Jag har en Fjärås spiskåpa som styr en Rexovent värmeväxlare och under en period har jag velat ha max fläkthastighet hela tiden och därför kopplat alla ingångarna i kretskortet till samma utgång på transformatorn. Det har fungerat så som jag ville men jag gjorde inte tillräckliga anteckningar för senare bruk.
Nu har den tiden kommit då jag skulle behövt anteckningarna.
Jag har letat upp info nu och vill kanske bara bollplanka lite här.
en intern säkring har gått och jag hade ingen lika stor (2A trög) så jag satte en Trög 1,6A.
Jag vet inte varför säkringen gått men när jag tyckte att jag var klar med allt och startade upp igen så brummade något och transformatorn blev varm fast fläkt och ljus var avstängt.
Jag har nu stängt av allt och läst mig till hur det ska vara kopplat men jag har inga fler säkringar kvar.

Var köper jag trög 2A glassäkring.

A
K Krassegrand skrev:
Jag har en Fjärås spiskåpa som styr en Rexovent värmeväxlare och under en period har jag velat ha max fläkthastighet hela tiden och därför kopplat alla ingångarna i kretskortet till samma utgång på transformatorn. Det har fungerat så som jag ville men jag gjorde inte tillräckliga anteckningar för senare bruk.
Nu har den tiden kommit då jag skulle behövt anteckningarna.
Jag har letat upp info nu och vill kanske bara bollplanka lite här.
en intern säkring har gått och jag hade ingen lika stor (2A trög) så jag satte en Trög 1,6A.
Jag vet inte varför säkringen gått men när jag tyckte att jag var klar med allt och startade upp igen så brummade något och transformatorn blev varm fast fläkt och ljus var avstängt.
Jag har nu stängt av allt och läst mig till hur det ska vara kopplat men jag har inga fler säkringar kvar.

Var köper jag trög 2A glassäkring.
Om 1,6an höll så hjälper inte byte

electroluxaren skrev:
Om 1,6an höll så hjälper inte byte
Ok, men det är lite luddigt varför säkringen går.
1,6A har oftast hållit men 2A har gått ibland utan att jag förstår varför.

Jörgen

A
K Krassegrand skrev:
Ok, men det är lite luddigt varför säkringen går.
1,6A har oftast hållit men 2A har gått ibland utan att jag förstår varför.

Jörgen
Brummet låter som om motorn sitter fast

Jag fattar inget.
Motorn satt inte fast, jag kunde höra hur hastigheten ändrades när jag valde olika varvtalslägen.
Först valde jag spänningar från transformatorn från minnet med speed 3 på 230V och speed 1 och 2 på lägre spänningar.
Då gick säkringen så jag flyttade speed 3 till 180V med det resultatet som jag hade när jag startade denna tråden, det brummade.
Idag efter att ha hittat BRUKSANVISNINGEN kopplade jag så som det står i bruksanvisningen och provade att starta.
Eureka (fast jag fattar inte)
Nu funkar alla hastigheterna och det brummar inte.

Hur lägger man in bilder i posterna? Jag provar så här.
https://app.photobucket.com/u/knuth...14e2e3/p/eb4946c5-403e-407f-9302-12a1fbfd5752

Tack och ha det bra.
Jörgen

A
ja det är definitivt en framgångsfaktor att ansluta sladdarna rätt...

• Haha
Krassegrand
  • Laddar…
Går det att klura ut vad det satt för säkring från början?

En teknisk illustration av ett kretskort med textbeskrivningar, anslutningar och komponentdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.