Hej forumet!

Hoppas att ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i vad man kan göra med elelement från 70- eller 80-talet. Vad är det bästa man kan göra med dem? Sälja, donera, återvinna, slänga..?

Dessa elelement har inte använts på minst 10 år, möjligen 20+ år, eftersom husets värmesystem byttes från elelement till värmepump. De var fullt fungerande när de togs bort för några månader sen.

• Gammalt elelement från 70- eller 80-talet liggandes på en träpall, med del av en strömbrytarpanel synlig på högra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elelement och dess avtagna komponenter placerade på en träpall, möjliga från 70- eller 80-talet, i en renoveringskontext.
    Skapa konto
  • Gammalt elelement med etikett som visar "ELDON", 380 V och 500 W, stående på träyta. Fråga om återvinning eller annan användning av element.
    Skapa konto
L Lukas C skrev:
Vad är det bästa man kan göra med dem?
Använda dem! El är billigt...
Alternativ 2 är återvinningen.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…

Bästa svaret

Har du tagit bort husets värmesystem?? Luftluftvärmepump räknas bara som ett komplement för att spara energi och blir det riktigt kallt fungerar de inte längre och de tappar värmeeffekt ju kallare det är ute.

• Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Använda dem! El är billigt...
Alternativ 2 är återvinningen.
4700W på övervåningen och 4700W på undervåningen.
Ungefär 10 kW.

Säg att elpriset är 2 SEK/kWh.
Elradiatorerna kostar 20 kronor per timme.

Och 2 SEK/kWh är inte ovanligt.
Tack för alla stängda kärnkraftverk, men det är story for another time.

I södra Sverige stiger priset i eftermiddag till 8 kronor per kWh för de som har ett elavtal med timpris. Snittpriserna för elprisområde 3 och 4 i södra Sverige ligger på höga 2,5 respektive 3,6 kronor under torsdagen. (SVT)

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Till återvinningen skulle jag säga även att jag är för återbruk. De där var inte vackra. Men fyllde säkert sin funktion.
Förra året köpte jag ett helt gäng begagnade fina LVi oljefyllda radiatorer för 200Kr/st och de var från runt 2005 för att byta ut ett gäng liknande fula element som du har.
Har också luftvärmepump så radiatorerna används sparsamt, de är ställda lägre än värmempumpen och kickar igång när det blir riktigt kallt och när det blir kallras vid fönstren.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Ser ut som att termostat saknas på Lukas radiatorer? Frågan är då hur de styrs temperaturmässigt? Separata rumstermostater på väggen i varje rum? Om det bara finns en rumstermostat i hela huset blir det svårt att kombinera med värmepump på ett bra sätt då man vill att de startar efter behov i varje rum under perioder med riktigt kallt väder och om man har öppna eller stängda innerdörrar i huset.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hittar du någon som vill ha dem är det bara att donera dem. Jag skulle inte ens försöka sälja sådana element. Inte för att de är odugliga. Utan för att det finns nyare och mindre fula till salu som inte är speciellt dyra.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
L Lukas C skrev:

Och 2 SEK/kWh är inte ovanligt.
Tack för alla stängda kärnkraftverk, men det är story for another time.
Att diskutera elpriser kanske heller inte leder någon vart även om vi verkar känna till "storyn"
Men just nu är elpriset 44öre i elområde 3

Det kostar en hel del att byta elradiatorer mot något annat och med nuvarande (senaste året) elpriser och kanske intelligent värmestyrning kommer man ner ganska mycket i kostnad. Men det är ju också en icke-fråga nu.

Det jag tänkte är helt enkelt att de kan användas i typ förråd, garage eller liknande där man inte behöver uppvärmning kontinuerligt. Som ett sätt att skaffa sig en möjlighet. Annars vidhåller jag att alt 2 är bäst.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Metallåtervinning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L Lukas C skrev:
4700W på övervåningen och 4700W på undervåningen.
Ungefär 10 kW.

Du kan inte räkna på vad radiatorerna ger, utan du behöver räkna på vad huset förbrukar.

Anledningen är att installerad effekt är högre än vad huset förbrukar när huset förbrukar som mest, men oftast förbrukar huset mycket mindre än installerad effekt.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
De har värde men bara skrotvärde så det är nog återvinningen nästa. Jag är inte säker att ens det finns såna element nya idag utan att de är fristående med en fläkt. För fast montering tror jag bara att jag har sett oljefyllda elradiatorer för större tröghet i systemet.

L Lukas C skrev:
Vad är det bästa man kan göra med dem?
Ha i reserv för den dag värmepumpen lägger av?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
De har värde men bara skrotvärde så det är nog återvinningen nästa. Jag är inte säker att ens det finns såna element nya idag utan att de är fristående med en fläkt. För fast montering tror jag bara att jag har sett oljefyllda elradiatorer för större tröghet i systemet.
Öppna konvektorelement finns i högsta grad fortfarande. De oljefyllda har inte några heta delar i kontakt med luften vilket minskar benägenheten att lukta bränt damm när de används. Men större tröghet i systemet är ingen fördel när man har termostater.

Gamla elradiatorer brukar vara fulla av damm (går att åtgärda) men elkomponenterna kan vara slitna. Och de gamla bimetalltermostaterna låter och orsakar blixtar. Nya har elsparande funktioner, "mjukare" reglering och kan i vissa fall även fjärrstyras.
Hur kvaliten/livslängden är för nya radiatorer är oklart. Det mesta är ju "sämre" idag.
Jag har slängt ut de äldsta 60-70-talarna och investerat i nya ej oljefyllda Adax med wifi. De är mindre än de gamla med samma effekt.
Ny, vit Adax elradiator med WiFi-funktion, styrenhet och modernt utseende, monterad på beige vägg.
Skapa konto

imported_Benno imported_Benno skrev:
Nya har elsparande funktioner,
Kan du ge exempel på en sådan?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.