Vi har fjärrvärme i vår villa och så även varmvatten via fjärrvärmen (Redan central). Nu är det så att det tar väldigt lång tid att få varmvatten till dusch och kranar, uppemot 10 min. Vad kan det vara för fel på vår fjärrvärmecentral? Bytt värmeväxlaren för nåt år sen pga läckage, men ingen bättring på det.

Bild på fjv-centralen underlättar.

Blir utgående VV-rör varmt direkt?

Bild bifogad! Nej, det blir inte varmt direkt efter centralen. Verkar som att den är "seg" på att få upp värmen. Är samma problem i alla duschar samt kranar på alla plan (två plan plus källare).

• Fjärrvärmecentral med rör och mätare i ett hus, problem med långsam uppvärmning av vatten i duschar och kranar på alla plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först, är där baypass som fungerar på fjärrvärmen = är inkommande FV varm typ 80°?
Vrid på blandningventilen vit spak till vänster i bild röd-blå motionera.
Det låter som ventilen för fjärrvärme till värmeväxlaren för varmvatten inte öppnar.

Demmpa Demmpa skrev:
Bild på fjv-centralen underlättar.

Blir utgående VV-rör varmt direkt?
L Leif i Skåne skrev:
Först, är där baypass som fungerar på fjärrvärmen = är inkommande FV varm typ 80°?
Vrid på blandningventilen vit spak till vänster i bild röd-blå motionera.
Det låter som ventilen för fjärrvärme till värmeväxlaren för varmvatten inte öppnar.
Har 79,9C in så det verkar ju då ok. Har nu testat motionera vita spaken i några minuter men ingen märkbar skillnad i kranarna. Bytte denna del för ca 4 år sen, vill minnas att rörisen kallade det för " hundben". Är det dags för byte igen tro?

Vad får du för flöde på fjärrvärmevattnet när du spolar varmvatten? Ska gå att se i menyn. Ska vara ca 500-800 liter/h
Jag hade problem med att det tog tid att få varmt, kommunen hade en vattenläcka så de hade under en period ställt ned trycket på kommunal vattnet så när jag öppnade kranen så kom det nästan bara kallt, hade ett flöde då på ca 200/h men skruvade (stäng & öppna igen) jag då på den svarta termostaten som har ett kapillärrör på sig så ökade flödet direkt och varmvatten kom direkt, troligen var det att trycket var för lågt så att värmecentralen ej funka som den skulle, efter lagning av läckan och de höjde trycket igen så funka det som vanligt.

Hej!
Du fick tips på vägen - hoppas något löste det hela. Annars låter det som att du behöver ta ut någon som felsöker.
Om det inte är något tekniskt fel kanske du får beläggningar på värmeöverförande ytor? Verkar som det varit löpande problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.