Jättedum fråga men lika bra att kolla. Håller på att få fjärrvärme indraget. Hur känsliga är dessa isoleringsrör för stötar/slag?

när jag kom hem igår hade en rund pelarbit av siporex ramlat ner i hålet och landat på ett av rören… det var en av bitarna de skurit ut ur väggen vid håltagningen

Dock ser jag på något ställe ute i gatan att det också ramlat ner lite asfalt-bitar på rören. Som ni också ser är där ett större sjok asfalt som lossnat framför min trappa och rasat ner.

jag tänker att rören är tåliga att de (kommunen) inte är så bekymrade över sådant?

obs jag förstår att detta bara är isoleringsrör och att själva vattnet går i mindre kopparrör

Grävt schakt med synliga rör och kablar vid husvägg, byggarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är svetsade stålrör med en skumisolering och sedan en hård plastmantel, så röret håller utan problem.

Har det blivit en skada i plastmanteln kan det vara schysst att nämna det så den kan lagas.

Jag kan inte se några skador. Här var precis en kille from kommunen som skulle mäta. Han sa att det inte ska vara några problem. Visade honom det stora sjoket som rasat ner

han nämnde att rören till fjärrkyla svetsas uppe och kastas sedan ner i hålet…

fjärrvärmerör är ganska så tjockväggiga järnrör så det ska mycket till innan det händer nåt med dylika. Att isoleringen skadas är nog mest bara en fråga om värmeförluster. Inte att röret i sig behöver skyddas.

B
Fast isoleringen är viktig på lång sikt, så är det skador i manteln så ska de repareras. En torr varm stålkulvert håller ofta 70år eller mer. En kulvert med skador på isoleringen får alltid in lite fukt, och kan hålla betydligt kortare tid.

Rören är ganska tåliga och de som jobbar borde avsyna innan de återfyller, om de är osäkra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.