Byggahus.se
Hej!
Är relativt ny husägare (7 månader).
Jag och min sambo lär oss eftersom, vi köpte ett ganska litet enplanshus med källare från 50-talet

Ägaren innan mig valde att sätta in fjärrvärme från tidigare pelletspanna.

Vi har haft ''problem'' med mögel på vinden och konstaterat med fackman från polygon att vissa åtgärder ska göras. Vi hade frånluft (träkanaler) som gick direkt upp på vind från nedervåningen. Vi hade även en väldigt otät vindslucka. Vi har även självdrag och dåligt med ventiler på bottenplan (som nu ska fixas)

Det kommer en ventilationsfirma hit om några veckor och sätter in mekanisk frånluft från badrummet samt badrummet i källaren. Det, samt tidigare åtgärder fixade ska förhoppningsvis räcka. Gör det inte det så rekommenderar han en avfuktarlösning på vinden.

Men hur som helst!!
Jag har funderat lite och sökt mycket på nätet vad som kan få ett 70 år gammalt hus att börja mögla...

2016 satte förra ägaren in fjärrvärme, vad skönt och smidigt tänkte vi!

Nu när jag forskat lite så ser jag att många skriver att sluta elda i ett så gammalt hus kan få katastofala följder för huset.
Dum som man kanske var så trodde man att om man fixar ''riskkonstruktionen'' så är allt bra sen.

Möglet på vinden kom efter det slutade eldas i pelletspannan då förra ägaren var väldigt ärlig och sa att han inte hade detta när han köpte huset 2014. Han visade även sitt besiktningsprotokoll från 2014

Är det en helt idiotisk tanke att gå tillbaka till pelletspanna? Det är en stor kostnad såklart. Men vill inte riskera att vi får fler problem än vinden.

Kan mekanisk frånluft vara lösningen även på eventuella andra problem?

Vet ju att många har satt in bergvärme,fjärrvärme osv i äldre hus, hur har ni gjort?

För er som orkat läsa, tack på förhand!
 
Gamla träkanaler som går upp till vinden låter tokigt. Ska vara plåtkanal som upp på yttertaket eller via skorstenen. Antingen mer ventilation på vinden eller avfuktare på vinden ska hjälpa om ventilationskanalerna dras rätt. Bättre mekanisk ventilation behövs sannolikt också.
 
J Josth skrev:
Gamla träkanaler som går upp till vinden låter tokigt. Ska vara plåtkanal som upp på yttertaket eller via skorstenen. Antingen mer ventilation på vinden eller avfuktare på vinden ska hjälpa om ventilationskanalerna dras rätt. Bättre mekanisk ventilation behövs sannolikt också.
Ja precis! Träkanalerna är redan igenbommade med stenull + tätade med plast och tejp på bottenplan. Var himla knasigt tyckte ventilationsfirman också.

Dom varnade för att ventilera vinden mera utåt då det kunde göra det värre (enligt polygon). Väljer man avfuktningslösningen i slutändan så har jag för mig att dom ändå tätade vinden så gott det går för att sedan kontrollera luftflödet så den släpper in luften när den är som torrast. Lite osäker men.
 
Trygghetsvakten har en fläktlösning till vinden där man ventilerar mer när det är relativt torrare ute och inte när det är fuktigt väder.
 
J Josth skrev:
Trygghetsvakten har en fläktlösning till vinden där man ventilerar mer när det är relativt torrare ute och inte när det är fuktigt väder.
Ja det kanske var den jag tänkte på? Är det något att ha tro?
Oavsett så tror jag att vi löser vinden på ett eller annat sätt. Huvudfrågan var egentligen om man bör vara orolig för fler problem än vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.