Jag har ett Eksjöhus från 1992. Jag tror karmskruvarna följde med karmarna i huspaketet. I vilket fall är måttet på sexkanten på invändiga skruven 6mm och inte 5,5mm som de som finns i handeln idag. Ett vanligt karmskruvverktyg passar inte och det är svårt att lossa skruvarna från karmarna. Finns det någon vänlig skäl som har ett verktyg som passar detta udda mått och vill sälja verktyget för några 100kr?

• Tre olika karmskruvar i varierande storlek och form ligger på en träyta, där två av dem har sexkantiga huvuden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En karmskruv mäts med skjutmått som visar ett mått på 6 mm på sexkanten, ligger på en trädskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom hylsan verkar lös kan du skruva in den för att komma åt skruven med en 6mm hylsa och spärrskaft?

• Gilla
Eban65
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Eftersom hylsan verkar lös kan du skruva in den för att komma åt skruven med en 6mm hylsa och spärrskaft?
Ja, det var så jag lossade på skruven. Men det drar i karmen så jag fick följa med, med justerskruven. Jag är dock fortfarande intresserad av ett verktyg om någon har ett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.