Jag vill fixa till det här fula skavet på våra handmålade köksluckor och undrar hur det görs på bästa sätt. Är det stor risk att det blir fläckigt? Ska man stryka på färgen på särskilt sätt - exempelvis lite bredare men med tunnare lager färg i kammaneterna - för att jämna ut eller kommer det att torka in och bli jämnt av sig själv? Ska jag använda grund-/häftfärg igen?

köksluckorna är Ikeas Lergrytan som i grunden är svarta och målades för hand för ett par år sedan med Jotuns Supreme Finish 15 och som grundades med Jotuns kvist- och spärrgrund.

Jag funderar även på att fixa lite småskav (se bild 3 och 4) när jag ändå är igång. Några särskilda tips där? Blir det bra, eller bättre att låta bli de här riktiga smågrejerna?

• Närbild av skadad handmålad kökslucka med flagnad färg och skavanker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skav på handmålad grå kökslucka med guldfärgade knoppar över mönstrade kakelplattor.
    Skapa konto
  • Skav och avskalad färg på kant av handmålad vit kökslucka, synlig svart underfärg.
    Skapa konto
  • Närbild på en vitmålad kökslucka med synliga skav och repor.
    Skapa konto
J JP500 skrev:
Jag vill fixa till det här fula skavet på våra handmålade köksluckor och undrar hur det görs på bästa sätt. Är det stor risk att det blir fläckigt? Ska man stryka på färgen på särskilt sätt - exempelvis lite bredare men med tunnare lager färg i kammaneterna - för att jämna ut eller kommer det att torka in och bli jämnt av sig själv? Ska jag använda grund-/häftfärg igen?

köksluckorna är Ikeas Lergrytan som i grunden är svarta och målades för hand för ett par år sedan med Jotuns Supreme Finish 15 och som grundades med Jotuns kvist- och spärrgrund.

Jag funderar även på att fixa lite småskav (se bild 3 och 4) när jag ändå är igång. Några särskilda tips där? Blir det bra, eller bättre att låta bli de här riktiga smågrejerna?
På luckan skulle jag måla om hela inre spegeln. Slipa bort det som är löst och grunda ifall det behövs.
De små märkena kan du lägga på färg med en liten målarpensel (en sådan du målar tavlor med). Lagningarna syns mindre än skavankerna.

• Gilla
JP500
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.