Söker era erfarenheter och era offerter på ett nyckelfärdigt fiskarhedenvillan ex berguven, svanen, dopping men även deras övriga hus. Tycker att dom verkar prisvärda och att man bygger med platta på mark är alltid intressant.

Jag undrar om det är möjligt att kunna bygga ett av deras större hus nyckelfrädigt för under 2 miljoner sen tillkommer givetvis tomt m.m men själva huset med standard grund??

Har kollat med banken som räknar med räntan 6-7 % alltså så vi klarar marginalen om räntan går upp och det är inte kul att höra att ett 4miljonerslån kommer kosta oss 20 tkr i månaden och ett 3milj 15 tkr i månaden, och i detta exempel lägegr vi 10% själva! hur sjutton har alla råd att bygga?? För där vi bor slås det upp hus överallt! Ibland funderar jag bara på om vi ska sälja vårt hus och vänta på att räntorna stiger för det måste vara så att alal inte har råd att bo kvar om räntan stiger.

Sen undrar jag hur ni har gjort på kontantinsatsen på 10% har ni jobbar själva för den och enbart skjutit till pantbrev och lagfartskostnaderna?

Man undrar ibland om det är någon ide att stå i tomtkö för jag undrar om man verkligen vill ha dessa månadskostnader?

Skriv gärna lite om era erfarenheter Tack

Vi vill också bygga fiskarheden... tror vi. tänker lite som du. Men som sagt, man vill ju veta exakt vilken summa man slutar på när det är inflyttningsdags. Tycker för övrigt att det är bra att dom skriver ut bas-priserna på sin hemsida, det är inte många husleverantörer som gör det, dom vill ju att man ska kontakta dom givetvis, men jag ringde och bad om offert på doppingen och tranan och doppingen skulle kosta 2.059.000 kr. sen tillkommer våran tomt och dragning av el o vatten drygt 700 tkr men jag tror ändå inte att man bara kan summera desa två tal, det tillkommer säkert fler kostnader. nån som vet??? har erfarenhet???

Icke att förglömma är alla "övriga" kostnader, kommunen tar en stor summa pengar för bygglov, utsättningar, anslutningsavgifter osv. Sen har du kostnaderna relaterade till byggkreditiv, lagfart och pantbrev.

I vårt fall blir summan enligt ovan nånstans 250 - 300 kkr.

Z
jag har mailat med dem angående ett par av deras husmodeller. tex om vi skulle bygga ett Lövsångaren så fick vi dessa summor:
-------

• Materialleverans enligt leverensspecifikation: 607 000 kr

Våra samarbetspartners erbjuder samtidigt delentreprenader enligt följande:
• Grundentreprenad: 277 000 kr
• Monteringsentreprenad, enligt åtagande 1: 123 000 kr
• Monteringsentreprenad, enligt åtagande 2: 84 000 kr
• Monteringsentreprenad, enligt åtagande 3: 63 000 kr
• Monteringsentreprenad, enligt åtagande 4: 51 000 kr
• Monteringsentreprenad, enligt åtagande 5: 47 000 kr
• VVS-entreprenad: 181 000 kr
• El-entreprenad: 81 000 kr
• Målning, inv: 48 000 kr
• Målning, utv: 40 000 kr
• Golvläggningsentreprenad, inkl. klinkers i WC/Bad/Klädvård/Hall. Kakel i WC/Bad/Diskbänk: 140 000 kr
-------
detta blir totalt 1'465'000:- om jag räknat rätt, detta gäller då ett NF hus. om jag då tar summorna som vi fått från en offert angående ett annat hus av annan husleverantör så har jag räknat med alla avgifter som tex bygglov, pantbrev, anslutningsavgifter på 100'000:- och tomtpris på 400'000 blir slutsumman 2'113'032. Detta inkluderar alltså NF Lövsångaren (om jag la ihop de summorna rätt), samt alla tillkommande kostnader. dock blir ju summan högre om man väljer en dyrare tomt, etc. jag tycker att det är ett riktigt bra pris.

Z
jag räknade fel innan. den totala summan av NF Lövsångaren blir 1'742'000:-. Om man räknar med det plus alla avgifter blir summan 2'390'032 istället. tycker dock att det är ett bra pris med tanke på att så mkt är medräknat.

Men vilket är tryggast att bygga med är det fiskarhedenvillan eller till ex hjältevadshus som ger ett fast pris innan start?

nyb25 skrev:
Men vilket är tryggast att bygga med är det fiskarhedenvillan eller till ex hjältevadshus som ger ett fast pris innan start?

Det beror nog på hur pass kunnig du är. Fiskarheden ger inte totalentreprenad, det gör inte hjältevadshus heller. Hos Hjältevadshus får du hus på ett kontrakt och krypgrund på ett annat kontrakt. Fiskarheden är ett kontrakt på materialsats som är lösvirke och ett annat kontrakt för hela bygget. Inget av alternativen du nämner har totalentreprenad vilket är den tryggaste kontraktformen. Fiskarheden har platta på mark och Hjältevadshus har krypgrund. Fiskarheden har alltså en tryggare konstruktion men Hjältevadshus och kanske något tryggare kontraktform...

Zelmilainen, vad ingår i dessa entreprenads delar ?

Är det stomresning, takläggning osv...?

Malmöbyggaren: om du läser Vad ingår pdf filerna (iaf på de stora husen) så kan man få totalentreprenad.
Jag har även fått det bekräftat av säljare vid tele kontakt.
Har dock inte begärt in någon offert på det hus jag funderar på (ännu).

/momin

absolut säkrast är Älvsbyhus, där ingår allt från topp till tå. husen kostar nyckelfördiga runt 1,5miljoner med grund och allt.
Skulle jag vara i era kläder tog jag in offert på ett lösvirkeshus efter den modell man gillar och med fördel så brukar skanska, peab och NCC ha tuffa priser.
Derast bygglag är ju spridda över hela landet.

Malmöbyggaren: om du läser Vad ingår pdf filerna (iaf på de stora husen) så kan man få totalentreprenad.

Nu är du faktiskt ute och cyklar Momin, Fiskarheden kan med vissa säljare erbjuda nyckelfärdigt men inte totalentreprenad. Det är alltså stor skillnad på totalentreprenad och nyckelfärdigt.

Jag har tittat i pdf filerna och där står att säljarna erbjuder entreprenadhjälp. Det innebär alltså att du får delad entreprenad och inte totalentreprenad.....

Redigerat:
Stämmer bra det.
Ber om ursäkt för mitt påstående.
Märkligt dock att säljaren sa ja, men det kan ha varit ett missförstånd då.

/momin

momin skrev:
Stämmer bra det.
Ber om ursäkt för mitt påstående.
Märkligt dock att säljaren sa ja, men det kan ha varit ett missförstånd då.
momin skrev:
Visst kan det ha varit ett missförstånd eller så är det så att man aldrig ska lite på en säljare. Vissa säljare har ju tendens att få saker att låta lite bättre än vad det faktiskt är......

Z
nyb25 skrev:
även fiskarheden ger fasta priser,

Z
momin skrev:
Zelmilainen, vad ingår i dessa entreprenads delar ?

Är det stomresning, takläggning osv...?

/momin
jag frågade efter pris på ett NF hus, det borde ju innebära att beställer man samtliga åtaganden så får man ett NF hus. dock är jag osäker på vad som ingår i vad (har inte frågat iom att vi vill ha NF). borde bara vara att maila dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.