Byggahus.se
K Kanelbullen123 skrev:
Vi har vidöppet till källaren, och samma temperatur där som överallt.

hur ser energideklarationen ut för huset?
Hur är det isolerat?
Hur gamla fönster har du?
Någon mekanisk frånluft som drar ut värmen?


De som bodde i vårt hus innan hade betydligt lägre förbrukning än oss.
Men så var det extremt mycket luft i systemet också.
Utöver det hade dom 19 grader istället för 22 (fick jag välja skulle vi ha 24 grader hemma)
Vi har helt klart minst 3-4 grader kallare i källaren just nu.

Vi har 3-glas isolerfönster, enligt protokoll är äldre. Hittar inte hur gamla. Vet inte exakt vad som är relevant men ventilationen är självdrag, grundkonstruktion är källare med betongplatta, stomme i betong/trä och fasad tegel och lite träpanel. Tak i enkelfalsad plåt. Hittar inte vilken typ av isolering. Den är klassad som D, primärenergital 98kwh/kvm och år.
 
namnbyte
P POTOOOOOOOO skrev:
Ja men titta. Där har du ju jättebra siffror, så som jag tänkte att jag borde ha. Typ 7-20 kwh per dag om jag omvandlar korrekt.
Det var inte jättebra från början, någonstans här på forumet finns en tråd om vår kamp mot fjärrvärmen. Demmpa med andra gav en hel del tips och råd som hjälpte till. I grova drag vad vi gjorde var

- Lufta alla element (med cirk.pumpen avstängd)
- Ställa vredet på solen såsom ni har (komfortvärme)
- Justera kurvan (tog ca 4 månader innan den blev helt rätt, ett jäkla pill, dvs hur mycket värme som skjuts ut i elementen beroende på temp som utegivaren rapporterar)
- Täta de största/vanligaste värmeläckorna (lister runt dörrar, fönster, kattvindar, råvind)

En sak som gjorde en oväntad skillnad, var att alltid ta kallvatten vid alla kranar om det inte var något speciellt som skulle sköljas. Vi har rätt många meter onödiga varmvattenrör i källaren, dvs varmvatten hann ofta ändå aldrig fram ur kranen innan man var klar. Men det drog ju likförbannat varmvatten, som då stannade i rören.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En årsförbrukning på runt 23-24 tusen kWh fjärrvärme låter då helt normalt för ett litet men äldre och dåligt isolerat hus i Östergötland. Alltid bra att sedan jobba på isoleringen när man har
Årsförbrukningen räknade jag 65kwh gånger 365 dagar. Min oro är ju att det nu är maj, och att snittförbrukningen borde vara lägre nu i maj.
 
  • Gilla
Wiak21 och 1 till
  • Laddar…
En annan sak jag inte förstår. Varför har jag varmvatten när fjärrvärmen är avstängd? Jag hade det dom första dagarna.

Idag och framåt ser det ut som att sommaren startar. Stängde av min fjärrvärme nu (genom Standby-knappen, och då slutade den att brumma). Jag vet att man egentligen inte ska göra det men känns bättre när jag inte förstår den och vill se vad min leverantör säger på måndag.
 
Jag gjorde en annan kalkyl och kom som sagt fram till 23000-24000 kWh/år fjärrvärme per år för ett litet men äldre och dåligt isolerat hus i Östergötland.

Varmvatten går alltid att få om det finns fjärrvärme även om husvärmen är avstängd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag gjorde en annan kalkyl och kom som sagt fram till 23000-24000 kWh/år fjärrvärme per år för ett litet men äldre och dåligt isolerat hus i Östergötland.

Varmvatten går alltid att få om det finns fjärrvärme även om husvärmen är avstängd.
Ok tack för dina svar!
 
Här har du manualen till reglercentralen för värmen,
https://www.stockholmexergi.se/content/uploads/2017/05/SiemensRVS46.530manual.pdf

När du säger att du stängt av fjärrvärmen, vad är det du har stängt av?



Schematisk bild av en fjärrvärmecentral med komponenter märkta och förbindelsevägar markerade i grönt och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är principskiss på hur en fjv-central är kopplad "internt".


Illustration som visar hur fjärrvärmesystem är kopplat i ett hus, inkluderar vattenflöden och värmecentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är principskiss på hur fjv fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du manualen till reglercentralen för värmen,
[länk]

När du säger att du stängt av fjärrvärmen, vad är det du har stängt av?



[bild]
Här är principskiss på hur en fjv-central är kopplad "internt".


[bild]
Här är principskiss på hur fjv fungerar.
På den här boxen där jag väljer grader på fjärrvärmen finns det en knapp där det står AUTO/STBY. Den höll jag in, och då slutade den brumma, alltså det lät som att den stängdes av. I det läget var den dom första dagarna här i huset och då drog den ca 2-4kwh per dygn. Tack för manualen. Har tid att kolla i den nu faktiskt. Toppen
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du manualen till reglercentralen för värmen,
[länk]

När du säger att du stängt av fjärrvärmen, vad är det du har stängt av?



[bild]
Här är principskiss på hur en fjv-central är kopplad "internt".


[bild]
Här är principskiss på hur fjv fungerar.
Manualen var ju toppen, där fick jag svar på mina funderingar på värmen på natten och när man jobbar. Då verkar det som att man ganska enkelt kan ställa in tider för det, och att den då skiftar till Nattläge automatiskt. Mycket bra. Jag antar att jag har haft komfortläge 24/7 nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om "nattsänkning" används så bör man ha i åtanke att det dröjer någon timme från värmens sänks till den faktiska rumstemperaturen sjunkit, samt att det tar någon timme för rumstemperaturen åter har höjts efter höjning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad säger energideklarationen att huset skall dra?
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
P POTOOOOOOOO skrev:
Manualen var ju toppen, där fick jag svar på mina funderingar på värmen på natten och när man jobbar. Då verkar det som att man ganska enkelt kan ställa in tider för det, och att den då skiftar till Nattläge automatiskt. Mycket bra. Jag antar att jag har haft komfortläge 24/7 nu.
Det är inte någon större poäng att sänka temperaturen på natten (och när ni jobbar). Särskilt inte med vattenburen värme. Systemet är för långsamt och den energi som sparas under perioden med lägre temperatur går åt igen för att jobba tillbaka upp.

Har ni en- eller tvårörssystem? Alltså hur ser det ut där rören går in i radiatorerna (elementen)?

Sitter det termostater på radiatorventilerna?
 
  • Haha
Demmpa
  • Laddar…
D dsb skrev:
Vad säger energideklarationen att huset skall dra?
Det står där uppe att det är klass D, så inte så värst bra mao.
 
Har du Tekniska Verken som leverantör? De bjussar nya husägare på en infokvart med fjärrvärmetekniker så att man får lära känna sin central. Eller gjorde iaf för 2 år sedan när vi flyttade in i vårt hus.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Det är inte någon större poäng att sänka temperaturen på natten (och när ni jobbar). Särskilt inte med vattenburen värme. Systemet är för långsamt och den energi som sparas under perioden med lägre temperatur går åt igen för att jobba tillbaka upp.
Fel!
Totala energiförbrukning blir lägre när man inför nattsänkning.

Anledningen är att medeltemperaturen blir lägre.


Däremot så blir effekttoppen högre.
Om man har värmepump så kan nattsänkning göra så att elpatronen går in när komforttemperaturen aktiveras och på så sätt förbruka mer elenergi än om jämn temperatur hade hållts.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.