S Sackaros skrev:
Det är nog värt att höra av sig till elnätsägaren och fråga om en uppsäkring innebär några kostnader. Om jag såg rätt var det 20 A idag, och det kanske inte räcker så långt... Sen finns det en fallgrop gällande varmvattenförbrukning när det är flerbostadshus. Klarar värmepumpen som är tänkt verkligen morgonduschen? Eller behöver du lägga till en ackumulatortank?
Det är en tank på 400l och en slingtank på 150l med i priset. Elektrikern trodde inte att jag behöver gå upp i säkring.

Ossian K Olsson
Som några redan nämnt, för mig skulle ”besparingen” luftvatten hade gett ätits upp bara av att behöva säkra upp elabonnemanget. Den extra kostnaden för att gå från 16A till 25A är ungefär samma som kostnaden för månadsavgiften för fjärrvärme. Sen har jag relativt dyr fjärrvärme per kWh (typ 1kr) men den största förbrukningen sker på vintern och då är ofta elpriserna högre än 3-4 kr/kWh när allt är inräknat så det hade i bästa fall gått jämt ut.

Jag hade behållit fjärrvärmen!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Som några redan nämnt, för mig skulle ”besparingen” luftvatten hade gett ätits upp bara av att behöva säkra upp elabonnemanget. Den extra kostnaden för att gå från 16A till 25A är ungefär samma som kostnaden för månadsavgiften för fjärrvärme. Sen har jag relativt dyr fjärrvärme per kWh (typ 1kr) men den största förbrukningen sker på vintern och då är ofta elpriserna högre än 3-4 kr/kWh när allt är inräknat så det hade i bästa fall gått jämt ut.

Jag hade behållit fjärrvärmen!
20A till 25A hade ökat kostnad med ca 2800kr i mitt fall.

Krozz Krozz skrev:
20A till 25A hade ökat kostnad med ca 2800kr i mitt fall.
Lägg på kostnaden för varmvatten under sommarhalvåret så är du uppe i nästan samma månadskostnad som fjärrvärmen i dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.