Byggahus.se
Låt mig presentera: en efterbild på idiotprojektet.

Vit värmepump i ett garage med synliga rör och en liten fönsterglugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är pannan flyttad och har fått sin nya plats precis på andra sidan av rummet. Husam gjorde ett kanonjobb och placeringen blev precis så bra som jag tänkte mig.

Källarrum med sopkorg, rör på väggen, golvbrunn och tvättstugeglänta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns nästan lite tomt när man tittar där pannan stod tidigare, på sikt kommer rören i taket att försvinna helt, men vi är inte riktigt där ännu.
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Första julen med Filip och en av presenterna är speciellt uppskattade... 😂

 
  • Haha
  • Gilla
jenjaev och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Första julen med Filip och en av presenterna är speciellt uppskattade... 😂

[video]
Av mamma o pappa?
Hahaha 😜
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Av mamma o pappa?
Hahaha 😜
Självklart! Ska sanningen fram köpte jag en leksak som låter mycket också, och nu går vi båda och nynnar på "we see shapes". :D
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Såg av slump att det var ett väldigt bra pris på golvbrunnen som vi hade avfärdat för att den var för dyr, så bara att slå till och köpa (givetvis). Men jag gillar ambitionsnivån hos Bauhaus...

Lägg märke till vilken tid det är färdigt för upphämtning och jämför när de stänger ;)

Informationsmeddelande om vara redo för upphämtning hos BAUHAUS med adress, telefon, öppettider och avhämtningsdatum.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Såg av slump att det var ett väldigt bra pris på golvbrunnen som vi hade avfärdat för att den var för dyr, så bara att slå till och köpa (givetvis). Men jag gillar ambitionsnivån hos Bauhaus...

Lägg märke till vilken tid det är färdigt för upphämtning och jämför när de stänger ;)

[bild]
Vad är det för brunn?
 
D djanlov skrev:
Vad är det för brunn?
En "linjebrunn", typ sådanhär:

Modernt badrum, duschkabin, vita kakelväggar, trädetaljer, gröna växter, dagsljus, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
För ett tag sedan skrev jag om projektet med att bygga ett badrum i källaren. Vi har redan ett ganska litet badrum där, så detta blir lite större och lite lyxigare.

Reparationsarbete på en skadad betonggolv yta med synliga grus och jordlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att bila upp där duschen ska vara så att det blir lite bättre takhöjd, här är första skiktet borta. Sambo och barn hälsade på släkt under några dagar, så jag hade ett tajt tidsschema att hinna med det mest högljudda och dammiga arbetet.

Byggarbetsplats med rörinstallation, säckar av material, hink med stenar, verktyg och oordning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går framåt och efter att ha bilat och grävt ur blev det cellplast som isolering under duschen. I övriga delar av badrummet kommer det bli platonmatta, isolering och flytspackel.

Fuktigt betonggolv, rörsystem, sumpbrunn under konstruktion, isolering, byggavfall, pågående installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den skarpsynte ser att det kommer att bli problem med beslutet att byta golvbrunn, men vi är trots det nöjda med att ha bestämt oss för bytet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vattenmätare och rör på smutsigt betonggolv, metalltak, arkadigrafik, brandsläckarpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaaa... det där blir till att göra om... :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nybetong runt rörinstallation i grått golv, bygghink, ojämn kant, reparation, källare, arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det som ska bli själva toaletten kom avloppsrör på plats och allting gjöts igen.

En byggarbetsplats med rör, träspån, ofärdiga väggar och isoleringsmaterial. Renovering eller installation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde klart den lilla klacken som den fixturen till den vägghängda toaletten ska stå på.

Inbyggnadsstomme för vägghängd toalett under installation, grovkonstruktion, röranslutningar synliga, ej färdigställt, Grohe, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... skönt att få bort lådorna med byggmaterial och se något som faktiskt är monterat!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi la PIR-isolering på golvet, som vi fäste mot Platonmattan med kakelfix.

Renoveringsplats, golvskydd, utspridda byggmaterialpaket, arbetsljus, ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men flytspacklet i denna form av bara tillfälligt där, som tyngder för att hålla det på plats. Inom kort ska det dock dit mer permanent, fast då i flytande form 😁
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Jag beställde profiler för att sätta upp led-lister i taket, Postnord skulle leverera under gårdagskvällen och jodå, när jag kommer hem står det 2 paket och väntar på mig. Men ser inte det ena lite konstigt ut?

Skadad pappersrulle med etikett, innehåller svart föremål, mot bakgrund av mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kartongrulle med en förstörd ände som omsluter kablar, mot en enkel vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändå skickligt att lyckas böja profilerna, slita av toppen av paketet men ändå lyckas med konststycket att leverera med den översta delen löst sittandes på.

Skärmavbildning av mobilt gränssnitt som visar felmeddelande "Couldn't load photo" med knappen "Try again".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om det är en slump att det är ett tekniskt fel när jag försöker titta på Postnords bild av leveransen... 😎
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Både brådskande och viktig uppdatering... men ingen info om vad eller varför, och ingen möjlighet att välja om man vill eller ej. Förvisso är det skönt att de uppdaterar enheterna.

Smartphone skärm som visar meddelanden om mikrovågsugnsuppdateringar och avslutad matlagningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ibland tar det bara 10 minuter - fast först ett halvår av väntan

Under senhösten när det var dags att stänga av vattnet utomhus gjorde jag en lite förvånande upptäckt, kranen som allt är inkopplat till hade ett märkbart flöde för att vara stängd. Det var inte några droppar, utan ordentligt med vatten som rann igenom.

Eftersom jag var mitt uppe i en massa småfix "löste" jag det genom att sätta en plugg i slangen utomhus och lämnade det så, tänkte att det där behöver jag fixa i helgen.

Helgen gick, nästa helg likaså, flera veckor passerades och plötsligt hade det gått flera månader, och det hade frusit och blivit töväder flera gånger. Så i veckan slog vattenfelsbrytaren av vattnet; "långt flöde".

Första tanken gick givetvis till den där pluggen som satt utomhus eftersom temperaturen var på den negativa sidan av termometern. Min misstanke stämde och jag löste det akut genom att vika slangen och spänna med en tving, så att jag kunde ta min morgondusch.

Hand håller ett demonterat kranmunstycke, smutsigt, behöver rengöring eller reparation, bakgrund av handfat och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att skruva av kranan och sätta dit en plugg, som jag hade i "bra att ha lådan" tog mindre än 10 minuter.
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag beställde profiler för att sätta upp led-lister i taket, Postnord skulle leverera under gårdagskvällen och jodå, när jag kommer hem står det 2 paket och väntar på mig. Men ser inte det ena lite konstigt ut?

[bild][bild]

Ändå skickligt att lyckas böja profilerna, slita av toppen av paketet men ändå lyckas med konststycket att leverera med den översta delen löst sittandes på.
Jag har tröttnat på att påpeka för postmord att jag har en paketprevlåda där tämligen stora paket går in. De har ett standardiserat sms som säger att de inte kan leverera pga dimensionerna på paketet. Jag lägger upp filmklipp som bevisar motsatsen. Att få svar därifrån tror jag inte är realistiskt om ens möjligt.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.