Vi har monterar väggskåpen och en del luckor bara för att se hur det blir. Tyvärr är taket inte rakt och det blir en trist diff på 9 mm.
Ikea säljaren tyckte att jag skulle haft bara typ 15 mm täcklist där uppe (hade blivit ännu värre). Nu är den ca 30 mm. Borde nog sänkt ner ännu mer. Synd!
Men vi är som sagt nybörjare vad gäller köksbygge.
Tänkte mer på vid min andra vägg med skåp och takanslutning hur man kan göra så att det inte blir snett där också. Finns det något tips. Eller kan det bli så här för andra som inte är proffs också?
Ikea säljaren tyckte att jag skulle haft bara typ 15 mm täcklist där uppe (hade blivit ännu värre). Nu är den ca 30 mm. Borde nog sänkt ner ännu mer. Synd!
Men vi är som sagt nybörjare vad gäller köksbygge.
Tänkte mer på vid min andra vägg med skåp och takanslutning hur man kan göra så att det inte blir snett där också. Finns det något tips. Eller kan det bli så här för andra som inte är proffs också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är taket snett är det inte mycket att göra åt - Men 9mm på 140cm (?) låter mycket hur som.
Lägenhet? Gammalt hus?
hänger verkligen allt rakt till att börja med? - Kanske är en illusion men jag tycker det ser ut att vara lite av en banan i underkant.
Dubbelkolla med ETT BRA vattenpass, kastvänd det på samma yta för att veta att det verkligen visar rätt. Dvs, lägg det på en yta, läs av var libellen är, vänd 180 grader och libellen skall vara på precis samma ställe om vattenpasset visar rätt så att säga.
Personligen använder jag alltid laser när jag sätter kök.
Lägenhet? Gammalt hus?
hänger verkligen allt rakt till att börja med? - Kanske är en illusion men jag tycker det ser ut att vara lite av en banan i underkant.
Dubbelkolla med ETT BRA vattenpass, kastvänd det på samma yta för att veta att det verkligen visar rätt. Dvs, lägg det på en yta, läs av var libellen är, vänd 180 grader och libellen skall vara på precis samma ställe om vattenpasset visar rätt så att säga.
Redigerat:
Det är gammal lägenhet 1940-tal. Vi målade endast om taket, av kostnadsskäl. Skulle säkert behövts spacklats om m m.slacker skrev:
Är taket snett är det inte mycket att göra åt - Men 9mm på 140cm (?) låter mycket hur som.
Lägenhet? Gammalt hus?
Skåpen är raka, vi har mätt med långt vattenpass.
Metallreglarna från Ikea sattes med korslaser.
Ska be min son som bygger att kolla med vattenpasset.
När ni får på luckorna upptill kommer dem att dölja lite av det där, vinkeln man tittar kommer även det att lura ögat en aning.M Marijairena skrev:
Sitter skåpen rakt och taket är snett så är det så det är helt enkelt.
Hänga skåpet snett för att medla ut det hela är ju inte direkt aktuellt.
När allt kommer på plats blir det nog fint detta där!
Jo, så säger min son också när han monterade det hela att taket var snett och att luckorna kommer dölja. Skåpen ska enligt honom sitta rakt. Jag blev helt förskräckt när jag såg den sneda taklistenslacker skrev:
När ni får på luckorna upptill kommer dem att dölja lite av det där, vinkeln man tittar kommer även det att lura ögat en aning.
Sitter skåpen rakt och taket är snett så är det så det är helt enkelt.
Hänga skåpet snett för att medla ut det hela är ju inte direkt aktuellt.
När allt kommer på plats blir det nog fint detta där!
slacker skrev:
Jo, vi tänkte köpa någon slags akrylatfog antar att man ska ha något som funkar med vissa rörelsemöjligeterslacker skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det finns bättre än latex fog. Biltema multibond har jag för mig de kallar den. Liknande finns med andra namn (men dyrare). Den blir som silikon, men går att måla över. Till skillnad från latex är det inte nödvändigt att måla över den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det något värde i elelement från 70- eller 80-talet?
Värme allmänt -
Finns det något sånt här vattenlås att få tag i
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Finns det något enkelt jag kan testa för att felsöka en avfuktare?
Verktyg & Maskiner -
Finns det något värde i en begagnad elpanna och varmvattenberedare?
Värme allmänt -
Finns det något "rätt sätt" för genomföring i tak?
Ventilation