väl lösa järnvitriolen på fönsterna utan att skada ? Eller vad har ni för lösning/recept för detta?

Flygrostborttagare är ofta just oxalsyra löst i vatten, tensider och kanske kanske lite askobinsyra och indikatorfärg som börja synas av lösta järnjoner när det är 'färdigt' - askobinsyran är för att reduceras lite av järnet så att indikatorfärgen börja synas då den bara reagerar och färgar sig med 2-värd järn. - järnhaltstester av tex. vatten arbetar på liknande sätt.

som vanligt när man skall prova rengöringsmedel som man inte är bekant med innan, att börja först på mindre märkligt ställen innan du drar på de stora ytorna - gäller alla typer av rengöringsmedel där det finns risk att det kan påverka underlaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.