20141129_191549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har satt in denna blandare för ett halvår sen. Nu undrar jag om det går att koppla in en badkarskran på blandaren? Det ser ut som att det finns någon sorts anslutning i botten på den?

Är hyfsat säker på att det finns. Kolla i FM Mattssons reservdels- och tillbehörskatalog.

Krilleman
Nja, hade du haft en blandare med anslutning nedåt hade det varit betydligt lättare...

Du kan inte ha anslutning både uppåt och neråt på de där termostatblandarna.

Aha.. naturligtvis behöver jag nått helt annat.. om jag nu vill ha en blandare med möjlighet till badkar, fast dusch och också handhållen dusch, vad finns då? 160 mm är ett krav eftersom rören numera sitter i väggen.

Krilleman
En FMM 9000EII med badkarspip och en flexibel anslutningsslang till din Ebro.

89190.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1652_stor.jpg

Är inte dusch/kranutloppet flexibelt på den där blandaren? Isåfall kan man välja om man ska gå uppåt eller nedåt.

Kranen fungerar så att om man viker den år sidan kommer vattnet i duschen.

I så fall skulle jag kunna sätta dit den kranen och sen en flexibel slang upp till duschen, som på bilden i krillemans inlägg? Eller menar du att den fasta anslutningen till duschen kan vara kvar?

Hittade detta fmm tillbehör också. Ser ju ut att kunna ersätta flexslangen om man hellre vill ha ett "fast" rör.
44035.jpg

Jag tror att gud fader krilleman har hittat rätt prylar. Jag har inte koll på Ebron men det ser bra ut. Den fasta anslutningen till duschen kan nog inte vara kvar.

Hejsan, lånar tråden lite!

Jag har ovanstående blandare (Badkarsmodellen) och är intresserad av att plugga utloppet som är tänkt till duschmunstycket, är detta bra för blandaren?
Främst så tänker jag på när man fäller in pipen och det blir tryck på den pluggade utgången.
Blandaren är väl inte konstruerad för detta eller fixar den det?

Jag tror att tanken med dessa blandare är att man ska kunna välja om man vill ha utloppet uppåt eller nedåt. Det följer med en plugg som man då sätter i det hål som inte används.

För dusch och bad är det samma blandare men pipen skiljer.

Fick ingen plugg med min blandare. Men löste det genom att köpa en vanlig G1/2" plugg hos hornbach.

För övrigt fick jag detta svar av FMM kundtjänst.

Hej.

Vi kan inte rekommendera att plugga duschutloppet då vi inte kan garantera blandarens funktion om den står under tryck.

Mvh

Så det blir till att inte fälla in kranen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.