Hej, jag undrar om ngn kan svara på vad jag kan göra för mitt päronträd där
dessa små svampar växer i jorden runt stammen samt att trädet tappar bark nedtill.
Misstänker även att det har skorvangrepp.
Går det att få det må bra igen?
Trädet är ca 40 år.
Berit
dessa små svampar växer i jorden runt stammen samt att trädet tappar bark nedtill.
Misstänker även att det har skorvangrepp.
Går det att få det må bra igen?
Trädet är ca 40 år.
Berit
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är barken borta runt om stammen?
Har trädet haft röd/gulfläckiga blad (som kan uppkomma efter midsommar)? Finns det Sävenbom eller annan typ av En i TS' omgivning? Bildgoogla svampen och kolla vilken typ. Det kan i värsta fall vara päronrost (som värdväxlar mellan En och Päron) men jag fann aldrig svamparna på mitt päronträd.
Har trädet haft röd/gulfläckiga blad (som kan uppkomma efter midsommar)? Finns det Sävenbom eller annan typ av En i TS' omgivning? Bildgoogla svampen och kolla vilken typ. Det kan i värsta fall vara päronrost (som värdväxlar mellan En och Päron) men jag fann aldrig svamparna på mitt päronträd.
Det där är en gammal skada som trädet inte klarat av att valla över. Skadan är stor och flödet i stammen fungerar inte längre, cellerna dör. Sår i träd blir omgående infekterade av svamp men detta är en så stor skada så trädet har förlorat striden.
De små svamparna vid trädet är inte orsaken utan snarast konsekvensen av skadan som sannolikt resulterat i en del döda rötter i jorden, svamparna lever på dem.
De små svamparna vid trädet är inte orsaken utan snarast konsekvensen av skadan som sannolikt resulterat i en del döda rötter i jorden, svamparna lever på dem.
Barken är borta runt om, verkar som om det är päronrost😕yonna skrev:
Är barken borta runt om stammen?
Då är det troligen bäst att låta ngn ta bort det.A Abies koreana skrev:Det där är en gammal skada som trädet inte klarat av att valla över. Skadan är stor och flödet i stammen fungerar inte längre, cellerna dör. Sår i träd blir omgående infekterade av svamp men detta är en så stor skada så trädet har förlorat striden.
Tack för svar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spärr av lucka fungerar ej på Contura 586 Style finns det ngn skiss?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vet någon OM det finns förlängningskabel till dessa armaturer?
El -
Platfond med en centralt placerad krokupphängning (och inte skruvar till taket). Finns det?
Belysning -
Finns det ngn svensk motsvarighet till denna sida?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur demontera detta element? Finns det avstängning?
Värme allmänt