namnbyte namnbyte skrev:
Jag menar att du har tagit en dagsförbeukning (20kW) från under vårkanten, multiplicerat det med 365, och antagit att de 7300 kW detta blir skulle vara en årsförbrukning. Fjärrvärme fungerar inte så, man kan inte alls räkna på det sättet.

Igår hade vi en förbrukning på 9 kW, kontra i januari lyckades det dra 84 kW en utav dagarna.
Hur många kW det drar är helt baserat på utetemperatur, dvs kan man varken ta 9kW*365 dagar eller 84kW*365 dagar. En sådan uträkning av energiåtgången under ett år kommer aldrig att stämma.
Jag tackar så mycket för din lektion. Jag brukar dock räkna förbrukning i kWh. Med dina 9 kWh i maj i Skåne som minimum ger det 3300 kWh per år med mitt bondexempel, alltså hälften av de 7300 kWh jag nämnde. Rimligen drar ett äldre hus i Östergötland mer per år. Tar man medelvärdet, enligt min erfarenhet, av dina 9 och 84 kWh som en enkel representation för årstidsvariationerna så ger detta ca 16000 kWh per år, vilket förmodligen motsvarar din förbrukning ganska väl. Svaren här i tråden hoppas jag ingen fäster för stor tilltro till, frågorna och svaren känns mest som att den blinde leder den döve.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
G Göran Stjernberg skrev:
Jag tackar så mycket för din lektion. Jag brukar dock räkna förbrukning i kWh. Med dina 9 kWh i maj i Skåne som minimum ger det 3300 kWh per år med mitt bondexempel, alltså hälften av de 7300 kWh jag nämnde. Rimligen drar ett äldre hus i Östergötland mer per år. Tar man medelvärdet, enligt min erfarenhet, av dina 9 och 84 kWh som en enkel representation för årstidsvariationerna så ger detta ca 16000 kWh per år, vilket förmodligen motsvarar din förbrukning ganska väl. Svaren här i tråden hoppas jag ingen fäster för stor tilltro till, frågorna och svaren känns mest som att den blinde leder den döve.
Varsågod hörru! Nej vår årsförbrukning ligger tyvärr en bra bit över vad du slutligen gissade
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vet inte om du menar orimligt dyrt eller billigt, men oavsett så sådär kan man inte räkna.

Vi är på väg in i sommaren nu, fjärrvärmen drar mycket mindre, med fjärrvärme kan man omöjligt ta ett punktvärde för en dag och multiplicera det med 365 för ett få årsförbrukningen. Pga åtminstone vår fjärrvärme drar någonstans mellan 2 och 70 kW per dag, beroende på utetemperatur och åtgång på varmvatten.
Precis, utifrån årstiden som är nu tänkte jag att den borde dra lägre!
 
Just nu har jag som sagt stängt av fjärrvärmen genom att hålla in AUTO/STBY-knappen. Den drar härliga 3-4 kwh/dag men ändå skönt o varmt inne. Härliga sommartider. Jag har förstått att jag manuellt behöver göra saker med centralen när den är avstängd. Har planerat att ringa leverantören och se vad dem säger om mitt tillvägagångssätt. Oro för förbrukningen finns inför vintern men mycket tid finns att gå igenom alla tips här. Tack för alla lektioner och tankar. Otroligt forum detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Värmeenergin som fjv-vattnet förmedlar via fjv-centralen blir tappvarmvattnet samt värmen i huset.

För att sänka energiförbrukningen så finns det bara två saker att göra; dels sänka inomhustemperaturen, dels minka tappvarmvattenförbrukningen.


Ju jämnare rumstemperatur (förutom ev. nattsänkning) man håller ju lägre medeltemperatur kan man hålla utan att det känns kallt.


För att kunna hålla så jämn rumstemperatur som möjligt så är det tre huvudsteg som behöver kontrolleras/utföras.

Steg 1:
Injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir rätt difftryck/flöde/difftemperatur över varje radiator.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan, (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "rätt"/lagom vid varje tillfälle oberoende utetemperaturen.
Genom att även ha en innetempgivare, optimalt placerad, kopplad till reglersystemet så kan man få väldigt jämn temperatur.

Steg 3:
Montering och injustering av lokala termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Värmeenergin som fjv-vattnet förmedlar via fjv-centralen blir tappvarmvattnet samt värmen i huset.

För att sänka energiförbrukningen så finns det bara två saker att göra; dels sänka inomhustemperaturen, dels minka tappvarmvattenförbrukningen.


Ju jämnare rumstemperatur (förutom ev. nattsänkning) man håller ju lägre medeltemperatur kan man hålla utan att det känns kallt.


För att kunna hålla så jämn rumstemperatur som möjligt så är det tre huvudsteg som behöver kontrolleras/utföras.

Steg 1:
Injustering av förinställningen på varje radiator så att det blir rätt difftryck/flöde/difftemperatur över varje radiator.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan, (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "rätt"/lagom vid varje tillfälle oberoende utetemperaturen.
Genom att även ha en innetempgivare, optimalt placerad, kopplad till reglersystemet så kan man få väldigt jämn temperatur.

Steg 3:
Montering och injustering av lokala termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Äntligen ett sakligt inlägg i denna tråden. Men som du antyder så är detta mera en intrimning med relativt begränsad effekt, förutom minska sin komfort med varmvatten och rumstemperatur. Det finns ju även en tredje åtgärd, att förbättra isoleringen i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag räknar gärna på hur mycket energi du behöver tillföra för värmebehovet i ditt hus.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fel!
Totala energiförbrukning blir lägre när man inför nattsänkning.

Anledningen är att medeltemperaturen blir lägre.


Däremot så blir effekttoppen högre.
Om man har värmepump så kan nattsänkning göra så att elpatronen går in när komforttemperaturen aktiveras och på så sätt förbruka mer elenergi än om jämn temperatur hade hållts.
70-tals ide!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
70-tals ide!
Vad är 70-tals idé?
Är det en idé som fungerar?
 
Nattsänkning fungerar bäst i kommersiella fastigheter som värms upp dagtid av människor, maskiner, belysning m.m. Denna värme lagras i byggnadens stomme och kan värma under natten.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.